Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 1/5 2016 klokken 15:05
Rosberg kom godt afsted op mod første sving, mens Räikkönen kørte sig forbi Bottas og op på andenpladsen. Det sluttede hurtigt for Vettel, som kørte direkte i barrieren efter at være blevet ramt af Kvyat i sin Red Bull. Samtidig angreb Kevin aggressivt efter en del tumult i de første sving.
Også Hülkenberg var ude allerede efter et par sving. Teamkammeraten Perez blev derudover også ramt af en punktering. Det hele kaldte naturligvis på en satetycar, som gav mulighed at gamble, hvilket Red Bull gjorde og smed de hårdeste dæk på Ricciardo, så han derved kunne køre til mål.
Det betød også, at Kevin Magnussen og Joylon Palmer nu var oppe som hhv. 9 og 10. Hamilton havde også fået kørt sig fornuftigt op som nummer fem.
På omgang fire blev løbet givet frit, og Hamilton kørte sig øjeblikkeligt forbi Massa, mens også Bottas fik tilbagekæmpet sig sin andenplads fra Räikkönen. Også McLaren havde profiteret af det hele og kunne se Alonso oppe som nummer syv. I front førte Rosberg feltet an og udbyggede stille og roligt sit forspring.
Bagved Rosberg begyndte der en tre-kamp mellem Bottas, Hamilton og Räikkönen. Hamilton satte dampen op og fik efter et par omgange presset sig forbi Raikkonen, mens Raikkonen nogle meter før næsten havde kæmpet sig forbi Bottas på andenpladsen. Forude ventede Bottas, som Hamilton relativt hurtigt indhentede.
TV-billeder viste efterfølgende, at Kvyat havde modtaget en stop/go straf for sit kamikaze-lignende angreb på Vettel.
Lidt længere nede i feltet bevarede Kevin Magnussen sin niendeplads, mens han skabte hul til Palmer bag sig og samtidig fastholdt sit tag i Grosjean foran. Godt nyt for Kevin, som endelig så ud til at få en relativt problemfri weekend.
Efter de første pit-stops begyndte der at komme ro og stabilitet over løbet. Bottas og Hamilton kæmpede stadig med hinanden efter deres respektive pit-stop, hvilket spillede den strategiske overhånd over til Ferrari - det krævede dog, at Räikkönen hævede tempoet mærkbart.
Det lykkedes dog heller ikke for finnen at få lagt Hamilton langt nok bag sig. Til gengæld formåede han dog at holde Bottas bagved, hvilket var vitalt ift. en eventuel podieplacering.
Efter cirka 30 omgange var feltet efterhånden strakt godt ud med flere sekunder mellem hinanden. Kevin Magnussen havde god fart i bilen og kæmpede en brav kamp mod Ricciardo i Red Bull for en tiendeplads.
Kevin Magnussen fik pludselig travlt i cockpittet og satte først Ricciardo til vægs med en sen indbremsning, hvorefter han med det samme havde Grosjean i bakspejlet, som han flot forsvarede og formåede, modsat Kvyat, at holde sig ude af uheld eller andre overforcerede træk. Manøvren bragte vores danske kammerat op som nummer otte, mens Palmer stadig var at finde nede på plads 13.
Efter 37 omgange fik Hamilton meddelt over radioen, at han havde et problem med vandtrykket i motoren, hvilket potentielt kunne sende ham ud af løbet.
Med otte omgange tilbage var der slet ingen tvivl om udfaldet. Rosberg havde kontrolleret løbet fra start til slut, mens Hamilton i sidste halvdel af løbet havde en sekvens, hvor det så ud som om, at han hentede gevaldigt ind på Rosberg, men det blev dog ved det gamle.
For Kevin Magnussen var dagen noget mere hektisk. Han havde konstant Grosjean lurende bagved sig, som bare ventede på, at Kevin ville oversatse eller løbe ind i problemer.
Rosberg kunne til slut lade sig hylde som vinder, mens Hamilton nok er glad for at have kørt nogle point på kontoen efter en problemfyldt lørdag. Kevin Magnussen fastholdt sin syvendeeplads og sikrede derved sæsonens første point til Renault og har i den grad cementeret, hvem der er førstekører hos teamet. Flot kørt af Kevin.