I en del af sidste års 1. træninger, testede omkring halvdelen af feltet HALO sikkerhedssystemet, som i første omgang var planlagt til at blive indført i 2017, men som siden blev rykket til 2018.
FIA sendte systemet til afstemning blandt de 22 kørere, hvoraf 16 valgte at tage stilling til systemet. Ud af de 16 stemmer, var der 7 der stemte imod, mens 5 stemte for.
Eftersom FIA har valgt at have demokrati i forhold til de aktive stemmer, er HALO systemets indførsel for 2018, nedstemt.
Sebastian Vettel med halo
Copyright Ferrari Media
FIA vil nu begynde en ny proces, i jagten på en alternativ løsning, der kan højne sikkerheden omkring kørerens hoved.
Sikkerheden omkring hovedet, kom på dagsordenen efter Jules Bianchis tragiske uheld på Suzuka i 2014, hvor franskmanden røg ind under en bulldozer, der var i gang med at bjærge en anden racer væk. HALO ville helt sikkert have reddet Bianchi, men ville næppe have gjort en forskel for Massa, da han fik en fjeder i hovedet nogle år tidligere.
Netop det faktum, at HALO ikke beskytter så bredt, antages at være grunden til at det er blevet nedstemt.