Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 18/9 2016 klokken 15:09
Rosberg kom godt afsted fra start, men det kunne meget vel være det samme, da Nico Hülkenberg i en overhaling ramte Carlos Sainz' højre forhjul og spandt direkte ind i muren, hvilket naturligvis fremkaldte en safety-car. Midt i al virakken havde Kevin Magnussen kørt sig op som nummer 10. Også Bottas måtte en tur i pit pga. en punktering. Jenson Button havde heller ikke kunnet se sig fri for problemer, da han manglede halvdelen af sin frontvinge.
Efter en relativ kort periode blev løbet givet frit med Rosberg i spidsen, mens Hamilton hurtigt lagde pres på Ricciardo. Verstappen, der ved starten lå oppe som nummer fire var gledet helt ned på ottendepladsen efter en dårlig start og måtte nu bruge værdifuld tid og dæk på at forsøge at kæmpe sig fremad i feltet.
Efter små 10 omgange havde Rosberg helt styr på Ricciardo, men han fik dog ligesom Hamilton besked på at holde øje med sine bremser, så disse befandt sig i det optimale temperaturområde.
Længere nede i feltet kæmpede Sebastian Vettel med at køre sig op gennem feltet efter en katastrofal kvalifikation, men som dog blev besværliggjort af banens smalle layout. Han var på dette tidspunkt placeret på en 13. plads.
Efter 17 omgange og de første pit-stops kunne man nu pludselig se Kimi Raikkonen i spidsen, mens Kevin Magnussen var helt oppe og som nummer fem dog uden, at nogle at de to havde pittet. Imens havde Rosberg været i pit og havde tabt værdifuld tid, da mekanikerne havde problemer med monteringen af højre forhjul.
Halvvejs i løbet og omtrent 11-12 sekunder fra fronten kæmpede Hamilton med at holde dampen oppe, samtidig med at Raikkonen pressede på bagfra. Ude i front var Rosberg i total kontrol og det til trods for, at Ricciardo halede ind på ham, men dette skyldtes, at der var en dækblanding til forskel.
Lidt længere nede i feltet lå Kevin Magnussen på plads ni, hvilket i den grad måtte skrives som godkendt, selvom at man kunne argumentere for, at safety-car og andre omstændigheder havde spillet ind.
På omgang 34 lykkedes det langt om længe for Raikkonen, med lidt hjælp fra Hamilton selv, at kæmpe sig forbi og bringe den røde racer op på tredjepladsen. Hamilton's bremsefejl gav den afgørende mulighed for Raikkonen.
Med 20 omgange igen havde Raikkonen etableret et solidt hul ned til Hamilton, mens Rosberg stadig ikke så sig tilbage mod Ricciardo. Vettel havde samtidig kæmpet sig op på en pointgivende femteplads, hvilket måtte siges at være godkendt for tyskeren, der startede bagest.
På omgang 48 slog Hamilton dog tilbage mod Raikkonen og kæmpede sig forbi og op på tredjepladsen, som man ellers troede sad sikkert på finnen.
Med fem omgange igen var der lagt op til, at det kunne blive en yderst interessant kamp om førstepladsen. Et strategisk udspil fra Red Bull truede med at sætte Rosberg's føring over styr, da Ricciardo pludselig havde barberet Rosberg's forspring fra 20 sekunder til lige omkring fem sekunder.
Det blev dog en uforløst spænding, da Rosberg's forspring lige nøjagtig var stort nok til, at Ricciardo ikke kunne hente ham. Kevin Magnussen havde en opløftende søndag, da han sluttede løbet på en 10. plads, hvilket forhåbentlig giver gode point i Renault's bog. Flot og kontrolleret kørt af Rosberg, der i hvert fald i denne weekend demonstrerede, at han havde overhånden i kampen mod Lewis Hamilton. Det tegner godt for næste løb, der finder sted om to uger i Malaysia.