Bahrains GP; Løbsresume: Ferrari triumferer

Ny sæson, nye regulativer, nye biler. Lørdagens kvalifikation gjorde sit til, at der var lagt op til masser af spænding, da de fem røde lamper slukkede. Læs her, hvordan løbet udfoldede sig.

Bahrain vintertest 1 - Ferrari . Copyright Ferrari

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 20/3 2022 klokken 17:03

Charles Leclerc havde kørt sig til årets første pole position, og han kæmpede med næb og kløer for at holde fast i den. Det lykkedes, mens Verstappen og Perez lagde sig lige bag ham. Det varede dog ikke længe før Perez var blevet overhalet af både Sainz, Hamilton og Magnussen.

Der var hektisk kamp hele vejen ned gennem feltet, hvilket særligt Hamilton og vores egen Magnussen udnyttede til at køre sig op som hhv. 4 og 5. Bottas havde fået en meget dårlig start og befandt sig efter første omgang nede som nummer 14. McLaren havde også svært ved at finde melodien på mediumdækket, hvor Norris og Ricciardo lå nede som nummer 18 og 20. Magnussen lavede senere en fejl, der gav Perez mulighed for at stjæle femtepladsen fra ham.

Efter de første fem omgange var feltet blevet strukket et godt stykke ud, men det gjaldt dog ikke for Magnussen, der mistede endnu en placering. Denne gang til George Russell og Kevin var nu nummer 7. Der havde kun været et enkelt sammenstød mellem Mick Schumacher og Esteban Ocon på første omgang, hvilket sidstnævnte fik en straf på fem sekunder for, men ellers var det en god start på sæsonens første løb.

Leclerc havde efter de første 7 omgange et forspring på 2,2 sekunder ned til Verstappen, mens Sainz, Hamilton og Perez lå i deres egen klynge på de efterfølgende pladser. Perez var dog ikke længere væk, end ham på omgang 10 kunne køre sig forbi Hamilton.

Som den første pittede Hamilton på omgang 12 og valgte den hårdeste dæktype. Det gav udfordringer for briten, der nærmest ikke havde nogen varme i dækkene og med det samme tabte en placering. Hülkenberg havde også udfordringer med sine dæk og generelt udfordringer med at få bilen til at køre optimalt ifølge ham selv.

Verstappen pittede på omgang 15 og fortsatte med et nyt sæt af de bløde dæk. Det samme gjorde Sainz, mens Leclerc og Perez pittede omgangen efter.
Det var tydeligt, at Red Bull havde forsøgt et undercut på Leclerc, hvilket var millimeter fra at lykkes, da Verstappen og Leclerc mødtes i første sving.

Bedst som man troede, at Leclerc havde henvist Verstappen til andenpladsen kom hollænderen flyvende bagfra ind i første sving og tog kortvarigt føringen, inden Leclerc overhalede Verstappen igen i sving tre. Det eksakt samme scenarie gentog sig omgangen efter og omgangen efter igen. Til sidst fik Leclerc slået et hul på 1,5 sekund. Der var på dette tidspunkt kørt 20 omgange ud af 57.

Efter, for de fleste, første pit-stop runde havde løbet fundet en stabil rytme, hvor Leclerc fortsat udbyggede sit forspring til Verstappen efterfulgt af Sainz, Perez, Hamilton, Russell, Magnussen, Gasly, Alonso og Ocon på 10. pladsen.

Hamilton var igen den første, der tog hul på anden pit-stop runde efter at have været på radioen og fortalt om faldende greb i sine dæk. Det samme gjorde sig gældende for flere, deriblandt også Verstappen, der pittede på omgang 31. Naturligvis fulgt af Leclerc på den efterfølgende omgang. Denne gang var det dog ikke så tæt efterfølgende som ved første pit-stop, hvilket var til stor frustration for Verstappen. Magnussen havde ikke det bedste pit-stop og måtte opgive endnu en position, dog kun for en kort periode og kunne køre sig tilbage på syvendepladsen.

Hamilton tog sit tredje pit-stop på omgang 45, mens Verstappen gentagne gange lod sine frustrationer komme til udtryk over radioen. Omgangen efter måtte Gasly stoppe ved udgangen af sving 2 som følge af en brand i motoren. Det betød også sæsonens første safetycar, hvilket Magnussen blandt andet udnyttede til en tur i pitten. Dette lukkede selvsagt også hullet mellem Leclerc og Verstappen, der ellers havde været over 30 sekunder, og med 10 omgange tilbage var de to pludselig helt tæt igen.

Med 7 omgange igen blev løbet givet frit, og Lelcerc havde held med at få slået et hul til Verstappen, der i stedet måtte forsvare sig hårdt mod Sainz. Det blev dog kun til lige ved og næsten.

Lelcerc holdt fast i sin føring og kunne efter 57 omgange lade sig hylde som vinder af årets første løb, mens Sainz blev nummer to. Det endte som et rent mareridt for Verstappen, som på omgang 55 tabte al fart, sandsynligvis som følge af en elektrisk defekt, og sejlede hele vejen ned gennem feltet og videre ind i pitten. Det gik ikke bedre for Perez, der under pres fra Hamilton spandt rundt i første sving og ligeledes måtte se sig henvist til bunden af feltet.

Det betød, at Hamilton nu kunne hoppe op på tredjepladsen efterfulgt af Russell, Magnussen, Bottas, Ocon, Tsunoda, Alonso og til slut debutanten Zhou på 10. pladsen.

Et stærkt og solidt resultat for Ferrari og i særdeleshed også for Magnussen, der i den grad sørgede for en fest i Haas garagen. Der er mange gode løb i vente endnu, men hvilken start til 2022 sæsonen.
























Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiner: Magnussen har endnu mere i sig Steiner stolt af teamet »