• Forside

Optakt til Tyrkiets Grand Prix

I dagene fra den 25. til 27. august afvikles Tyrkiets Grand Prix - på Istanbul Park. Banen er helt ny og det er først det andet Grand Prix på den 5.378 kilometer lange bane. Læs her vores omfattende optakt der gennemgår, den aktuelle situation, en gennemgang af de tekniske forhold der har betydning for bilen, en gennemgang af banen samt et historisk tilbageblik. Du finder naturligvis også masser af billeder fra tidligere løb.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 21/8 2006 klokken 23:08

Istanbul Park er den nyeste bane i Formel 1, og sidste års løb var en overvældene succes. Banen minder med sine bakker lidt om den populære Spa. Banen ligger i den asiatiske del af Istanbul, men høre som sådan til i den europæiske del af kalenderen. Løbet er således det næstsidste i Europa inden den europæiske del slutter to uger senere i Monza.

Løbet er det 14. i sæsonen, og dermed det femtesidste i sæsonen. Efter det sidste løb i Ungarn, der nok var et af det begivenhedrigeste og mest spændene løb i nyere tid, er spændingen nu på højdepunktet i Formel 1, hvor Fernando Alonso nu bare er 10 point foran Michael Schumacher, så der er rigtige gode drude til at følge intenst med i den kommende uge.

Siden sidste løb har der i øvrigt været et frivilligt testforbud som alle holdene har tilsluttet sig. Det er derfor begrænset hvor meget der er sket fra en teknisk synsvinkel, men de fleste hold har dog alligevel arbejdet intenst i deres vindtunler og benyttet sig af de andre udviklingsmuligheder de har som ikke involverer en test med bilen. Ferien har først og fremmest været tiltænkt det personale der rejser med rundt til alle løbene, og som også deltager i testene.


Bilmagasinets Banekort for Istanbul Park

Sidste år var det ventet at temperatuerne ville være meget høje, men de viste sig at være moderate, og temperaturerne har som sædvanligt en stor indflydelse på løbene i Formel 1, specielt med hensyn til valget af dæk.

Reglementet tillader at hver pilot kan medbringe syv sæt dæk til tørvejr, fire sæt intermidiate og tre sæt til regnvejr. Dette betyder at bare Bridgestone har medbragt 1200 dæk til begivenheden. Løbet er generelt en belastning for holdene idet der er tale om den længste afstand holdene selv skal transporterer deres udstyr i egene lastbiler.

Specielt sving 8 med sine fire toppunkter er hård ved dækkene, og da der køres imod uret kan det betyde et stort slid på højre forhjulog så selvfølgeligt det varme vejr. Vejrudsigten snakker således om temperaturer på 28 grader på fredag, 30 grader på lørdag og 30 grader til løbet på søndag.

Banen er desuden meget glat ligesom Monaco og Montreal og en blanding der giver et godt grep samt er modstandsdygtigt er derfor det optimale. Det ventes derfor at de fleste piloter vil vælge et dæk der i hårdhed er fra mellem til blød.

Med de lange lige stræk er banen hurtig og med de mange bakker er en effektiv aerodynamik desuden vital.


Jenson Button, Tyrkiet 2005

DEN AKTUELLE SITUATION

Sejr til Honda og Jenson Button. Det helt store tema i denne del af vores optakt. Takket været regnvejr og gode dæk, kombineret med en god strategi, så lykkedes det endelig Formel 1’s svar på David Beckham at få en sejr og en sejr til Honda-teamet.

Et særdeles spændende Ungarsk Grand Prix gav endnu et eksempel på at denne sæson er utilregnelig og en af de mest spændende i mange år. Et løb der normalt mest er kendt for at være kedeligt, statisk og uden overhalinger fremviste det stikmodsatte. Masser af udgåede biler, tidsstraf til de 2 verdensmestre i feltet, en fyreseddel til den 3., en deklasseret debutant, som ellers havde kørt sig i pointene, Robert Kubica og 2 verdensmestre, der begge udgik med defekt. Hvorefter FIA sørgede for at holde spændingen intakt og bolden på Ferraris banehalvdel, ved at deklassere Kubica og forfremme Michael Schumacher, til den 8. plads, der gav ham et enligt VM point og dermed fastholder han Fernando Alonsos forspring på 10 point. Det betyder at Ferrari stadig selv kan afgøre tingene. Godt nok skal Schumacher vinde de sidste 5 løb, under forudsætning af at Alonso bliver nummer 2, men mere mærkelige ting er set i Formel 1.


David Coulthard på Istanbul Park, 2005.

Alonso og Schumachers straffe satte om ikke et afgørende aftryk, så markant aftryk på løbet og viste stadig hvem der er bestemmer i formel 1, begge kørte sig hurtigt frem til de pladser, man før kvalifikationen måtte have forventet de havde.

Tilbage til Button. Glæden var stor, både hos ham og ved Honda. Mere end 100 Grand Prix’er har han kørt og endelig kom den sejr, som så mange har spået vil skubbe yderligere til hans karriere. Honda og Button har ofte været udskældt af undertegnede, men i Ungarn, der gik det hele op i en højere enhed – Hondaen holdt, Button dummede sig ikke, upåagtet at han måtte starte 10 pladser længere nede end han havde kvalificeret sig til. Strategien holdt og sammen med de uforlignelige Michelin regnvejrsdæk, så viste det sig at være en gylden søndag i Mellemeuropa for dem.

Næste løb bliver på kanten af Europa, det Tyrkiske Grand Prix må formodes at blive ligeså spændende som sæsonen har været indtil nu. Ferrari viste igen at de så afgjort har den bedste kombination af bil, kører, dæk og motor, i det mindst så længe det ikke regner, for da, først regnen faldt, så viste Brigdestonedækkene sig at være Michelin underlegne. Næste Grand Prix må formodes at være tørt og varmt, rent guf for Brigdestone og det må forventes at Schumacher kører en forholdsvis sikker sejr hjem. Det springende punkt er hvor godt Alonso og Renault gør det – alt andet end en sejr eller andenplads kan være katastrofalt for deres chancer for at genvinde de 2 mesterskaber.


Giancarlo Fisichella og Fernando Alonso, Tyrkiet 2005

Teknisk gennemgang

Her er vores sædvanlige tekniske gennemgang med lidt hjælp fra Renault, af hvilke overvejelser holdene har foretaget sig i forbindelse med indstillinger af bilen samt hvilke de har foretaget sig på det tekniske plan.

Banen minder som sagt i visse hensender om Spa med det bakkede landskab, og specielt sving 8 giver grund til overvejelser.

Del Beskrivelse
Aerodynamik Istanbul Park er en moderne bane, og er derfor stadig i en optimal stand. Overfladen er meget glat og kerberne er ikke specielt aggressive, hvilket betyder at det skulle være relativt let at finde en stabil aerodynamisk opsætning. Der vil være tale om en mindre downforce end i de seneste løb. Opsætningen vil derfor være en med en middel downforce som der fx blev anvendt i Nordamerika tidligere på sæsonen
Dækkene Dækkene som sådan er ikke specielt udsatte på Istanbul Park, udover det højre forhjul der belastes kraftigt i sving 8 som nævnt tidligere. Dette sving er så tilgengæld et af de mest belastende sving for forenden i hele sæsonen. For at undgå problemer bør ophænget og frrontvingen justeres. Dette skal dog gøres med henblik på at finde den rette balance således at dækkene bliver beskyttet men samtidigt sikre et godt mekanisk grep således at bilen er hurtig i de mere tekniske dele af banen.
Ophænget Som sagt kan man indstille på ophænget således at specielt dækkene foran ikke slides for hurtigt. Da betingelserne på banen er så gode vil der formentligt blive anvendt rimeligt stive ophæng, hvilket betyder bilen kan hurtigt ændre retning i de tekniske dele af banen og forbliver stabil i højhastighedssvingene.
Bremserne Opbremsningen inden sving 12 er den vigtigste i forbindelse med bremserne, og hvis det ikke gøres perfekt kan det koste en del tid, da de kommer for højt ud af toppunktet i det langsomme sving. Generelt er Istanbul Speed Park dog ikke specielt hård for bremserne, som har masser af tid til at blive afkølet på de lange lige stræk inden der skal bremses.
Motoren Banen er en varierende bane foor motoren. Næste 65 % af tiden køres der med speederen i bund, hvilket er lig gennemsnittet for hele sæsonen. Der er behov for en motor, med gode tophastigheder så der kan overhales på de længste lige stræk, dog uden at kompromittere ydelsen ved lave omdrejningstal, samtidigt skal kraftoverførslen vøre god ved høje omdrejningstal hvilket går det nemmere at komme igennem sving 8.
Kølning Det forventes at temperaturerne i Tyrkiet bliver ekstremt høje, men dette skulle ikke blive et væsentligt problem for andet end dækkene idet, der er gode muligheder for at afkøle motor og bremser på de lige stræk.



Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005

HISTORIEN:

De første historier om Tyrkiets indtræden i Formel 1 begyndte at dukke op i sensommeren 2001. Ideen om, at der skulle stå en bane klar senest til 2004, kom dog ikke helt smertefrit fra start. FIA optog ikke umiddelbart landet på en liste over potentielt nye værter.

Tyrkiet blev dog i periferien og havde for eksempel en repræsentant med et møde i World Motor Sport Council i oktober 2001. Der blev også sendt en ansøgning til Tyrkiets regering, men de oprindelige meldinger gik på, at der ikke var den helt store opbakning til projektet.

År Pole Position Hurtigste Omgang Vinder
2005 K. Räikkönen J.P. Montoya K. Räikkönen

Kørerne i pole position og med hurtigste omgang samt vindere gennem årene på Hungaroring.


Bekymringerne angående finanseringen viste sig at være ubegrundet, og i august 2002 kom der for alvor kød på historien, idet Formel 1-bossen Bernie Ecclestone besøgte flere byer i Tyrkiet med henblik på at diskuttere mulighederne for en formel aftale om at afholde et løb.

Med endnu et besøg fra Ecclestone samt Hermann Tilke, der skulle designe banen, i november 2002, så det ud til, at det nu kun var en form sag at få underskrevet den endelige kontrakt. De mest optimistiske bud nævnte, at det bare ville tage et par uger, men det blev først den 29. august 2003, så det lykkedes.

Anlæggelsen af Istanbul Park, som banen kom til at hedde, foregik stille og roligt, og den 21. august 2005 kunne de røde lamper slukkes, hvormed det første tyrkiske Grand Prix var en realitet.

2005 - Kimi sejr i åbningsløbet
Det blev for mange af kørerne et svært første bekendtskab med Istanbul Park. Specielt sving nummer 8 krævede mange ofre, men der var også afkørsler andre steder, som for eksempel de to Schumacher-brødre måtte sande i kvalifikationen.

I løbet var det Kimi Räikkönen (McLaren) der fra pole styrede begivenhederne, om end Giancarlo Fisichella (Renault) kortvarigt førte på første omgang efter en dårlig start af Kimi. Det lignede længe en 1-2 sejr til McLaren, hvormed Räikkönen kunne gøre sig håb om at lægge pres på Fernando Alonso (Renault) i kampen om mesterskabet.

Sådan skulle det bare ikke gå. Med fire omgange igen skulle Juan Pablo Montoya (McLaren) fra andenpladsen overhale Tiago Monteiro (Jordan) med en omgang, men Montoya bremser tidligere end Monteiro forventer, hvorefter Montoya bliver skubbet af banen. Den hændelse beskadigere dækkene så meget, at han to omgange senere igen kører af banen, hvorved Alonso kan komme forbi og score ekstra point.

Desuden huskes løbet for, at BMW Williams måtte lide den tort at punktere hele fire gang under løbet.
1: Räikkönen
2: Alonso
3: Montoya
4: Fisichella
5: Button
6: Trulli
7: Coulthard
8: Klien

Tyrkiets Grand Prix gennem de seneste år


BANEN:

Selvom navnet på banen er Istanbul Park, så ligger den 30-40 kilometer fra centrum af byen, der ligger i to verdensdele, idet Istanbul ligger på begge sider af Bosporus-strædet, der skiller Europa fra Asien.

Banen er anlagt i et meget kuperet terræn, der betyder, at højdeforskellen mellem det laveste og højeste punkt svarer til fire etager. Dermed adskiller den sig fra de andre baner, der i de seneste år også er anlagt af tyskeren Hermann Tilke.

Der er endnu en væsentlig forskel på Istanbul Park sammenlignet med baner som dem i Kuala Lumpur, Bahrain og Shanghai. Hvor de tre sidstnævnte Tilke-baner bruger en kombination af en langside efterfulgt af en hård opbremsning til at skabe overhalingsmuligheder, så har man i Istanbul satset anderledes.

Med den længste langside værende bare 720 meter, hvilket ikke er meget længere end på Hungaroring, så er der ikke umiddelbart nogle oplagte steder at overhale. I stedet er banen bred og relativ teknisk svær, hvilket betyder, at det er muligt at komme forbi, når den forankørende laver en fejl.

Specielt Sving 8 med sit firdobbelte apeks voldte i åbningsløbet i 2005 mange kørere problemer, og svinget blev da også straks udråbt som en klassiker på linie med Eau Rouge på Spa-Franchorchamps. Om, det fortjener det, er nok lidt for tidligt at sige, men ingen tvivl om, at det er et krævende sving, idet kørerende trækker 4G over en periode på hele fire sekunder.

Banen
Banenavn Istanbul Park
By Istanbul (35 kilometer)
Første Grand Prix 21. august 2005
Antal Grand Prixer 1
Hjemmeside www.msoistanbul.com
Satelitbillede Google Maps (fra inden anlæggelsen af banen)
Rekorder
Banerekord - pole 1:26.797 (Kimi Räikkönen, 2005)
221,399 km/h
Banerekord - løb 1:24.770 (Juan Pablo Montoya, 2005)
226,693 km/h
Hurtigste løb 1t24:34.454 (Kimi Räikkönen, 2005)
219,496 km/h
   
Flest sejre 1 (Kimi Räikkönen)
1 (McLaren)
Flest poles 1 (Kimi Räikkönen)
1 (McLaren)
Flest hurtigste omgange 1 (Juan Pablo Montoya)
1 (McLaren)
Årets Løb
Omgangslængde 5,338 km
Omgange i løbet 58
Løbsdistance 309,356 km
   
Sving 14 (6 højre og 8 venstre)
Langsider 4
Længste langside 720 meter
Start-/mållangside 655,5 meter
Banens bredde 14-21,5 meter
Maksimal hældning 8,145 %
Tilskuerkapacitet
Hovedtribune 26.250
Midlertidige tribuner 50.000
Naturtribuner 50.000
VIP lounges nbsp;5.000

Løbs- og banedata


I det hele taget blev banen prist til skyerne af de fleste, og den blev sammenlignet med netop Spa-Franchorchamps, der af mange regnes for den ypperste Formel 1-bane i nyere tid. Der var dog undtagelser: Jenson Button mente efter kvalifikationen, at banen blev mere og mere ujævn efterhånden som weekenden skred frem, og at det var det nærmere end det tekniske, der fik flere kørere til at komme i problemer. Desuden mente Jarno Trulli, modsat de fleste andre, at banen var alt for let, så det stort set kun var bilens formåen, der afgjorde løbet.

Selvom det ikke vrimler med lange snorlige stykker, så er Istanbul Park af de hurtigere baner i kalenderen. I stedet findes der flere hurtige sving som foreksempel Sving 2, 8 og 11. Sammenlignet med andre baner, så ligger den lidt efter Spa-Franchorchamps og lige i hælene på Suzuka og Silverstone, mens den til gengæld er lidt hurtigere end Barcelona og Hockenheim.

En vigtig egenskab ved banen er, at man kører mod uret. Da der kun er tre baner i Formel 1, hvor man gør det (Imola og Interlagos er de to andre), betyder det, at det er andre muskler, der bliver udsat for belastning end normalt.


Mark Webber WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005

EN OMGANG PÅ ISTANBULL PARK MED KIMI RÄIKKÖNEN

En omgang på Istanbul Speed Park begynder med den lange start-mål strække, der afsluttes med en hård opbremsning inden sving 1 der er et skarpt 90 grader sving til venstre (husk der køres imod urets retning, BMF1). Banen falder her markant ned af inden man kommer til sving to hvor man når en hastighed på omkring 310 km/t på et kort stykke inden der kommer en langsomt venstre-højre-venstre kombination. Igennem sving 3 til 5 kommer hastigheden ned på omkring 100 km/t i andet gear da det midterste højresving er meget snævert på dets toppunkt

Der accelereres ud og der er et kort lige stræk og hastigheden kommer op på 250 km/t, og dette fører til et bredt hårnålssving til højre, sving 7. Efter dette sving er der igen et kort lige stræk inden man kommer til banens sværeste sving, som allerede er populært iblandt de fleste piloter, hvilket er sving 8 med tre toppunkter. Dette er er ekstremt hurtigt og hastigheden kommer op i nærheden af 300 km/t i udgangen, og der presses på i en stor del af tiden.


Banekort for Istanbul

Dette bringer dig rundt til endnu et lige stræk, og man accelererer op til 320 km/t i sjette gear, inden man kommer til den langsomme venstre højre chikane i sving 9 og 10 der bringer farten ned til 95 km/t i andet gear og som bringer dig om på bagsiden af banen. Denne består af to lange lige stræk der er afbrudt i midten af et blødt sving til højre der køres igennem med 314 km/t.

Vi når den højeste hastighed på banen her og det er den bedste overhalingsmulighed på hele banen (314 km/t, BMF1). Der skal bremses kraftigt for enden af det lige stræk og din hastighed kommer ned på 93 km/t til det smalle venstre-højre-venstre kombination (sving 12-14, BMF1), i slutningen af banen som bringer dig tilbage på start-mål stykket.



Kimi Räikkönen, Tyrkiet 2005

BILLEDER FRA TIDLIGERE LØB


Starten Tyrkiet 2005



Ralf Schumacher på Istanbul Park, Tyrkiet 2005


Giancarlo Fisichella, Renault R25, Tyrkiet 2005


Ralf Schumacher på Istanbul Park, Tyrkiet 2005



Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005


Kimi Räikkönen, Tyrkiet 2005


Fernando Alonso, Renault R25, Tyrkiet 2005


Jarno Trulli, Tyrkiet 2005


Jenson Button, B.A.R Honda 007, Tyrkiet 2005


Giancarlo Fisichella, Renault R25 fører foran Kimi Raikkonen, McLaren Mercedes MP4-20 og Fernando Alonso, Renault R25 på den første omgang i Tyrkiet 2005


Michael Schumacher, Tyrkiet 2005


Jarno Trulli foran en Jordan racer, Tyrkiet 2005


Christian Klien fører foran David Coulthard og Mark Webber på Istanbul Park.


Fernando Alonso, Renault R25, er ved at kravle op i sin bil inden løbet i Tyrkiet 2005


Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005


Jenson Button, B.A.R Honda 007, Tyrkiet 2005


David Coulthard under Tyrkiets Grand Prix i 2005



Takuma Sato, B.A.R Honda 007, Tyrkiet 2005


Tja.............


Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005


Rubens Barrichello, Tyrkiet 2005


Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005