Efter manges opfattelse har Formel 1 i lang tid manglet en samlende figur. En person som forstår kompleksiteten i motorsportens ypperste klasse. Som ved, hvad der skal til for at vende en tiltagende nedtur og faldende tilskuerinteresse i en sport, der mister fans som vand på vej ud af et badekar.
Noget tyder på, at manden, som Formel 1 har manglet, nu på vej tilbage.
Navnet er Brawn. Ross Brawn.
Og hvorfor er Brawn interessant? Det er han, fordi man næppe finder en person med større erfaring og succes i Formel 1. Således har han særdeles succesfulde afsnit på sit CV, bl.a. fra tiden med Michael Schumacher i Ferraris storhedstid op til 2004, hvor han var teknisk direktør.
Ross Brawn Ungarns GP 2013
Copyright Mercedes AMG
Efter et år hos Honda F1, og på resterne af dette efter at fabrikken trak sig fra F1, skabte englænderen sit eget team, Brawn GP, hvor han, sammen med Jenson Button vandt både det individuelle og konstruktørmesterskabet i 2009. Og endelig, om end med begrænset succes, hos Mercedes GP, hvorfra han trak sig til en selvvalgt pensionering i 2013.
Men nu har Brawn tilsyneladende fået nok af lange fisketure på Stillehavet og pasning af børnebørn.
Det er ingen hemmelighed at Ferrari længe har presset på for at få 62-årige Brawn tilbage, men det har han kategorisk afvist. Det, som interesserer Brawn, er en ledende post i toppen af Formel 1, og efter en interessant henvendelse fra Christian Horner, teamchef hos Red Bull, er han nu klar til at vende tilbage til sporten i en teknisk toplederrolle.
”Det var dejligt at høre fra Christian,” siger Brawn. ”Det er sådan jeg gerne vil involveres i sporten. Jeg ville aldrig gå tilbage til et team igen. Jeg har gjort alt hvad jeg kunne i flere teams, så det ville være det samme som at gentage mig selv.”
”Jeg er sikker på, at F1 kan blive bedre og mere spændende. Det er en af de ting, der er behov for.”
”Hvis du spørger, hvad F1 behøver, så er det en plan, en tre- eller fireårig plan, men efter min mening er dette ikke muligt under den nuværende struktur.”
Ross Brawn og Toto Wolf.
Copyright Mercedes AMG
Med denne udtalelse tyder noget på, at der måske er en kontakt med Liberty Media, de nye ejere af Formel 1, og det skinner også lidt igennem hans næste udtalelse.
”De (Liberty, red.) skal lige finde deres ben at stå på,” siger Brawn. ”De har været meget kloge og taget deres tid til det. De skal også opbygge et nyt forhold til Bernie (Ecclestone, red.), for han er jo ikke vant til at have en ejer involveret på den måde.”
Tiden vil vise, hvad vi kan forvente, hvis Ross Brawn som ventet træder ind i en ledende teknisk rolle i toppen af Formel 1. Måske mere spektakulære løb? Mere motorstøj?
Ross Brawn er netop nu aktuel med udgivelsen af bogen ”Total Competition”, hvor han beskriver sin tid i F1, herunder bl.a. de udfordringer han havde med Toto Wolf og Niki Lauda hos Mercedes i tiden op til sin selvpensionering i 2013.