Tysklands GP: Dagen derpå

Verstappen vs Rosberg, dagens kører, regel cirkusset for gud ved hvilken gang og Nico Rosberg er en ramt mand. Det er de emner der bliver vendt i denne klumme.

Nico Rosberg . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 1/8 2016 klokken 20:08

Det er dagen derpå oven på et lettere kedeligt løb i Tyskland. Der skete ikke det helt store, så derfor indeholder denne klumme faktisk kun to episode som direkte har noget med dette løb at gøre. Udover det så kan I forvente at få undertegnets syn på dagens kører, reglementet som endnu en gang blev ændret og sidst men bestemt ikke mindst, en kommentar om en meget nedslået mand, nemlig Nico Rosberg.

Dette er som nævnt en klumme, så det er skribentens egne holdninger som kommer til syne og det er ikke nødvendigvis en holdning som deles af hele holdet bag BMF1. I er naturligvis velkommende til at komme med jeres mening om emnerne nede i kommentarfeltet, det skal bare foregå i en ordentlig tone.

Verstappen vs Rosberg

Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool


Det første emne eller episode som skal vendes i denne klumme, er den episode, hvor Nico Rosberg overhalede Max Verstappen. Tyskeren havde fået en dårlig start og lå længe langt bag efter de to Red Bull-racere, men han var kommet meget tæt på den unge hollænder, ved hjælp af et tidligt pit stop. Det betød at Rosberg lå lige i bagdelen på Verstappen da de igen lå lige med hensyn til antal pit stops. Det plejer som bekendt ikke være den bedste situation at være i, hvis man ikke er Verstappen, fordi hollænderen er kendt for at være svær at overhale.

Derfor blev undertegnet overrasket over, hvor hurtigt Nico Rosberg rent faktisk forsøgte og endda kom af sted med at lave en overhaling, fordi det ser man ikke så tit. I Montreal lå tyskeren længe bag hollænderen og i Ungarn var det Kimi Räikkönen som havde den fornøjelse. Derfor var det befriende og fedt at se Rosberg forsøge overhalingen nærmest omgående og gøre arbejdet færdig. FIA mente dog ikke at overhalingen var helt inden for reglerne, så de valgte at give Nico Rosberg en straf på 5 sekunder, som han skulle tage til sit næste pit stop.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


Det er så her kæden hopper lidt af for mig, fordi jeg er ikke helt sikker på den var fair. Ja Rosberg pressede Max Verstappen af banen, hvilket man ikke må, men jeg synes efterhånden selv hollænderen har en del lignende episoder på sit cv. eller er det bare mig? Ikke at det gør Rosbergs manøvre i orden, fordi gør man noget ulovligt skal man straffes, det er klar, men så skal Verstappen jo også straffes for de ting han gør. Det kom også frem, at Kevin Magnussen skulle have gjort det samme ved Romain Grosjean, men han blev ikke straffet, så det giver jo ingen mening.

Nu har jeg godt nok ikke set billeder af hændelsen med Kmag, men der må have været noget om snakken, siden de kigger den efter og når man ser på, hvor lidt der skulle til før at Rosberg fik en straf, så virker det underligt at danskeren ikke også blev straffet. Der er nemlig igen noget der tyder på, at FIA ikke er konsekvente i deres måde at uddele straffe på og det er synd for sporten. Det er også for dårligt, fordi det brude ikke være svært at gå efter reglerne og straffe samtlige 22 kørere ens, så det er helt klart noget FIA burde arbejde på at forbedre.

Driver of the day

Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool


Siden i går er det kommet frem, at Formel 1-fans verden over har valgt at Daniel Ricciardo skal være dagens kører. Den beslutning har jeg det okay med, fordi australieren kørte et godt løb, uden at han rigtig lavede nogen fejl og han lå længe og kørte hurtigere end Lewis Hamilton. Han sin unge hollandske holdkammerat baghjul, hvilket det trækker også op, fordi vi ved efterhånden godt alle sammen, hvor svær Max Verstappen er at have med at gøre.

Det eneste problem jeg har med udnævnelsen af Daniel Ricciardo som dagens kører, er at der faktisk var en kører på banen, som også kørte perfekt og som også var rigtig hurtig. Ham så man bare ikke meget til, fordi han lå langt foran de andre og endte med at vinde løbet. Lewis Hamilton var nemlig helt vildt suveræn, så titlen som dagens kører kunne også godt være gået til ham. Det er dog også en slags popularitets konkurrence, så derfor er det også fint at Ricciardo har fået den, fordi han har også fortjent den. Det er bare vigtigt at få med, at Lewis Hamilton også havde fortjent at få den.

Regelcirkus 2.0

Saubers pitvæg
Copyright Sauber Motorsport


Ja dette emne var vist nok også med i sidste uges dagen derpå klumme, men siden da er der sket så meget, at nu kommer den altså med igen. Siden løbet i Ungarn valgte man nemlig at fjerne stort set alle regler som havde noget med radiokommunikationen at gøre, fordi man mente det tog for meget fokus fra løbet, at der var så stor fokus på radioreglerne. Det giver et eller andet sted god mening, fordi det kan være svært som tilskuer på banen, at følge med i om nogen bliver straffet for at bryde radioreglerne.

Jeg er dog ikke enig i, at det var den rigtige beslutning, fordi jeg har faktisk nydt stilheden og det faktum at kørerne ikke har måtte få hjælp over radioen. Det gør nemlig at de skal køre bilerne uden hjælp, hvilket tager sporten tilbage til de gamle dage. Det eneste problem der var med de regler var bare, at bilerne er så tekniske, at de kan være svære at finde ud af og det er jo ikke så smart. Ja det er faktisk det største problem, så var jeg FIA havde jeg nok beholdt radioreglerne men fjernet teknikken i bilerne, så de blev mere old school.

Der er noget at holde styr på for Maldonado og Grosjean
Copyright Allan Haslund


En af de andre ting som var i fokus, var det faktum at holdene havde spurgt FIA om man ikke kunne fjerne reglerne for at man ikke må køre uden for banen. Den regel havde FIA sagt at de gerne ville se på, men ikke tage helt stilling til. Man valgte så at se tingene an i den første frie træning, men alle reglerne på området var tilbage i den anden frie træning, fordi sensorerne havde spottet at kørerne havde været uden for banen, 93 gange i løbet af den første træning. Det blev FIA sure over, så de strammede reglerne op igen.

Den beslutning faldt ikke i god jord hos holdene, som klagede til Bernie Ecclestone og det endte vist med at reglerne blev løsnet op igen. Det er noget være rod alt sammen og det udstiller nogle kæmpe store problemer. FIA kan ikke finde ud af at stå ved deres beslutninger, mens holdene insistere på, at de vil have lov til at snyde. Nu skal jeg ikke kunne udtale mig på andres vegne, men i min verden er det et rigtig dårligt signal at sende til de unge fans der sidder og følger deres helte rundt omkring i verden. Ja det er faktisk så dårligt at FIA skal reagere på det omgående.

Max Verstappen af banen i det japanske grand prix 2015
Copyright Red Bull Photofiles


Derfor burde de omgående tage en beslutning om, at fjerne alle afkørsels arealer som er blevet belagt med asfalt og genskabe de gode gamle sandgrave igen. Snyd kan ikke forsvares og i sport er det bare sådan, at kan man snyde, så gør man det (eller nogen gør). Det skal stoppes og den eneste måde det kan stoppes på, er ved at fjerne alle mulighederne for snyd. Her hjælper sandkasserne, fordi man taber helt sikkert tid, hvis man kommer ud i sådan en og tidstab må være en passende straf for ikke at holde sin bil på banen.

Så er der dem som synes at det er en hård straf, fordi man kan risikere at sidde fast ude i gruset, men det er bare ærgerligt fordi man er selv uden om, hvis man havner i den situation. I gamle dage var man ude af løbet, hvis man ikke kunne blive på banen. Folk som Michael Schumacher, Ayrton Senna og Niki Lauda opbyggede deres status i den tid, så hvis de kunne gøre det, så kan Rosberg, Hamilton og Verstappen altså også, ellers skal de finde sig noget andet at lave.

Nico Rosberg

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


Tidligere i dag kom undertegnet forbi en video på youtube, hvor en klog indisk pige, som ved en masse om Formel 1, kom med sin mening om at nogle af de unge kørere virker til at være ramt på det mentale. Her tænkte hun på Carlos Sainz og Daniil Kvyat, fordi den ene ikke har fået chancen hos Red Bull og den anden ikke kunne tage den chance han fik. Hun taler også om en Romain Grosjean, som også virker "ramt" fordi han ikke er hos det top team han havde håbet på. Den video fik mange tanker i gang hos undertegnet, tanker som var der, men videoen gør at det nu kommer på skrift.

Er de kørere hun nævner virkelig også dem som er længst nede i kuldkælderen, eller er der en kører i feltet som er endnu længere nede? Det er selvfølgeligt et spørgsmål, som der er mange delte meninger om, men mit var på det er JA det er der og han hedder Nico Rosberg. Tyskeren startede sæsonen med fire sejre ud af fire mulige, men det er gået helt galt siden sammenstødet med Lewis Hamilton i Spanien. Rosberg har ikke været sig selv siden da, han har virket nedtrykt osv. og han har ikke rigtigt fået noget ud af det på banen. Jo en enkelt sejr, men den hjælper ikke ret meget.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


Nu skal det ikke være nogen hemmelighed at jeg rigtig godt kan lide Rosberg og jeg synes han er en kører som en masse unge mennesker burde se op til, fordi han virker til at være nede på jorden og ikke en der laver ballade. Derfor gør det ondt at se ham sådan, specielt fordi jeg ikke har nogen ide om, hvordan han kan komme ud af krisen. Eller jo jeg har idéer, men jeg har ikke ligefrem tyskerens mobilnummer, så det hjælper ikke meget at jeg har nogle idéer. Det er jo heller ikke mit problem, det er jo Mercedes, som skal hjælpe ham. Problemet er bare, at jeg tror ikke de har det der skal til for at gøre det.

Lewis Hamilton fylder nemlig meget i det team, så jeg tror det blokere for nogle af de ting som kunne hjælpe Rosberg. Jeg tror nemlig tyskeren er en som trækker sig rimelig hurtigt når det kommer til konflikter, sådan ser det i hvert fald ud når han køre bil. Det gør at Lewis Hamilton nemmere får hans mening igennem, hvilket gør at Rosberg ikke bliver hørt. Jeg tror dog ikke det er noget briten gør medvilje, jeg tror bare det er sådan han er. Jeg kunne nemlig godt forestille mig, at Lewis Hamilton har haft meget at skulle sige på det møde de holdte efter episoden i Spanien.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton i gruset
Copyright Mercedes AMG GP


Omvendt ikke skulle undre mig, hvis der ikke har været så meget snak i teamet, de gange at Lewis Hamilton har forsøgt at køre Nico Rosberg af banen, eller kørt vildt over for ham. Udover det så kunne jeg godt forestille mig, at Nico Rosberg får dårlig samvittighed over de ting han har gjort i Spanien og Østrig, mens Lewis er lige glad. Det er kun gætteri og det er ikke noget jeg ved, men det kan nemt være sådan. Der er heller intet galt i at de er som de er, men var jeg Mercedes ville jeg nok begynde at holde Hamilton lidt nede i håb om at give Rosberg mere selvtillid.

Det er ikke sikkert det hjælper, men jeg synes det ville være forsøget hver, fordi det bedste for teamet må da være at have to kørere som gør det lige godt og som føler de begge to er lige værdsat. Og med disse ord er denne klumme slut.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tysklands GP: Weekenden i billeder Jenson skal tage en beslutning »