FIA og F1 tester to nye biltyper til 2021

Det kræver ikke en doktorgrad at konstatere, at det netop overståede grand prix i Australien manglede overhalinger. Den gode nyhed er, at der arbejdes i kulisserne på en løsning.

Australiens Grand Prix 2018 . Copyright Renault F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 27/3 2018 klokken 13:03

Hvis man ser på det netop overståede Australiens Grand Prix med danske briller, var det et spændende løb – lige indtil Magnussen DNF vel at mærke – men skifter man klaphatten ud med et sæt objektive briller, var løbet, med sine kun frem overhalinger, dybest set kedeligt.

Det mener Formel 1s CEO, den tidligere Ferrari-teamchef og team-ejer Ross Brawn til Sky Sports.

"Der manglede en vital ingrediens, nemlig overhalinger," sagde han.

"Det er afgørende, at bilerne er i stand til at komme tæt på hinanden og køre hjul mod hjul. Når der kun er en lille afstand mellem to biler, er det næsten umuligt for forfølgeren at komme tæt nok til at effektuere et angreb.”

Vi så kun fem overhalinger under Australiens Grand Prix. Her er det Hamilton forrest fulgt af Vettel fra 2017.
Copyright Mercedes AMG


"Vi så det i går med Hamilton og Vettel, Verstappen og Magnussen og igen med hollænderen (Verstappen, red.) Alonso og med Ricciardo og Räikkönen. Tænk over, hvor meget hjul-til-hjul-kamp vi manglede… og vi havde endda indført en ekstra DRS-zone.”

Statistisk set er antal overhalingerne faldet med 50 % siden F1s nyeste regulativ blev taget i brug ved starten af 2017-sæsonen. For at finde en løsning på problemet har Brawn derfor nedsat en arbejdsgruppe bestående af uafhængige eksperter.

”Vi løser ikke problemet, før vi får fundet en struktureret metode,” lød det videre fra Brawn.

”Et af de mål, som FIA, F1 og teamene arbejder med for 2021, er, at vi ønsker biler, som virkelig giver kørerne mulighed for at kæmpe mod hinanden på banen… hjul-mod-hjul.”

FIA Teknisk reglement figur 17a
Copyright FIA Images


”Derfor gennemfører FIA og F1 et aerodynamisk researchprogram med to typer bilmodeller, både i vindtunnel og ved at bruge CFD (Computational Fluid Dynamics).”

"Formel 1-fans ønsker et bedre show, og overhalinger er det mest spændende og spektakulære element, du kan have på banen.”

”Hele Formel 1-samarbejdet skal gøre en indsats for at tilfredsstille dette behov, fordi fansene er vores største aktiv," lød de lovende ord fra Brawn.

F1-bossen vil præsentere 2021-planerne for F1-teamene ved et fællesmøde fredag d. 6. april umiddelbart før Bahrains Grand Prix.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Party-mode bør blive afskaffet Ingen fyringer på vej hos HAAS »