Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 27/11 2016 klokken 15:11
I Abu Dhabis begyndende skumring kom Hamilton ordentligt afsted, mens der længere nede i feltet skete et større sammenstød. Raikkonen kom også godt afsted og forbi Ricciardo, mens de to Force India kørere havde godt gang i deres interne kamp. Vettel lagde samtidig pres på Ricciardo, mens Rosberg forsøgte at holde fast i Hamiltons hækvinge.
For Magnussens vedkommende bød løbets start på en plastisk næseoperation, hvilket naturligvis sendte ham helt ned bagest i feltet.
Verstappen, der havde været involveret i kontakt på første omgang lå på daværende tidspunkt nummer 16 og forsøgte ivrigt at klemme sig forbi Gutierrez, der fra næste år overlader sit sæde til Kevin Magnussen.
Ude i front trykkede Hamilton på og skabte sig stille og roligt et hul ned til Rosberg, der allerede var ude af DRS-zonen på briten. Lidt senere kom der dårligt nyt til Magnussen, der blev bedt om at trække bilen ud af løbet.
Allerede efter otte omgange havde både Hamilton, Rosberg og Raikkonen været en tur forbi pitten. Rosberg holdt dog stille i længere tid pga. Vettels Ferrari, der skulle forbi i pitten, hvilket sendte ham ned på tredjepladsen, som dog stadig var nok til at sikre ham titlen.
Rosberg forsøgte heroisk at kæmpe sig forbi Verstappen, der som bekendt ikke gav op sådan lige uden videre.
Jenson Button, der tidligere havde udtalt, at han bare ønskede at have det sjovt i sit sidste GP, fik ikke ligefrem verdens bedste afskedsgave, da hans højre forhjulsophæng knækkede under en nedbremsning. Ærgerligt for briten, der næsten måtte være i tårer under hjelmen. Han blev dog klappet behørigt ind i garagen af tilskuerne.
Daniil Kvyat sluttede et par omgange efter ikke meget bedre, da han måtte parkere sin Torro Rosso ved en nødudgang.
Længere inde i løbet fik Rosberg nu lagt mere og mere pres på sig, da hans ingeniør meldte ud, at det nu var ved at være så kritisk, at tyskeren fik passeret Verstappen. Han forsøgte sig omgangen efter, men lykkedes ikke med det efter første langside. Tyskeren kom dog bedre ud på den næste langside og fik presset sig forbi, men Verstappen var tæt på at tilbageerobre sin tredjeplads.
Omtrent halvvejs i løbet var alt næsten ved det gamle. Hamilton førte an i spidsen, mens Rosberg jagtede på andenpladsen. Der skulle nu gøres klar til slutfasen, der førhen har skabt en del overraskelser.
Rosberg kørte sig stille og roligt tættere på Hamilton, der dog stadig havde løbet i sine hænder.
Længere nede i feltet kunne Palmer ikke helt blive enig med sig selv, om hvorvidt det nu også var smart at forsøge en overhaling på Sainz. Palmer endte med at forbremse sig selv lige ind i bagenden på Sainz, hvilket kostede et stykke frontvinge for Palmer, mens Sainz måtte udgå som følge af påkørslen. Palmer modtog senere en straf på fem sekunder.
Med 10 omgange tilbage skulle Hamilton og Rosberg blot køre deres biler sikkert hjem, og Rosberg ville hermed blive verdensmester.
Et par placeringer længere nede kørte Vettel et ganske udmærket løb, uden brok eller deslige, hvilket bragte ham forbi Ricciardo og op på fjerdepladsen, mens kollegaen befandt sig på sjettepladsen.
Verstappen holdt stædigt fast på sin tredjeplads og begyndte at køre sig lidt ind på Rosberg, mens Vettel havde hæftet sig på Verstappens bagende. Det begyndte at spidse til i toppen. På omgang 51 kom Vettel forbi Verstappen, mens Rosberg formåede at lukke ned for sin landsmand.
Hamilton kunne derved krydse stregen som vinder af løbet, mens Rosberg kunne køre sig til sit første mesterskab i karrieren. Således sluttede årets F1 sæson.
Ny verdensmester, nye vindere og nye kørere har underholdt hos gennem 2016. Det har været en stor fornøjelse at gengive løbet gennem denne kanal, og vi håber, at mange igen vil læse med til næste sæson.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)