Canadas GP, løbsresmumé: Hamilton vinder

Magnussen oversatsede i kvalifikationen og måtte starte fra pitten, mens Ricciardo startede som nummer fire. Ferrari slog igen og havde pole position, så der var lagt op til spænding i Montreal.

Mercedes . Copyright Mercedes

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 9/6 2019 klokken 21:06

De fem lamper slukkede, og Vettel kom fornuftigt afsted, det samme gjorde Leclerc, mens Hamilton hang en lille smule. Han formåede dog at forsvare sin andenplads.
Grosjean og Albon kom i problemer og røg ned gennem feltet, men som derudover kom ganske fint afsted. Bottas tabte en plads, og det samme gjorde Verstappen, mens Vettel efter få omgange begyndte at slå hul, og Kevin efter fem omgange var oppe som nummer 17.

På omgang ni var det slut for Norris, der måtte se sit højre baghjulsophæng give op.

Verstappen var langsomt begyndt at køre sig op gennem feltet og lå efter 18 omgange på femtepladsen, mens Hamilton havde fået stabiliseret afstanden op til Vettel, mens Kevin var rykket en enkelt plads frem.

Efter 25 omgange begyndte det at tegne op til pit-stop hos Vettel og Hamilton, hvor Vettel gik i pit som første mand af de to på slutningen af omgang 26. Vettel fik monteret de hårdeste dæk og Ferrari gennemførte pit-stoppet på 2,7 sekunder.

Hamilton modtog efterfølgende en radiomelding om, at de ikke havde den nødvendige afstand, hvorfor de var nødsaget til at forsøge at forlænge deres nuværende stint. Hamilton gik i pit på slutningen af omgang 28. Hamilton havde tabt i omegnen af 2,5 sekunder, således at han nu samlet var næsten 5 sekunder efter Vettel.

Grosjean og Perez leverede kortvarig underholdning til et ellers lidt stagneret løb, da de to duellerede i første sving på omgang 33 og havde kontakt i første sving. Leclerc gik i pit fra føring på slutningen af omgang 33 og kom ud bagved Verstappen på en fjerdeplads. Det var ikke nogen god dag på kontoret for Magnussen, der efter 36 omgange stadig lå på 16. pladsen.

Med tredive omgange igen var Hamilton under et sekund fra Vettel, hvilket stillede den berømte DRS-knap til rådighed. Hamilton lavede dog i første omgang en fejl, der gav fordelen tilbage til Vettel. Hamilton begyndte efter et par omgange igen at flirte med ét-sekund grænsen op til Vettel, mens Vettel samtidig fik bekymrende melding fra pitten vedr. tallene på rattet, der kunne indikere eksempelvis benzinmængden. Det havde tilsyneladende skubbet psykisk til Vettel, der pressede bilen for meget igennem et sving, kørte henover græsset og direkte tilbage på banen, hvor Vettel var tæt på at afskære Hamilton vejen mere end hvad godt var. Episoden blev efterfølgende efterforsket.
Samtidig gik Verstappen i pit på omgang 48, og havde nu den resterende del af løbet til at jagte placeringer på friske dæk.

Med 12 omgange tilbage ramte uheldet for Vettel, der fik tilføjet en fem sekunders straf for episoden med Hamilton, hvilket spillede sejren direkte i hænderne på Hamilton, så længe briten formåede at holde sig tæt på tyskeren. Det så dog ikke ud til at lykkes for Vettel, der samtidig af flere omgange var på radioen for at forsøge at retfærdiggøre sin indkørsel på banen.

Vettel formåede at holde Hamilton bag sig, men langt fra nok til at sikre sig de fem nødvendige sekunder. En total skuffelse for tyskeren, der oplevede en optur af dimensioner lørdag, da han sikrede sig pole. I stedet gik sejren denne søndag til Hamilton, der fandt det nødvendige pres frem og fik skubbet Vettel ud over grænsen og sejren i sine hænder. Vettel sluttede derfor som nummer to efterfulgt af Leclerc på tredjepladsen.

Magnussen sluttede som nummer 17 og gik i total radiotavshed efter verbalt at blive sat på plads af Günther Steiner fra pitten. Grosjean gik det ikke meget bedre for, og Haas og Canada må siges ikke at være en god kombi denne søndag. Vettel var ikke i humør til interviews på podiet og gik direkte op til løbets stewards for at diskutere sin dom.

Frankrig venter forude om fjorten dage, hvor der venter hurtige sving og høje hastigheder.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas GP: Løbet LIVE - Hamilton vinder Ferrari nedlægger protest mod Vettels straf »