Pirelli vs. Circuit de Catalunya

Pirelli bringer for første gang i sæsonen deres tre hårdeste dæk: Hard, Medium og Soft.

Pirelli Spaniens GP 2017 . Copyright Pirelli

Af: Lasse Andkjær Nielsen (lan@bmf1.dk) d. 10/5 2017 klokken 16:05

Valget af de tre hårdeste compounds er ud fra Circuit de Catalunya's notorisk høje krav til dækkene. En kombination af højhastighedssving, grov asfalt samt sandsynligheden for varmt vejr, ligger til grund for valget.

Som Pirelli's banebeskrivelse viser, har banen 4 ud af 5, hvor 5 er højest, på alle punkter på skalaen:

- Dækstress
- Downforce
- Asfaltgrip
- Lateral (tværgående) g-kraft
- Dækslid

Pirelli banebeskrivelse af Circuit de Catalunya
Copyright Pirelli


Pirelli ved, at de fleste teams kommer med større eller mindre upgraderinger til banen. Den forventede øgede downforce, fører med stor sandsynlighed til ændringer i dækkenes performance i forhold til det man så til vintertesten.

Desuden forventer Pirelli:

- Størst stress på venstre forhjul
- Sandsynligvis mere end ét pitstop på grund af højt dækslid
- Højt downforce niveau som vil stresse dækkene yderligere

Circuit de Catalunya har været brugt i mange år til vintertest inden sæsonstart. Derfor kender alle kørere og teams, banen særdeles godt. Det gode kendskab til banen har før lagt til grund for en del kritik af manglende action i de løb, Circuit de Catalunya har lagt asfalt til.

Pirelli fortsætter deres 2018 testprogram tirsdag og onsdag efter løbet med Renault og Torro Rosso.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Opdateringer til Renault HAAS mere synlig »