Anmeldelse: Er du den nye Colin Chapman?

Har du altid drømt om at gå i fodsporene på store legender som Christian Horner, Colin Chapman eller Ron Dennis? Så er muligheden kommet og den hedder Motorsports-manager.

Motorsports Manager. . Copyright Sega

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 22/11 2016 klokken 22:11

Nogen af jer har måske hørt om spil-appen Motorsports Manager, som man har kunne hente til diverse tablets og telefoner. Den app er nu blevet til et rigtigt computerspil, et spil som vi har haft mulighed for at afprøve her på BMF1. Derfor bringer vi jer her en anmeldelse af spillet, fordi det kunne jo være at den næste Colin Chapman, Christian Horner eller Ron Dennis er blandt vores læsere.

Motorsports Manager udkom til PC for små to uger siden, men det er et spil med en del dybde, så derfor kommer anmeldelsen først nu, da undertegnede mente at han ville kunne give det bedste billede af spillet ved at have fuldført den første sæson.

Motorsports Manager.
Copyright Sega


Fakta om spillet.
Motorsports Manager er et spil, som er udviklet af SEGA og et firma som hedder Playsports Games. Det udkom til iOS i 2014 og Android året efter og den 9. november kom det altså til PC.

Spillet er et Manager spil i stil med de Football Manager, hvor man som navnet antyder overtager rollen som manager eller chef for et team.

Spillet indeholder tre klasser som hedder World Motorsport Championship (Formel 1), Asia Pacific Super Cup og European Racing Series. Det er fiktive klasser som er opdigtet til spillet, hvilket skyldes at spillet ikke har licenser til at bruge de originale serier, baner, kørere, teams, leverandører osv.

I spillet har man mulighed for at gøre karriere som manager, men udover det, så har man også muligheden for bare at køre enkelte løb, eller klare nogle udfordringer, som findes i udfordringsdelen. Det er dog karrieredelen som der er mest kød på, så det er naturligvis den spillet bliver bedømt ud fra og den del, undertegnede vil fokusere på fra nu af.

Motorsports Manager.
Copyright Sega


Karrieredelen.
Undertegnede har spillet mange manager spil i sit liv og genren har altid fascineret mig, fordi man ikke vinder grundet sine talenter med at styrer "aktørerne" rundt, som man gør i diverse sportspil og bilspil, hvor man enten styrer en mand/kvinde eller bil rundt på en bane, der er indrettet til formålet. Derfor blev jeg da også meget glad, da chefen for BMF1 gjorde mig opmærksom på dette spil, fordi så var der en mulighed for at lege teamchef for sit eget team.

Når man har hentet spillet fra Steam skal man ind og oprette en figur i spillet og her kan man vælge en masse ting. Man kan vælge hårfarve, hudfarve, hårpragt om personen skal have skæg osv. Man får også muligheden for at vælge sit tilhørsforhold til motorsporten, det vil sige om man er tidligere kører, rigmand, engineer, forretningsmand og sådan noget. I mange spil er det sådan noget som ikke har en betydning, men det har det i Motorsports Manager. Er man eksempelvis tidligere kører får ens nuværende kørere mere respekt for en, mens en fortid som forretningsmand gør at man er god til det med penge osv.

Motorsports Manager.
Copyright Sega


Når man har "bygget" sin mand i spillet, skal man til at vælge hvilken klasse og hvilket team man godt kunne tænke sig. Med hensyn til klasserne så kan man vælge om man vil starte i første anden eller tredje division, hvor World Motorsport Championship er 1. division, Asia Pacific Super Cup er 2. division og European Racing Series er 3. division. Under hver klasse er der så en række teams, hvor man kan vælge mellem teams med høje, mellem eller små forventninger.

Forventningsniveauet har en betydning for, dels hvor svært det er at gøre teamet tilfredse, men naturligvis også på det pengebeløb, udstyr, kørere, biler og alt andet der følger med teamet. Tager man eksempelvis et team med lave forventninger, så kan man godt forvente, at man starter sit liv i bunden af mesterskabet.

Det er dog ikke nødvendigvis en dårlig ting, fordi spillet rummer utallige muligheder for at købe og udvikle ting, så man kan gøre sit team bedre, ligesom man ville gøre ude i den virkelige verden. Man skal dog passe lidt på, fordi spillet er meget livagtigt på det punkt med at udvikle på sin bil, så man kan faktisk risikerer at udvikle ting, som bliver bandlyst og ender med at give en straf eller to.

Motorsports Manager.
Copyright Sega


Med hensyn til løbene, så foregår de på fiktive baner, som alligevel minder lidt om rigtige baner. Et eksempel på dette kunne være, at den bane der hedder "Milano" sjovt nok minder om Monza, som jo ligger tæt på Milano, så banerne er ikke de rigtige baner, men det er de så på en måde alligevel.

Når løbsweekenden er gået i gang, så har man muligheden for at kører en fri træning, hvilket har den effekt, at man lære bilerne at kende, så man ved hjælp af kørernes tilbagemeldinger kan lave det set up, der virker bedst på den bane man nu en gang er på. Det betyder så også, at man kan komme til at ligge den bedste strategi til løbet, i håb om at få en sejr, eller i det mindste et godt resultat.

Alt dette betyder så også at en løbsweekend tager en del tid, men man kan heldigvis sætte farten op, så træningen eksempelvis ikke tager 12 minutter, men måske 5 minutter, hvis man skruer tempoet helt op.

Motorsports Manager.
Copyright Sega


Det er dog ikke kun løbene der tager tid, fordi det er et manager spil, så alting uden for banen tager naturligvis også tid. Her skal man nemlig både sørge for at udvikle sine biler, så de bliver så gode som muligt. Man skal sørge for at skrive kontrakter med kørere og sponsorer også skal man faktisk også være med til at stemme om reglementet. De ting jeg har oplevet at skulle stemme om har været sådan noget med, om en bestemt bane skulle på kalenderen, om man måtte have 2 eller 3 dæk compounds med, samt længden på løbene.

Det er faktisk en meget fed ting ved spillet og en ting der er med til at gøre det ekstremt realistisk. Man kan sågar komme ud for, at en af de andre teamchefer kontakter en og vil betale et pengebeløb for at man stemmer på det hans team godt kunne tænke sig. Sådan er det sikkert også i virkeligheden, så derfor understreger det endnu en gang, at spillet er rimelig realistisk, selvom det ikke har licenser til at må bruge officielle navne.

Motorsports Manager.
Copyright Sega


Med hensyn til det med licenser, så er det lidt spøjst, fordi de må ikke bruge dem, men der er alligevel så mange små hints ved de forskellige ting, at man godt kan regne ud, hvem det egentlig er. De to italienske og tyske top teams i den store klasse har henholdsvis en tysk/finsk og en tysk/britisk kører line-up, hvilket sender klare signaler om at vi har at gøre med Ferrari og Mercedes. Man kan også nemt regne ud, at det er 2015 sæsonen som serien er bygget ud fra, fordi det franske team havde en fransk og venezuelansk kører, hvilket Lotus som bekendt havde i sidste sæson.

Udover det så er der delen med banerne, hvor mange af dem minder om rigtige Formel 1-baner, der bare har fået andre navne. Der er dog en undtagelse fordi der er en bane med i spillet som hedder Phoenix hvilket er en oval bane. Den bane kan muligvis godt være forholdsvis autentisk, men det er svært at sige, fordi banen har samme layout som eksempelvis Daytona International Speedway, så det kan være det i virkeligheden er den som gemmer sig under Phoenix navnet.

Er spillet værd at købe?
Så er vi efterhånden nået dertil, hvor jeg skal komme med min mening, med hensyn til om spillet er værd at bruge penge på. Det er på den ene side et meget enkelt spørgsmål, men svaret på det er ikke så nemt endda, fordi det kommer an på så mange ting.

Personligt synes jeg det er et rigtig fedt spil og det koster omkring 262kr på Steam, så er man til et meget realistisk manager spil, men kan undvære de officielle licenser, så vil jeg mene det er et must have spil. Hvis man altså er en rigtig motorsports nørd, som godt kan lide alle aspekter af den dejlige verden, som omgiver vores dejlige sport.

Jeg er dog godt klar over, at manager spil bestemt ikke er for alle, fordi det kan være en del frustrerende ikke selv at have magten over, hvordan kørerne skal tage bestemte sving osv. Sådan har jeg det eksempelvis selv med Football Manager-serien og er man den type, så skal man naturligvis gøre op med sig selv om man har lyst til at begive sig ud på den rejse som Motorsports Manager er.

Spillet kan nemlig være meget vanedannende og man kan eksempelvis nemt bruge seks timer på det, tid som man måske skulle have brugt på at pakke til en tur til København for bl.a. at holde møde med de andre BMF1er. Tid der betød at man måske først kom i seng klokken 1 og skulle op igen klokken 5 for at tage toget, så ja det er lidt noget værre noget med det spil, men synes Du det lyder bare en smule spændende, så køb det. Prisen er som nævnt ikke så høj og sandsynligheden for en kæmpe skuffelse er ikke så stor, hvis man går rigtig meget op i motorsport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Han er her for at køre ræs Er det ledige Saubersæde besat? »