Så er budkampen som fremtidig dækleverandør til Formel 1 afgjort, og vinderen blev Pirelli, som dermed fortsætter det samarbejde, der blev indledt med F1 i 2011.
Budkampen stod mellem italienske Pirelli og sydkoreanske Hankook.
Den nye aftale vil løbe i fire år, fra 2020 til og med 2023, hvormed Pirelli vil blive en vigtig del af overgangen til det nye regulativ i F1, som ser dagens lys i 2021.
Fra og med 2021, hvor det helt nyt regulatriv ser dagens lys i Formel 1, vil en af ændringerne være indførelsen af 18" hjul, hvor fælgen får en større diameter og dækkets højde dermed bliver mindre.
Vi arbejder på at bringe billeder af det nye dæk og fælg.
Pirellis mange farver
Copyright BMF1
Starten i 2011, hvor Pirelli afløste Bridgestone, krævede en del tilvænning for både kørere og konstruktører, men efterhånden har Pirelli konsolideret sin stilling som en pålidelig leverandør til dagens ekstremt krævende Formel 1-setup, hvor alene svinghastighederne stiller nærmest vanvittige krav til dækteknologien.
Således tyder noget på, at FIA og F1 vidste hvad de havde, men sikkert ikke var lige så sikre på, hvad de ville få med en ny "ukendt" dækleverandør.