Australiens GP: Hot or Not

Så er det blevet tid til årets første, Hot or Not. Som altid opfordre vi jer til at komme med jeres bud i debatten, da vi ved I er mange eksperter derude! Her er vores bud.

Australiens Grand Prix 2018. Haas billeder . Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/3 2018 klokken 09:03

Som vi har beskrevet i Dagen Derpå nyheden, er der flere der kan peges på i NOT kategorien, mens HOT måske kan være lidt svære, da man kan se en del som held.

Men som I også alle ved, så kommer held til dem der søger det, hvorfor det måske ikke er så vanskeligt trods alt.

Vi starter med HOT.

1. Lewis Hamilton.
Som den første vil jeg nævne den forsvarende verdensmester Lewis Hamilton.
Han havde en helt perfekt weekend, indtil der kom en saftycar på banen, som ødelagde deres strategi.
Hamilton viste, at han har 100 % styr på den utrolig hurtige Mercedes og at hans ”Party Mode”, er en indstilling i hans mindset, som han slår til, når det for alvor gælder.
At han ikke vandt løbet, kan på ingen måde tilskrives ham.

Australiens Grand Prix 2018. Lewis Hamilton på pole position
Copyright Mercedes AMG


2. Kevin Magnussen
Det kan virke lidt fordansket, at Kevin ender her på min top tre over de hotte kørere. Men Kevin gjorde intet galt i denne weekend. Til trods for meget lidt træning, viste han sig som den hurtigste HAAS kører, ja faktisk hurtigst af resten, efter de tre top hold, Mercedes, Ferrari og Red Bull.
Efter at han rykkede forbi Verstappen i første sving, viste han også, at han ikke lader sig presse, selvom det er den temperamentsfulde hollænder der ligger bag ham, hvilket fok Verstappen til at oversatse, så han spandt af.
At der ikke var luft nok i hjulnøglen, da der skulle skiftes hjul, beviser bare, at Formel 1 er en holdindsats. Uanset hvor hurtig en kører er, kan han ikke vinde uden sine mekanikere.

Høj koncentration inden det går løs..
Copyright Haas F1


3. Sebastian Vettel.
Om det skulle være Daniel Ricciardo eller Vette der skulle med i top 3, var tæt. Jeg valgte Vettel, der trods alt vandt løbet.
Vettel og Ferrari havde lavet en stærk strategi inden løbet, der som minimum skulle sende ham op som nummer to, efter pitstop runden. At saftycar så hjalp dem op som nummer 1, bevidner bare, at man altid skal søge heldet.
Vettel kørte erfarent og modent, hvilket fik Hamilton til at overkører sine dæk, så han ikke kunne presse på mod slutningen.

Australiens Grand Prix 2018. Ferrari vinder. Sebastian Vettel foran Lewis Hamilton og Kimi Raikkonen. Seb jubler
Copyright Ferrari


I NOT kategorien, er der lidt mere at vælge mellem.

1. HAAS pitcrew.
Det er klart, at jeg må sætte dem ind her. De har angiveligt ikke trænet nok, eller gennemgået deres grej godt nok. At fejle på en bil, det sker, men begge og tilmed når de er så langt fremme i løbet, det må bare ikke ske.
Hvis det så har været en defekt trykluftlinje ud til venstre side, der har været årsagen, er det endnu værre, da de bare burde have haft styr på det, i det mindste inden Grosjean kommer ind.
Men de er næppe stolte selv.

HAAS i demin hjalp dem ikke
Copyright Jack & Jones


2. Grosjean
Er Romain Grosjean allerede nu, bange for at tabe den interne kamp?
I det første interview efter løb, var noget af det første han sagde, at han blev holdt tilbage af bilen foran ham, som var Magnussen. Men det var tydeligt, at Magnussen benyttede sig af, at det netop var Grosjean der var bag ham, til at spare på materiel, så de havde mere at skyde med sidst i løbet.

Australiens Grand Prix 2018. Romain Grosjean på vej ud af pitten. På samme omgang udgår han, da venstre forhjul sidder løst
Copyright Haas F1


3. Valteri Bottas
Bottas, der i år har haft indflydelse på den bil han kører i, kæmpede hele weekenden for at følge med Hamilton. Det betød at han, efter en klar kørerfejl, sendte sin bil i muren og at han kun som følge af andres uheld, formåede at få bilen i pointene.
Hvis han skal beholde sit sæde, i endnu en sæson, skal der en markant bedre indsats til, for der er ingen tvivl om, at bilen er hurtig.

Bottas' garage
Copyright Lea Anna Petersen

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP: Dagen derpå Top score til Kevin »