Det er blevet dagen derpå ovenpå et lettere kedeligt løb i Austin i går aftes. Dagen derpå betyder naturligvis at det er tid til vores traditionelle klumme af samme navn. I dag kommer klummen til at byde på en dagens kører som er til diskussion, Renault og deres behandling af deres kørere, det faktum at der endnu en gang er uddelt straffe i øst og vest, samt endnu en omgang radiopladder. Da dette er en klumme skal det naturligvis lige nævnes at det er skribentens holdning som kommer til udtryk og ikke en holdning som deles af alle omkring BMF1.
Driver of the day.
Max Verstappen.
Copyright Red Bull Contentpool
Under hvert løb kan der stemmes om hvem som skal være dagens kørere, det er en konkurrence som er indført i år og det er fans verden over som stemmer. Ind til videre er det dog gået meget godt og undertegnet har været enig eller i det mindste kunne forstå de tidligere valg, men sådan er det ikke denne gang. Det er nemlig Max Verstappen som er blevet valgt som dagens kører for tredje gang i træk og for syvende gang i denne sæson. De andre gange har det dog været fortjent, men ikke denne gang.
For det første gennemførte Max Verstappen ikke løbet grundet en fejl med motoren og for det andet, så var han bare ikke den bedste. Skal man skyde direkte fra hoften, så fortjener Lewis Hamilton, Fernando Alonso og Carlos Sainz den et eller andet sted mere, fordi deres resultater var flottere. Briten kørte et fejlfrit løb, mens de to spaniere leverede nogle rigtig flotte og overraskende resultater, resultater som i mine øjne er gode nok til at sikre dem en dagen derpå titel.
Max Verstappen.
Copyright Red Bull Contentpool
Den slags episoder som denne her er dog det som man risikere når man vælger at lave konkurrencer, som fansene af sporten, atleten, musikerne, danserne eller hvad det nu måtte være, stemme om tingene. Af danske eksempler kunne man tage stort set samtlige X-factor vindere, eller folk der har været med i Vild med Dans (Allan Simonsen eksempelvis). Problemet er dog større og det er ikke første gang undertegnet har set den negative faktor af dette i sport.
For at gøre en lang historie kort, så var der en kinesisk basketballspiller i NBA på et tidspunkt. Spilleren hed Yao Ming og han var altid med til årets all star kamp. Selv 2010/2011 sæsonen, hvor han grundet en skade blot spillede fem kampe (ud af 82) blev han valgt ind. Hvorfor vil nogen så måske spørge? jo fordi han havde hele Kinas befolkning til at stemme på ham. Max Verstappen har godt nok ikke hele Kina bag sig, men han har mange fans, så derfor kan det ende med at blive en Verstappen-konkurrence. Det dur ikke, så måske skulle man lade en jury bestemme dagens kører i fremtiden.
Renault.
Renault hospitality
Copyright Renault Sport
Dette emne har ikke direkte noget med gårsdagens løb at gøre, selvom de gule racere også gjorde opmærksom på sig selv der, på godt og ondt. Nej i denne omgang vil jeg tage fat på den evige diskussion om deres kører line-up til den kommende sæson, et emne som endnu en gang har fyldt meget i denne weekend. I sidste weekend kom det frem at Nico Hülkenberg skal køre for teamet, en beslutning som jeg et eller andet sted godt forstår, da han har mere rutine end Kevin Magnussen og Jolyon Palmer.
Når det så er sagt, så forstår jeg godt, specielt Palmer. Briten har nemlig været ude at sige, at han synes ham og Kevin skulle have haft en chance mere, fordi de begge har gjort hvad de kunne. Den tanke kan jeg godt lide og jeg er til dels enig i britens betragtning. De to kørere har ikke haft det nemt, de har nemlig hele tiden skulle kæmpe med en dårlig bil og et team, som har lavet en del fejl hist og her. Så jo man kan godt argumenterer for, at de skulle have haft en chance til.
Kevin Magnussen og Jolyon Palmer.
Copyright Renault Sport
Jeg må dog sige, at jeg ikke sidder med samme følelse som i 2014, hvor jeg faktisk ikke mente at McLaren kunne tillade sig, at sende hverken Jenson Button eller Kevin Magnussen ud i kulden. Denne gang ville jeg godt kunne have forstået Renault, hvis de havde beholdt Palmer og Magnussen, men jeg kan også sagtens forstå de bytter dem begge, eller minimum en af dem ud. Begge kørere har nemlig lavet gode præstationer, men de har også begge to lavet nogle fejl, fejl som ikke er gode for et team der skal bygges op til at vinde mesterskaber.
Derfor kan jeg sagtens forstå at Renault har hentet Nico Hülkenberg ind og tyskeren fortjener da også chancen hos et top team. Hulken har vundet i alle de klasser han har kørt i inden han kom i Formel 1, så han ved altså hvad det handler om. Jeg mener dog også, at de burde beholde minimum en af deres nuværende kørere, fordi de begge fortjener en chance til. Spørgsmålet er bare hvem af dem det skal være. Lige nu siger rygterne det bliver Kevin, mens Palmer skal til Force India og det ville måske være en okay løsning for dem begge to.
Straf cirkus igen, igen.
Kevin Magnussen.
Copyright Renault Sport
Dette emne har været med i dagen derpå en del gange, men det har aldrig været lige så begrundet som det er denne gang. Kevin Magnussen sluttede som bekendt løbet som nummer 11 i går, hvilket er et rigtig godt resultat. Efter løbet blev danskeren dog tildelt en straf på nogle sekunder, så han endte nede på 12 pladsen i stedet for. Magnussen fik straffen, fordi han ganske rigtig kørte for bredt i svinget, da han skulle overhale Daniil Kvyat. Derfor kan jeg kun sige, at straffen et eller andet sted er på sin plads, fordi Kevin fik en fordel af at køre for bredt i svinget.
Mit problem med alt det her er, at Fernando Alonso gjorde det samme, da han skulle forbi Carlos Sainz på en af de sidste omgange. Situationerne var stort set ens og de skete endda i det samme sving (så vidt jeg så). Det er simpelthen bare ikke holdbart, at der bliver gjort forskel, nu når situationerne var så ens, at det næsten så ud som en genudsendelse. Det må ikke ske og folkene bag Formel 1, bliver nødt til at gøre noget ved det, ellers koster det penge, fordi folk gider ikke se det der.
Fernando Alonso.
Copyright McLaren Media
Det virker bare ikke som om, det er noget som der er den store interesse internt i sporten for at ændre. FIA har forsøgt at slå hårdt ned på folk som drager fordel af at køre for bredt ud i sving, men så er det endt med, at teamene og kørerne har brokket sig, så FIA har droppet deres idéer endnu en gang. Det afhjælper bestemt ikke problemet og jeg forstår ikke, hvorfor man ikke går sammen og får sat en stopper for dette problem.
Stod det til undertegnet blev der gjort noget ved det omgående, fordi så blev alle asfalt afkørsler fjernet og erstattet af kæmpe store sandgrave som kunne holde selv en Volvo BM traktor fanget. Det kan nemlig ikke være rigtigt, at man skal kunne drage fordel af at snyde, eller rettere sagt. Det kan ikke være rigtigt at nogen må snyde, mens andre ikke må. Reglerne skal være ens for alle og længere er den vel egentlig ikke.
Radiopladder.
Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari Media
Det sidste emne bliver kun et kort et, fordi det har også været med en del gange. Det drejer sig om alt det bras, pladder og ja man kunne sagtens finde på at skrive noget værre, som bliver lukket ud via. radioerne. I går var Fernando Alonso hånlig igen, mens Jolyon Palmer og Sebastian Vettel var ude at skælde ud. Kørerne har sikkert grund til at sige det de gør, men jeg må sige jeg synes det ødelægger en del af oplevelsen, af løbene, når man høre voksne mænd opføre sig som små forkælede teenagere.
Nogen gange kommer der sjove kommentarer som da Nico Hülkenberg sagde "see you later," under sidste løb, men tit og ofte er det brok, med brok på som kommer ud af radioerne. Det skyldes naturligvis dem som sidder og bestemmer hvad som skal sendes ud og hvad der ikke skal sendes ud og jeg må sige, at enten skal de stoppe med at sende radiomeddelelser ud til os, eller også skal de finde nogle folk, som sender interessante meddelelser ud til os og ikke alt det brok, fordi det er snart træls at høre på.
Det var så USA udgaven af dagen derpå klummen. I er naturligvis velkommende til at debattere den nede i kommentarfeltet, det skal bare foregå i en ordentlig tone.