Spaniens GP, løbsresumé: Verstappen tager sin første sejr

Det er "åbningsløbet" i den europæiske del af F1-sæsonen på den bane, som de fleste teams kender ind og ud - Circuit de Catalunya. Mercedes havde ren front, mens Red Bull lå klar til at sætte jagten ind fra plads tre og fire.

Max Verstappens Red Bull . Copyright Red Bull Media

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 15/5 2016 klokken 15:05

En vanvittig start på det spanske Grand Prix, da Rosberg og Hamilton endte med at køre hinanden helt ud af løbet. Hamilton beholdt sin føring ned til første sving, men Rosberg klemte sig forbi i svinget. I sving tre fik Hamilton en bedre udgang, og Rosberg forsvarede sig, hvilket resulterede i, at Hamilton røg ud i græsset, spandt rundt og tog Rosberg med sig i sandet. En dyr regning for Mercedes.

Det betød, at at fronten nu i stedet var besat af Daniel Ricciardo og Max Verstappen efterfulgt af Sainz Jr. i Torro Rosso. Bagved fulgte Sebastian Vettel og Kimi Raikkonen.

Da safetycaren gav løbet frit, var Ricciardo med det samme på gassen. Vettel lagde med det samme tryk på Sainz, mens Raikkonen tabte lidt terræn. Max Verstappen havde ikke problemer med at hænge på sin nye holdkammerat, mens der længere nede i feltet var masser af nærkampe og tæt kørsel. Kevin Magnussen lå efter starten på en 13. plads.

Da DRS'en blev åbnet, var Vettel med det samme helt oppe bag Sainz og havde travlt med at komme forbi, hvis han skulle have en chance for at hente ind på de to Red Bull i front. Han satte sin overhaling ind på omgang 8.

Lidt efter lød en radiomelding til Kvyat om, at han havde overhalet Hülkenberg og Magnussen ulovligt og måtte give sin plads tilbage. Det betød, at Kevin Magnussen rykkede op som nummer 11.

Raikkonen skulle bruge et ekstra forsøg på at klemme sig forbi Sainz, hvilket skete på omgang 10. Allerede efter 12 omgange havde mange kørere været i pit, inklusiv Red Bull, i et strategisk spil mellem de to dæktyper. Det betød, at der blev vendt godt op og ned på feltet, da Grosjean en overgang var oppe som nummer to. Vettel var blevet ude på de bløde dæk og havde skabt sig et betydeligt forspring til Ricciardo på andenpladsen, som havde pittet nogle omgange tidligere. Vettel pittede på omgang 16 og skulle nu ud og jagte de to Red Bull's.

Vettel havde stille og roligt hentet sig ind på Verstappen på andenpladsen, og kørte sig under sekundet på hollænderen. En anden kører, som gjorde sig positivt bemærket var Massa, som efter en katastrofal kvalifikation havde fundet vej til en 10'ende plads.

Lidt mere dramatik kom der til, da Hülkenberg's Force India begyndte at ryge og efterfølgende gik i brand. Det gav Magnussen en gratis overhaling, som bragte ham tættere på pointene.
Oppe i front havde vi tre kørere, Ricciardo, Verstappen og Vettel indenfor 2½ sekund af hinanden, mens Raikkonen langsomt og sikkert kørte sig ind på dem.
Den lynhurtige hollænder satte Ricciardo yderligere under pres, da han fra tid til anden havde DRS til rådighed, men australieren kørte klogt.
Red Bull spillede lidt efter ud med at smide Ricciardo i pit, mens Verstappen, Vettel og Raikkonen kørte videre. Vettel gik i pit omgangen efter og formåede at overhale Verstappen strategisk.

Nede i bunden af feltet, nærmere betegnet på plads 18, havde Kevin Magnussen fået monteret de hårdeste dæk på sin Renault racer, og så ud til at skulle køre til enden. Han kørte sig senere tilbage på en 13'ende plads.

Af endnu uforklarlige årsager måtte Sebastian Vettel i pit ikke færre end otte omgange efter, at han havde været inde og få sat nye dæk på. Det kunne potentielt sætte ham ud af kampen om podiet, hvor Ricciardo var komfortabelt i front.

Med 18 omgange tilbage gik Ricciardo i pit til sit tredje stop, og det var nu australieren, der skulle jagte Vettel foran ham, da Vettel blev tvunget til sit ekstra stop pga. de ukendte omstændigheder. Helt oppe i front kom Verstappen nu mere og mere under pres fra Raikkonen, mens Vettel lå omtrent syv sekunder efter sin holdkammerat. Det var lagt op til stor strategisk spænding frem mod slutningen.

Løbet måtte desværre vinke farvel til sin spanske superhelt i form af Fernando Alonso, der parkerede sin racer i græsset. Det betød, at Kevin Magnussen rykkede op som nummer 12, men var under pres fra sin teamkammerat.

Oppe i front pressede Raikkonen stadig på Verstappen - nu med DRS. Både Raikkonen og Verstappen skulle potentielt i pit igen, hvilket ville spille sejren over i hænderne på Vettel, som derfra skulle kæmpe for at holde Ricciardo bag sig. Verstappen forsvarede dog sig bravt over mange omgange, men der var stadig 14 omgange endnu. Lidt længere tilbage begyndte Vettel at tabe terræn til Ricciardo - med 10 omgange tilbage havde australieren nu DRS på Vettel.

Med syv omgange tilbage forsøgte Ricciardo sig med en overhaling på Vettel, som var millimeter fra at lykkes for australieren. Det lignede et øjeblik, at der ville opstå et sammenstød, og Vettel var også på det samme med radioen og beklagede sig i samme grad, som da Kvyat satte en overhaling ind på ham i Kina.

Helt ude i front holdt Verstappen stand og skulle bare holde seks omgange hjem. Hvis han vandt dagens GP, kunne man fristes til at døbe ham "The Flying Dutchman".
Ricciardo forsøgte endnu engang at klemme sig forbi Vettel, men det afviste tyskeren kontant.
Med fem omgange tilbage var det ved at være nu eller aldrig for både Raikkonen og Ricciardo, hvis de skulle formå at ændre på resultatet. Vettel lavede et snu træk på Ricciardo ved hjælp af Gutierrez i Haas raceren, mens Verstappen kørte rutineret og klogt til trods for, at han plantede sin bagdel i Red Bull raceren for første gang i fredags.

Til slut gik det helt galt for Ricciardo, da venstre baghjul gav op og sætte en effektiv stopper for australierens løb.

Helt sensationelt lykkedes det for Max Verstappen at tage sejren i Spaniens GP. Flot og modent kørt af hollænderen, der på helt legalt vis afviste Raikkonen med rå speed og klog kørsel. Lad os håbe, at det ikke bliver en Maldonado sejr, men at han kan holde momentum fremadrettet. Selvfølgelig kommer resultatet i kraft af Mercedes' fravær, men ikke desto mindre beviser Verstappen, hvad han er gjort af.

Der bliver helt sikkert nok at tale om de næste mange dage!

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: Løbet live - Fantastiske Max vinder Lauda: Det var Lewis »