Abiteboul: Alle hold bliver konkurrenter i 2022

Renaults holdchef, Cyril Abiteboul, forudsiger at budgetloftet vil bryde op med det nuværende todelte system.

Canada GP, Cyril Abiteboul . Copyright Renault Motorsportmedia

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 22/6 2020 klokken 13:06

Reglementet vil stadig være det samme i 2021, som det er forud for den længe ventede 2020-sæson. Men i 2021 kommer der et budgetloft, og i 2022 kommer det helt nye reglement, som kan betyde, at flere hold kommer til at kæmpe med om podieplaceringer og sejrer.

“Nu når vi får et budgetloft, der er lavt nok til at feltet vil være meget mere konkurrencedygtigt,” udtaler Renault F1s teamchef og CEO Cyril Abiteboul til Motorsport.com .

“Jeg er nysgerrig efter, hvad der kommer til at ske med samarbejdet mellem nogle af holdene.”

Renault har tidligere været irriteret over den måde Haas og Ferrari samarbejdede med hinanden på, men nu er det mere Racing Point og Mercedes’ samarbejde, han er kritisk overfor.

“Jeg tror lige nu, at Mercedes er glade for at hjælpe Racing Point med at kopiere deres bil. Om det er lovligt eller ej, er ikke min pointe, men Mercedes er meget glade for at hjælpe dem med at gøre deres bil mere konkurrencedygtig,” fortsatte han.

“Jeg er meget nysgerrig efter at se, om deres samarbejde stadig fungerer sådan i 2022.”

“Med den type konstruktion vi har lige nu, hvor feltet ikke er konkurrencedygtigt, ser vi et todelt system, som beskytter de tre store hold. Det vil ikke foregå sådan i 2022.”

Hülkenberg jagtet af Verstappen og LeclercHülkenberg jagtet af Verstappen og Leclerc
Copyright Bil Magasinet BMF1


Abiteboul tror, at de store hold vil se de mindre hold som en større trussel i 2022, da de har mulighed for at operere på det samme budget, som de store hold.

“Alle hold vil blive konkurrenter. Det er en ‘game changer’,” lød det fra Renault-bossen.

Der har tidligere været rygter om, at Renault vil forlade Formel 1. Budgetloftet har dog givet Renault en tro på, at de kan kæmpe med i toppen igen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 2020 kan blive et Red Bull-år ‘We Race As One’ - F1 lancerer nyt initiativ »