Set og sket efter kvalifikationen

Eller nok mest set, fordi FIA har set på en masse, men de har ikke rigtig gjort noget.

Ungarns GP 2015 . Copyright Williams F1 Team

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 23/7 2016 klokken 22:07

Dagens kvalifikation op til årets ungarske grand prix, var en meget rodet en af slagsen. Den startede med at blive udskudt og da den så blev sat i gang, kom der vel rødt flag hvert femte minut, i hvert fald under Q1. Det førte til, at der var meget rod i tiderne og nogen fik mulighed for at sætte deres tider under meget bedre forhold end andre. Derfor var der en hel række af de kørere som kom videre til Q2, der var uden for 107% grænsen, hvilket betyder at de i teorien ikke havde kvalificeret sig til løbet.

De kørere som blev ramt af denne regel var Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Nico Hülkenberg, Sergio Perez og Valtteri Bottas. Skulle man følge reglerne slavisk kunne disse kørere altså ikke stille op, hvilket også gælder for de kørere som røg ud af Q1. Det er dog sådan med 107% reglen at kørerne stort set altid får dispensation, hvis de ellers køre pænt normalt, hvilket FIA da også har valgt at gøre i dette tilfælde.

FIA har nemlig besluttet at startgridden er som den var da kvalifikationen sluttede, hvilket der kan være flere grunde til. Den officielle forklaring lyder, at det under omstændighederne ikke ville være fair, at gå ind og straffe de pågældende kørere, ved at sende dem længere ned i feltet eller udelukke dem. Forholdene var meget forskellige og det var en meget rodet kvalifikation. Den anden og mere uofficielle grund kunne dog godt være at FIA ikke ønsker at bruge hele natten på, at finde frem til startgridden, så det er nemmere bare at beholde den som den er.

Og dermed skulle I gerne være opdateret på, hvad FIA og undertegnet har brugt hele aftenen på. Det har været en være omgang rod, hvor FIA har kigget på en masse ting, men ikke gjort noget ved det.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:19.965 29
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:20.108 28
3. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:20.280 27
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:20.557 27
5. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:20.874 25
7. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:21.211 28
8. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:21.597 25
10. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:22.182 26
Udelukket efter perioden
11. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:24.941 18
14. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:25.435 20
15. Esteban Guiterrez Moneygram Haas F1 Team
P
1:26.189 18
18. Felipe Massa Williams Racing
P
1:43.999 7
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nico beholder pole (opdateret) Ungarns GP: Løbet live. Hamilton vandt igen »