Dagens kører: Daniil Kvyat

Op til den - nu aflyste - sæsonstart i Australien vil vi gennemgå alle kørere i feltet så du får et overblik over hvem de er og hvad vi på BMF1 forventer af dem i 2020. Han har været inde og ude, men er nu tilbage i Formel 1 og havde en meget stærk 2019-sæson. Vi er kommet til russiske Daniil Kvyat.

Tysklands Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 12/3 2020 klokken 20:03

Denne artikel er en del af BMF1s optakt til 2020 sæsonen. Vi har brugt vinterpausen til at opdatere og aktualisere alle vores kører- og team-sider og i slut-februar og frem til løbet i Australien, vil vi gennemgå dem alle én for én i denne serie

Daniil Kvyat satte sig første gang i en Formel 1-bil, da han var test-kører for Toro Rosso i det amerikanske og brasilianske grandprix i 2013, hvilket han gjorde godt nok til at tage et sæde hos teamet i den efterfølgende sæson.

Kvyat fik dog ikke den bedste debutsæson, hvor det blot blev til fem top ti-placeringer i 19 løb, hvilket må siges at være lidt under niveau. Kvyats debutsæson var dog ikke spildt. Han havde nemlig gjort det godt nok til at overbevise moderteamet Red Bull om at satse på ham i 2015, da Sebastian Vettel valgte at forlade teamet til fordel for Ferrari.

2015 startede dog heller ikke godt for den unge Kvyat, idet han slet ikke kom til start i åbningsløbet i Australien, fordi hans gearkasse gik i stykker. De efterfølgende løb var heller ikke overbevisende og diverse medier begyndte at spekulere i, om Red Bull ville smide russeren på porten.

Kvyat fik dog vendt nedturen og begyndte at levere fine resultater. Blandt andet blev han nummer to i Ungarns Grand Prix. Det fik Red Bull til at forlænge hans kontrakt, så han igen var at finde i Red Bull-raceren i 2016, hvor han hentede en flot P3 i tredje løb, men efter nogle kontroversielle hændelser på banen, bl.a. et sammenstød med Sebastian Vettel på hjemmebanen i Sochi, sendte Red Bull russeren tilbage til Toro Rosso, hvor han kørte indtil september 2017.

Som følge af en dårlig sæson skiftede Helmut Marko russeren ud med Pierre Gasly. Trods fyresedlen fastholdt teamet dog, at Kvyat stadig var en del af Red Bull-familien. Og det kom senere til at holde stik. I mellemtiden benyttede Ferrari sig af Kvyats erfaring som testkører, og russeren kørte for første gang en Ferrari på testbanen i Fiorano i 2018.

I september 2018 bekendtgjorde Toro Rosso, at den ofte kontroversielle Kvyat igen skulle køre for teamet, og han sluttede 2019-sæsonen på en godkendt 13. plads i mesterskabet.

Daniil Kvyat fortsætter hos Scuderia AlphaTauri (det nye navn for Toro Rosso) i 2020.

Se alle vores statistikker, samt en opdateret formkurve for Daniil Kvyat her: Daniil Kvyat kørerside på BMF1

Læs desuden om Scuderia AlphaTauri hér: Scuderia AlphaTauri teamside på BMF1

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Officielt: Australiens F1-grandprix aflyst Formel E sæsonen suspenderet. Formel 1 ventes at f »