Valget af de tre hårdeste compounds er ud fra Circuit de Catalunya's notorisk høje krav til dækkene. En kombination af højhastighedssving, grov asfalt samt sandsynligheden for varmt vejr, ligger til grund for valget.
Som Pirelli's banebeskrivelse viser, har banen 4 ud af 5, hvor 5 er højest, på alle punkter på skalaen:
- Dækstress
- Downforce
- Asfaltgrip
- Lateral (tværgående) g-kraft
- Dækslid
Pirelli banebeskrivelse af Circuit de Catalunya
Copyright Pirelli
Pirelli ved, at de fleste teams kommer med større eller mindre upgraderinger til banen. Den forventede øgede downforce, fører med stor sandsynlighed til ændringer i dækkenes performance i forhold til det man så til vintertesten.
Desuden forventer Pirelli:
- Størst stress på venstre forhjul
- Sandsynligvis mere end ét pitstop på grund af højt dækslid
- Højt downforce niveau som vil stresse dækkene yderligere
Circuit de Catalunya har været brugt i mange år til vintertest inden sæsonstart. Derfor kender alle kørere og teams, banen særdeles godt. Det gode kendskab til banen har før lagt til grund for en del kritik af manglende action i de løb, Circuit de Catalunya har lagt asfalt til.
Pirelli fortsætter deres 2018 testprogram tirsdag og onsdag efter løbet med Renault og Torro Rosso.