Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 1/7 2018 klokken 16:07
Da lamperne slukkede kom Raikkonen helt op mellem de to Mercedes racere men blev klemt i første sving. Bottas tabte samtidig sin førsteplads i kampen med Raikkonen. Vettel tabte flere placeringer, mens de to Red Bull racere, Kevin og Grosjean var godt med og holdt sig ude af problemer. Det så dog en overgang ud som om, at Kevin efterfølgende fik problemer med bilen, men han genvandt tempoet. Ericsson kom helt galt af banen på vej hen mod sving fire, men kom dog tilbage uden større problemer. Der var også kontakt mellem Vandoorne og en Torro Rosso i sving to på første omgang, som kostede Vandoorne en brækket næse. Efterfølgende replays viste samtidig, hvordan Max Verstappen var tæt på at trække Raikkonen af banen, da hollænderen i sving fem kyssede finnens venstre baghjul, som forårsagede en overstyring hos Raikkonen, der kunne have sendt ham i gruset.
Stabiliteten begyndte stille og roligt at indfinde sig. De to Mercedes' trak fra i front, mens Vettel, der var røget ned som nummer otte, nu havde overhalet begge Haas racere og var tilbage på sjettepladsen.
På sin 29 års fødselsdag kæmpede Ricciardo alt hvad han kunne for at køre sig forbi Vettel, men manglede den sidste motorkraft. Samtidig var Alonso i sit vanlige humør, da han endnu engang udstillede McLarens miserable performance.
Hülkenbergs Renault motor blev ret hurtig træt af det hele og smed alt, hvad den havde i sig ud på start/mål langsiden på slutningen af omgang 12. Det lignede til forveksling den hvide røg fra skorstenen, som når der vælges ny pave i Vatikanet.
Og som om at Bottas ikke allerede havde oplevet det værste, da han fik en punktering i Baku og måtte udgå fra føringen, så tabte han denne søndag sit hydrauliske tryk og måtte parkere. Episoden fremkaldte en Virtual Safetycar, som kunne have en interessant indvirkning på de forskellige holds strategi.
Verstappen trak med det samme i pit, mens Ricciardo fulgte trop. Hamilton blev ude, mens Grosjean og Vettel også var en tur inde i pitten. Magnussen blev også ude, og blev med det samme overhalet af Vettel efterfølgende. Det lignede pludselig en svær eftermiddag for danskeren.
Ricciardo var med det samme ude og sætte hurtigste omgang, men havde stadig Raikkonen foran sig. Verstappen var nu oppe på andenpladsen og inden for den tidsramme, der ville gøre det muligt for ham, at køre sig forbi Hamilton senere i løbet.
Ricciardo kom senere forbi Raikkonen, da finnen lavede en kørefejl, mens Hamilton var i heftig samtale med sit team i forlængelse af den missede mulighed for et pitstop. Vettel kørte, som Vettel kører bedst, og han spiste langsomt af afstanden op til Hamilton. Verstappen og Ricciardo formåede at holde et jævnt tempo, der holdt dem inden for en fornuftig afstand af Hamilton i front.
Hamilton gik i pit på omgang 26, hvilket tillod Raikkonen, Ricciardo og Verstappen at gå forbi. Vettel nåede lige akkurat ikke forbi briten, og man fik hurtig en fornemmelse af, at hovedmålet for Hamilton var at holde sin værste konkurrent bag sig.
Længere nede i feltet var der også god underholdning, hvor Leclerc satte en yderst TV-værdig overhaling ind på Stroll. Ericsson oplevede denne weekend noget tiltrængt oprejsning, da svenskeren efter 30 omgange kunne se sig selv på en tiendeplads.
Efterhånden som omgangene blev kørt, kom Hamilton tættere på Raikkonen og Ricciardo. Det tegnede sig til en spændende trekamp, mens Hamilton var her, der og alle vegne på radioen med både forundren over strategien og en følelse af tabt motorkraft.
Verstappen havde ude i front øget sit forspring til lidt over fem sekunder til sin teamkammerat, mens Magnussen efter sit pit-stop fik kørt sig forbi Sainz og op som nummer otte.
Trekampen blev efterhånden i stedet til to gange tvekamp. Raikkonen var helt i oppe i nakken på Ricciardo, mens Hamilton omvendt var faldet lidt tilbage, hvilket inviterede Vettel inden for en overskuelig afstand til briten. Det varede dog heller ikke længe før, at Raikkonen kørte sig forbi fødselsdagsbarnet. På den baggrund gik Ricciardo efterfølgende også i pit.
Vettel blev inspireret af Raikkonen og satte sin overhaling ind på Hamilton i sving to. Med 31 omgange igen havde løbet udviklet sig i en helt anden retning, end hvad Mercedes ellers lagde ud med denne søndag.
Også Magnussen havde rigtig god fart i bilen og havde fået sat pres på Ocon på syvendepladsen, som han gik forbi på omgang 49, mens Hamilton var ved at melde sig tilbage i kampen mod Vettel. Verstappen havde stabiliseret sit forspring på cirka 6,5 sekunder ned til Raikkonen, mens Ricciardo havde vinket farvel til kampen om de øverste placeringer.
Hamilton havde undervejs fået store problemer med sine dæk og måtte derfor pitte på slutningen af omgang 53. Han kom efterfølgende ud bag Ricciardo. Det tegnede dog til at blive en hurtigt overstået kamp, da Ricciardo ved sidste pit-stop havde fået påmonteret allerede brugte dæk.
Det var dog ikke af den grund, at kampen blev kort. Ricciardo var kort efter på radioen og meddelte, at han tabte sin motorkraft. Han parkerede bilen efter sving to. Uheldet sendte samtidig Magnussen op i top seks og Grosjean på femtepladsen.
Verstappen var efterhånden snublende tæt på at tage sejren denne søndag, men Raikkonen havde masser af fart i bilen bagved, og med omtrent 10 omgange tilbage havde finnen skåret to sekunder af afstanden op til Verstappen.
På omgang 64 kom det sidste søm i Mercedes' kiste denne søndag, da Hamilton også måtte udgå akkurat som Bottas gjorde tidligere. Det bragte samtidig Vettel i føring i verdensmesterskabet, mens Haas havde udsigt til den helt store fest - samlet 22 point til teamet med Magnussen og Grosjean som hhv. fire og femmer.
Alonso, der i starten af løbet på ingen måde ville finde sig i at være helt nede i bunden af feltet var nu oppe som nummer ni, senere som nummer otte, hvilket bragte begge Sauber racere i pointene.
Det holdt hele vejen for Verstappen, der i de østrigske alper kunne lade sig hylde af alle sine orangeklædte fans, mens Vettel kunne være godt tilfreds med at køre sig frem i feltet efter sin straf og samtidig bringe sig tilbage på førstepladsen, enddog at det skyldtes Hamitons ulykke.
Dagens helt store sejr må dog tilskrives Haas, der med garanti vil fejre resultatet, som hvis det var en podieplads, holdet havde fået.
Et fuldstændig uforudsigeligt Grand Prix var slut, og undertegnede kunne samtidig glæde sig over at have gættet på Verstappen som vinder af dagens løb i en intern konkurrence på sin arbejdsplads.