Formel 1 har løbet ind i flere problemstillinger de senere år.
Mercedes’ dominans var imponerende, men ikke særlig spændende for fansene at se på - ihvertfald ikke fansene der støtter andre teams.
Dækkene er ofte blevet skældt ud for ikke at give kørerne det rette værktøj til at køre ræs. Dækkene degraderede og overophedede, så snart bilerne blev presset i tætte dueller. Ikke optimale forhold, når F1 handler om at dyste mod hinanden.
Pirelli var dog uden skyld i disse problemer. Dæk-giganten producerede dækkene efter foreskrifterne fra F1.
Sidst, men ikke mindst, så får bilernes downforce også en del af skylden for de (til tider) søvnlullende løb og manglende dueller.
F1 burde handle om kørere der kæmper med næb og kløer for at få placeringer, uden at blive hæmmet af et “våben”, der ikke kan bruges, når det gælder.
Derfor har F1 taget et stort skridt med det nye reglement til 2022. Missionen var at få nye biler, som kan køre tæt på hinanden og få gode dueller - og det er faktisk lykkedes i år. Det udtaler flere af kørerne, ifølge
racefans.net , efter de tre testdage.
“Det ser ud til, at det er en smule nemmere at blive bagved,” siger Max Verstappen.
"Du har i det mindste ikke dette mærkelige tab af downforce, hvor du nogle gange har meget understyring eller massiv overstyring," slutter Verstappen.
Også Williams-kører Nicholas Latifi kan mærke en betydelig forskel med den nye bil.
"Jeg havde faktisk mulighed for at komme bag et par biler," sagde Latifi.
"Og ja, det er bestemt nemmere at følge. Uden tvivl," slutter canadieren.
Det bliver også bakket op af Alex Albon i den anden side af garagen. "Jeg har ikke brugt mange omgange bag andre biler, men man kan se, at det er blevet meget forbedret. Og det er fantastisk for sporten," slutter Albon.
Også Lando Norris bakker op om, at det er blevet lettere at køre tæt på andre biler.
"Helt klart er ‘følge efter i svingene’-delen en forbedring. Hvor meget præcist? Det er svært at vide, for du er altid på forskellige brændstofniveauer og dæk og sådan noget."
"Måske når der er to, tre, fire, fem, seks biler foran, kan det være helt anderledes igen," slutter Lando Norris.
George Russell tilslutter sig også koret om, at det er blevet lettere at følge de forankørende i 2022, men englænderen nævner dog en ny problematik med racerne.
Den såkaldte slip-stream (frie luft bag bilerne) er blevet mindre. Derfor bliver det sværere, at få et fartoverskud på langsiderne - og dermed komme forbi.
Dette bliver også støttet af Valtteri Bottas, som dog kan trøste sig med, at DRS’en giver mere effekt, så bilerne stadig kan overhale.