BMF1s Formel 1 ekspert gennemgår skandalen i Victoria

Australiens Grand Prix blev en regulær skandale som efterlod tilskuerne stående foran lågerne til et lukket baneanlæg i Albert Park. BMF1s Formel 1 ekspert har kigget på hvad der ligger bag og hvorfor den åbenlyse beslutning var så svær.

BMF1 i pitten på Monza . Copyright Lea Anna Petersen

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 15/3 2020 klokken 13:03

I 1961 skrev krigs-veteranen Joseph Heller en roman ved navn "Catch 22" (Catch = hage på dansk, red.). Romanen handler om en gruppe piloter under Anden Verdenskrig, og deres kamp for ikke at blive sendt ud på selvmordsmissioner. Den eneste undskyldning for ikke at flyve, er sindsyge. Når hærens psykiater, Doc Daneeka, skal vurdere hvilke piloter der er sindsyge, så bliver de alle afvist med henvisning til regel 22, som definerer at en pilot ikke kan være sindsyg hvis han ønsker at redde sit liv ved at undgå bombetogter.

Et andet uløseligt dilemma udspillede sig i kulisserne, hvor 9 teamchefer (McLarens deltog ikke) mødtes for at tage den svære beslutning om at aflyse løbet. Men hvad gik der forud for beslutningen?


Forløbet
Da Formel 1 feltet ankom til Australien omkring weekenden den 7-8. marts, var det samlede antal corona-smittede udenfor Kina på verden 24.727 (pr. 8. marts jf WHO). Da vi nåede onsdag den 11. marts var tallet oppe på 37.364 og spredningen udenfor Kina var tydeligvis udenfor kontrol.

Onsdag aften var også det tidspunkt hvor Statsminister Mette Frederiksen holdt det berømte pressemøde hvor det blev meldt ud at alle offentlige institutioner ville lukke ned.

Dagen efter, i en anden tidszone ca. 16.000km væk, var ni teamchefer igang med en meget svær diskussion med Ross Brawn (Teknisk direktør for Formula 1) og Chase Carey (CEO for Formula 1 Group) og arrangørerne af løbet.
McLaren havde allerede trukket sig pga. en corona-smittet ansat og flere teammedlemmer i karantæne.
Ferraris Mattia Binotto sad til mødet med den viden af hans ene kører, Sebastian Vettel, havde taget flugten sammen med Kimi Raikkonen og dermed ikke havde tænkt sig at stille til start.

Klokken skulle blive næsten 1 om natten, dansk tid, før melding kom fra Liam Parker, som er "Head of Corporate and Consumer Communications" hos Formel 1: Løbet aflyst!

På det tidspunkt var de fleste fans allerede fløjet ind, selve mange nok på forhånd havde aflyst turen. Da meldingen kom officielt, var der kun to timer til at første frie træning skulle køres...


Der var ikke nogen optimal løsning, da FIA og Formel 1 arrangørerne handlede alt, alt for sent. Diskussionen blandt teamcheferne har sandsynligvis cirkuleret omkring følgende scenarier.

Scenarie 1: Kør alligevel
Hvis man alligevel havde besluttet at køre, så ville det, som BMF1 tidligere har skrevet, kun være tre teams (BWT Racing Point, Red Bull og AlphaTauri) som var klar til at køre, så det havde givet en række erstatningskrav fra de fans som ville turde møde op.

Scenarie 2: Kør alligevel, men uden tilskuere
Det var allerede planlagt at køre Bahrains Grand Prix uden tilskuere, men i lyset af aflysningen i Australien, så valgte FIA at udskyde dette løb på ubestemt tid.
Man kunne dog have valgt at afvikle Australiens Grand Prix uden tilskuere, men problemet med den løsning var at de fleste fans allerede var i Melbourne, så det ville være noget nær umuligt at holde dem helt væk fra området omkring banen.
Og dertil kommer problemet fra scenarie1, om at kun tre teams ønskede at køre.

Scenarie 3: Kør ikke
Dette scenarie var klart det rigtige valg, bare truffet en uge for sent. Risikoen var enorm da arrangørerne en uge forinden meldte ud at de ville afholde løbet. Formel 1 samler fans fra hele verden, så smittespredningen efter løbet ville være enorm.


Konsekvenserne
AGPC (Australian Grand Prix Corporation) udgiver hvert år en rapport hvor de gennemgår aktiviteterne og økonomien generelt. I rapporten fra 2019 kan man se at den årlige omsætning for AGPC for Formel 1 løbet var 115.154.000 AUD (Australske dollars, ca. 478 mio. DKK)

Hvad det kommer til at koste, kan vi på nuværende tidspunkt kun spekulere på, og hvem der skal betale regningen, er også uklart. AGPC er støttet af den Australske stat med ca. 250. mio DKK ifølge årsrapporten. Dertil kommer at alle Formel 1 fans skal have refunderet deres billetter.

Medieselskaberne, herunder vores egen Viaplay, har ikke kunne sende løbet og må nu sætte prisen ned på deres Viaplay Sport-pakke som ellers koster 309kr om måneden. Dette skyldes også at alle fodboldligaer er lukket ned.

Pirelli har afsløret at de må skrotte de 1800 dæk som de havde gjort klar til løbet i Australien. Dækkene til Bahrains Grand Prix står i nogle containere i Bahrain og kommer måske også til at lide samme skæbne da det skrøbelige gummi ikke bare kan opbevares på ubestemt tid...

De menneskelige konsekvenser kan også være enorme. Vi ved at ét teammedlem hos McLaren er bekræftet smittet og har sendt flere fra McLaren-teamet i karantæne.
Dertil kommer smitten udenfor garagerne, med så mange fans samlet i millionbyen Melbourne.


Hvad sker der med resten af sæsonen
Ross Brawn har for nylig sagt at der arbejdes på at planlægge en sæson med 17 eller 18 løb. Dermed ser det ud til at løbene i Bahrain, Vietnam og Kina bliver helt aflyst og at man så - hvis nødvendigt - vil forsøge at afvikle maj-løbene i Holland, Spanien og Monaco engang i august-pausen...
Det ville uanset hvad være et hårdt slag for Formel 1 hvis løbet i Monaco må aflyses, selvom det har tradition for at være årets kedeligste løb.

Formel 1 arrangørerne fik allerede onsdag kritik direkte fra kørernes første pressemøde, hvor de blev beskyldt for at tænke mere på penge end på tilskuernes sikkerhed.
Chase Carey afviste denne beskyldning direkte da han holdt et improviseret pressemøde i Formel 1 paddocken: "Hvis penge er alt (eng: Cash is king, red.) så havde vi ikke taget denne beslutning som vi nu har taget"

Spørgsmålet er om Formel 1 kan rejse sig og hvornår...

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F1 overvejer korte løbsweekender og ingen ferie Ferrari lukker »