Formel 1 er tilbage! Ventetiden er forbi, og snart skal alverdens racerbane indtages af det omvandrende motorsports-cirkurs.
Som noget nyt i år, så har Formel 1 og Pirelli valgt at gå i en helt ny retning. Væk er de 13” store ballondæk og -fælge, og ind er kommet spritnye, og mere gaderelevante 18” dæk. Det er en stor omvæltning for både Pirelli og alle teamene, da dækkene er markant anderledes opbygget og opfører sig forskelligtn.
Som noget nyt bliver sæsonen ikke skudt igang i Australien. Formel 1 er istedet taget til mellemøsten, hvor Bahrain får lov at skyde ballet igang. Derefter flyver feltet til Saudi Arabien for at køre sæsonens andet løb, og SÅ kommer Australien.
Pirelli har været hurtigt ude og løfte sløret for dæktyperne til de tre førnævnte løb.
Hårdest står det til i sæsonåbneren, hvor Pirelli har valgt at gå hårdt til værks. Her medbringer de det hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk. Sidste sæson hed dækkene C2, C3 og C4.
I Saudi Arabien bliver gummiet lige en tand blødere. Her får holdene stillet de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk stillet til rådighed. Samme compounds som 2021.
I Australien der bliver dækkene lidt anderledes. Her har Pirelli valgt det hårde C2-dæk, medium C3 og så er italienerne gået helt i top med C5-dækket. Det er noget af et spring for Pirelli at tage, men det skal være med til at spice tingene lidt mere op. Specielt i kvalifikationen.
Sidst da der blev kørt i Australien, det var tilbage i 2019. Her var udvalget lidt anderledes. Her havde Pirelli stillet de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk til rådighed.
Vi har vedhæftet en oversigt fra Pirelli nedenfor, der illustrerer dæktyperne til de tre forskellige F1-løb.
Pirellis dækudvalg til Bahrains GP 2022
Copyright Pirelli
Pirellis dækudvalg til Saudi Arabiens GP 2022
Copyright Pirelli
Pirellis dækudvalg til Australiens GP 2022
Copyright Pirelli
Dækudvalget til F1-sæsonens 2022's første tre løb
Copyright Pirelli