Straf til Marcus og Nando

Det er ikke kun Lewis Hamilton, som tager et par straffe på Spa i denne weekend. Marcus Ericsson og Fernando Alonso vil nemlig også lege med.

Marcus Ericsson . Copyright Sauber Motorsport

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 26/8 2016 klokken 14:08

Tidligere i dag blev det endeligt bekræftet at Lewis Hamilton, som ventet vil få skiftet en masse dele i motoren og dermed tage et par grid straffe. Verdensmesteren skal derfor minimum starte 15 placeringer længere tilbage end der, hvor han slutter efter kvalifikationen i morgen. Briten er dog ikke den eneste som bliver sendt længere tilbage, fordi det er netop blevet offentliggjort, at Fernando Alonso og Marcus Ericsson også er blevet tildelt placeringsstraffe, fordi de har brugt for mange af forskellige motordele.

Fernando Alonso
Copyright McLaren Media


Fernando Alonso har fået skiftet hele fem dele, hvilket betyder at han har fået 35 strafplaceringer. Dem kan han naturligvis ikke tage fordi der som bekendt kun er 22 biler i feltet, hvilket også er derfor at McLaren har valgt at skifte så mange dele når de nu alligevel var i gang. Grunden til at Alonso overhoved skulle have skiftet motor var, at han havde problemer under den første frie træning. Her var der nemlig en vand lækage i bilens "energy recovery system", den såkaldte ERS. Derfor har man valgt at skifte denne del, samt turboen og en del andre ting.

Marcus Ericsson
Copyright Sauber Motorsport


Hos Sauber har man ikke haft nær så travlt som man har hos McLaren og Mercedes. Marcus Ericsson har nemlig "kun" fået skiftet turbolader, hvilket giver en straf på 10 placeringer, fordi det var turbolader nummer seks som svenskeren tager i brug. Sauber har dog også skiftet svenskerens forbrændingsmotor, men det er kun den femte forbrændingsmotor man tager i brug der, så derfor giver det ikke nogen yderligere straf. Straffen til Ericsson betyder dog, at han nok skal starte som nummer næst sidst, fordi man må gå ud fra at han ikke kommer i top 10-11 stykker.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin klar til lederrollen hos Renault Belgiens GP: 2. frie træning. Verstappen hurtigst »