Under det australske grand prix var det meget vanskeligt eller rettere sagt umuligt for Gasly i en Red Bull at overhale Kvyat i en Toro Rosso. Magnussen og resten af feltet måtte også kæmper meget hårdt for at komme forbi Antonio Giovinazzi på nedslidte dæk.
Så spørgsmålet er, om de nye regler for aerodynamikken, som skulle give flere overhalinger på banen, virker efter hensigten.
Ross Brawn, der er teknisk chef for Formel 1, har efter testene i Barcelona været ude og hævde, at de nye regler måske ikke virker sådan, som de burde.
Og umiddelbart ser det også ud til, at det afgørende for at kunne overhale på banen bliver mekanisk grip fremfor aerodynamisk grip.
Hvis man spørger danske Kevin Magnussen, er der dog sket en lille forbedring: "Under testene her i vinteren troede jeg ikke, det ville være et problem. Men det er stadig problematisk, selv om det absolut er blevet bedre."
Australiens Grand Prix 2019. Kevin Magnussen under fredagens frie træninger
Copyright Haas F1
Det samme siger statistikkerne: I henhold til motorsporsdatabasen Forix blev der under Australiens grand prix i 2019 overhalet i alt ti gange på banen. I 2018 var det kun fem overhalinger, og i 2017 kun to.
Året med flest overhalinger på banen var 2016, hvor der i alt blev registreret 26 overhalinger under Australiens grand prix.
Det skal bemærkes, at statistikken kun omfatter overhalinger, som ikke foregik på første omgang under løbet eller som skete pga. ulykker eller andre problemer. Heller ikke overhalinger som følge af pitstop er talt med – kun direkte overhalinger på banen.
Så umiddelbart er der håb for, at sæsonen trods alt kan gå hen at blive mere underholdende, end Australiens grand prix umiddelbart lader formode.