Det er dagen derpå oven på det spanske grand prix, et løb som leverede en ordentlig omgang drama og ballade. Det betyder der er mange emner at tage fat på, men jeg nøjes med at tage fat på fire. De fire emner jeg vil tage fat på er, Magiske Max, Mercedes balladen, Hævngerrige Kvyat og til sidst skal der lige kommenteres en smule på reglerne og de domme som FIA giver og ikke giver.
Da dette er en klumme skal det naturligvis lige nævnes at det er skribentens egne holdninger, som ikke nødvendigvis udstråler hele BMF1-teamets holdning.
Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
Den første person som kommer igennem møllen i dag, er ingen ringere end gårsdagens sensationelle løbsvinder Max Verstappen. Den unge knægt bliver da bare ved og ved med at imponere, det er jo helt vanvittigt. For 11 dage siden var han stadigvæk Toro Rosso-kører, men efter testene i fredags var han allerede oppe på samme niveau som Daniel Ricciardo, selvom det var første gang han rigtig skulle køre Red Bull-raceren.
Han var også ved at slå sin australske holdkammerart under kvalifikationen, men der nåede Ricciardo lige op forbi den unge hollænder. Ja under løbet kan man ikke løbe fra at Verstappen var meget heldig fordi de to Mercedes-racere kørte hinanden af, men efter det var sket viste den unge hollænder at han kunne fuldføre den lettere vanvittige taktik som Red Bull havde lagt.
Max og Jos Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
Max Verstappen og Kimi Räikkönen var nemlig de eneste i toppen af feltet som kørte en to stops strategi, hvilket man ville kunne forvente at finnen kunne, men det er ikke noget man kan forvente at en ung hollænder kan. Det kunne han dog også endte han op med at vinde en af de mest sensationelle sejre i rigtig mange år, ja vi skal vel tilbage til Pastor Maldonado i 2012 for at finde en lige så stor overraskelse.
Ser man på de sociale medier og de billeder som bliver delt der, så virker det da også til Verstappen selv er overrasket. Den unge hollænder er ellers kendt for at være utrolig kølig, men lige med det her, der virker det til han ikke rigtig ved hvad han skal gøre af sig selv. Det er også helt vildt og der var vel ikke ret mange som troede det kunne ske, at den unge hollænder skulle vinde i sit første Red Bull løb.
Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
Nu har unge Max så fået prikket hul på bylden, så er spørgsmålet bare om han nu for alvor kommer i gang eller om der går lidt inden han "bliver sig selv" igen. Ser man på de kommentarer han er kommet med i dag, så siger han på den ene side at man ikke har set alt han kan endnu. Det tyder jo på at han mener han kan begynde at være en fast mand på podiet frem over. Omvendt så har han også udtalt at han bare gerne vil på gennemføre løbet i Monaco, så det må man sige er en beskeden målsætning.
Det bliver i hvert fald spændende at se, hvad der kommer til at ske med Verstappen i fremtiden. En ting er dog sikkert han er et forfriskende pust i toppen af Formel 1-feltet og det er underholdende at en ung knægt på bare 18 år kan drille de store.
Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Media
Max Verstappen overtog som bekendt Daniil Kvyats sæde hos Red Bull Racing, mens russiske Kvyat blev sendt ned til Toro Rosso. Den behandling er den unge russer naturligvis ikke begejstret for, hvilket han da også fik gjort omverdenen opmærksom på under weekendens Grand Prix.
Russiske Kvyat kom nemlig med en kommentar som ville være en god Hollywood film værdig. En kommentar som man kunne forestille sig Tobey Marshall fra Need for Speed, Bob Lee Swagger fra Shooter eller John McClane fra Die Hard filmene sige. Kvyat sagde kort og godt han ikke vil glemme det som er sket, med andre ord han lovede hævn over Red Bull.
Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Photofiles
Så er spørgsmålet bare om russeren har noget at have sådan en kommentar i, fordi han blev trodsalt den dårligt placeret kører med Red Bull-logo på bilen under det spanske grand prix. Kvyat satte dog løbets hurtigste tid, men de tider bliver tit sat på en lidt billig baggrund da bilerne er lettere hen mod slutningen af løbet og med friske dæk kan alt lade sig gøre.
Men hvis vi nu leger at Daniil Kvyat en gang får muligheden for at få hævn, så kan det da give Formel 1-sporten et ekstra spændings moment. Lige nu er det svært at forestille sig, hvad Kvyat kan gøre da han trods alt stadigvæk er hos Red Bull-familien. Dog kom undertegnet til at tænke på en oplagt hævn agt. Tidligere har man hørt at Red Bull godt kan bede Toro Rosso om at slippe Red Bull Racing bilerne forbi, men det skal de nok ikke lige regne med Kvyat gør næste gang de beder ham om det.
Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Media
Så kan man naturligvis sige at russeren ryger helt ud af Red Bulls vinger hvis han laver ballade, men skal man tro det han sagde i weekenden så er han lige glad. Hvad der kommer til at ske og hvornår det kommer til at ske er der ingen der ved, men undertegnet vil se frem til den dag hvor Kvyat får sin hævn. Ikke fordi jeg har et problem med Red Bull tværtimod, nej jeg håber han får hævn fordi det ville give sporten lidt ekstra krydderi.
Lewis Hamilton og Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG GP
Fra drama der kan være på vej, til drama som allerede er til stede i Formel 1-feltet. Max Verstappens præstation var stor, men den kan ikke overskygge det som skete på første omgang med de to Mercedes-kørere. Det var dog ikke overraskende, fordi vi viste vel alle sammen at sådan et sammenstød ville komme på et tidspunkt, vi viste bare ikke hvornår.
Siden uheldet har mange haft travlt med at skyde skylden på Nico Rosberg eller Lewis Hamilton, men FIA har clearet dem begge og sagt det var en race-incident hvilket undertegnet er enig i. Lewis gik bare efter det hul som var der, hvilket enhver racerkører ville gøre og Nico Rosberg smækkede døren som en hver racerkører også ville gøre.
Nico Rosberg og Lewis Hamilton i gruset
Copyright Mercedes AMG GP
Nogen ville så måske mene at Rosberg smækker døren for hårdt, men det bliver han jo nød til. I sidste sæson lavede Hamilton nogle vilde overhalinger, hvor han pressede Rosberg af banen og sådan noget, så set ud fra det kan man godt forstå at tyskeren smækkede døren meget hård i går.
Men hvis ingen af kørerne skal have skylden for det som skete i går, hvem skal så have skylden? Svaret på det spørgsmål er i mine øjne ganske simpelt, det skal Mercedes. Tænker man over det så er det dem selv som har skabt denne rivalisering og ikke kørerne selv. Nico og Lewis var teamkammerarter og gode venner i Go kart tiden og de bor i samme opgang nede i Monaco. Der er heller ingen af dem som har haft ballade med en holdkammerart før.
Nico Rosberg og Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG
Jo der var noget ballade mellem Lewis Hamilton og Fernando Alonso tilbage i 2007, men det var nok mere fordi den spanske stjerne ikke var glad for at få baghjul af en ung knægt. Lewis Hamilton fik jo bank af Jenson Button i ny og næ og de to havde så vidt jeg ved et godt forhold til hinanden, så det burde Rosberg og Hamilton også kunne have. Eller de ville kunne have haft det, hvis ikke Mercedes havde begået en stor fejl.
Da Lewis Hamilton kom til Mercedes tilbage i 2013 lavede Mercedes nemlig en gigantisk fejl i britens andet løb, en fejl som i mine øjne har skabt den ballade vi ser nu. Under løbet i Malaysia bad Mercedes nemlig Rosberg om at lade Hamilton komme forbi, hvilket han gjorde mod sin vilje. Efterfølgende siger tyskeren over radioen at han håber de husker den, så han også får den hjælp en gang.
Nico Rosberg og Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG
Når et team gør sådan noget er man da sikker på, at det skaber en kløft mellem de to kørere. Det sender jo et signal til Hamilton om at han er nummer et og at han til hver en tid kan få sin vilje, mens Nico Rosberg får et klart signal om at han er nummer to, hvilket han naturligvis ikke vil find sig i.
Derfor mener jeg, at Mercedes skal til at stramme op og finde en måde at redde den ballade som de selv har skabt. Undertegnet var i det muntre hjørne i går så jeg foreslog dem på twitter, at de kunne sende de to herre på fiske eller camping tur alene ude i ødemarken og at de skulle blive der til de blev gode venner igen.
Nico Rosberg og Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG
Ja jeg er godt klar over at atleter lever af at være rivaler og sådan skal det også være, men behøver det virkelig være på den her måde? Ikke i mine øjne, så burde man nemlig godt kunne være rivaler på banen og forholdsvis gode venner udenfor banen. Rosberg rejser tit sammen med de andre kørere, så der burde Hamilton jo også godt kunne være med.
Jeg er naturligvis godt klar over Mercedes, Lewis Hamilton og Nico Rosberg sikkert er ret ligeglad med, hvad en gut fra Danmark mener, men det er deres problem det er ikke mine biler som bliver smadret kan man sige.
Jolyon Palmer og Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport
Balladen mellem de to Mercedes-kørere blev som nævnt dømt til at være en race-incident, så ingen af de to kørere blev straffet for det. Det var der dog en anden kører som gjorde efter løbet, nemlig vores egen Kevin Magnussen. Kevin skulle eftersigende have presset sin holdkammerart Jolyon Palmer af banen, så han har fået ti strafsekunder plus to strafpoint på sin super license.
Nu har jeg ikke set episoden, så jeg kan ikke udtale mig om det er forkert dømt. Derfor er påtager jeg mig den holdning at dommen nok er rigtig nok. Dog vil jeg have lov til at lufte min underen omkring reglementet generelt, fordi kan det da virkelig passe at man gerne må køre hinanden af banen, men man ikke må presse hinanden af?
Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport
Jeg kan godt forstå man bliver straffet for at have presset en anden kører af banen, fordi det er en usportslig handling, men det er vel også usportsligt at køre hinanden af banen. I min verden burde man have givet de to Mercedes-kørere samme straf som Kevin fordi det de lavede var minimum lige så slem, som det Kmag eftersigende skulle have gjort.
Det er heller ikke godt for Formel 1s image at man laver sådan noget her, fordi det giver folk en mulighed for at debattere om man holder hånden over de store teams og er på nakken af de mindre teams. Det at give folk muligheden for at debattere det, det er direkte skadeligt for Formel 1, så det ville klæde dem snart at begynde at dele ens straffe ud.
Jolyon Palmer
Copyright Renault Sport
Og med disse ord er der vist sagt det i denne dagen derpå klumme som skal siges. I er som altid velkommen til at debattere og komme med jeres egne synspunkter nede i kommentarfeltet men i bedes holde en ordentlig tone.