Renault Sport F1, og danske Kevin Magnussen i særdeleshed, kunne glæde sig over et grand prix i Singapore, som gik over al forventning. Ikke mindst initieret af en nærmest katapultagtig start af danskeren, der på ultra-soft dæk fra en 15. startposition pludselig befandt sig på en ret uvant 10. plads indenfor 15 sekunder.
Ved en kombination af snedig strategi, suverænt arbejde med startopsætningen af Kevins chefingeniør og ikke mindst stabil og fejlfri kørsel af den 23-årige Renault-kører, lykkedes det danskeren at holde sig i top 10 og dermed slutte løbet i pointene – på sidste omgang oven i købet til akkompagnement af blinkende blå lys og viftende flag i samme farve, idet løbsvinderen Nico Rosberg kom halsende lige efter med en hidsig Daniel Ricciardo i Red Bull kun et par sekunder efter sig i kampen om sejren.
Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport
Både Rosberg og Magnussen holdt dog skansen uden at blive hentet – med tyskeren som vinder af løbet og danskeren som vinder af 10. pladsen. Stort resultat for begge kørere.
Ikke uden grund var det en meget tilfreds Kevin Magnussen, medierne mødte efter løbet.
"Jeg er meget glad på hele teamets vegne. Dette er et løft for os alle,” sagde han.
”Det har været en meget krævende sæson, og vi har forsøgt at score point ved hvert løb, men det har ikke været muligt. Ikke desto mindre bliver vi ved med at kæmpe, og et resultat som i dag viser, hvorfor vi kæmper og hvorfor vi aldrig giver op. Teamet naglede det helt fast med strategien, med starten og med bilens balance.”
På LIVE-timing var det tydeligt, at den gule Renault havde mere fart end tidligere. Således lå danskeren i store dele af løbet med omgangstider, der matchede Alonso på P7 og ikke mindst under de sidste omgange, hvor Magnussen havde hentet både Kvyat i Toro Rosso og Perez i Force India, dog uden at nå at kunne overhale disse inden det ternede flag.
Renaults opdateringer gav point i Singapore.
Copyright Allan Haslund
På den baggrund er Magnussens sidste bemærkning til at forstå.
”At køre et løb som dette uden at vinde! Det føles mærkeligt, fordi det for mig føltes helt perfekt," sagde han med et smil.
Forståeligt nok udråber førende sportsmedier i dag derfor også Magnussens præstation som blandt de mest bemærkelsesværdige i løbet. Således bemærkes det bl.a., at danskeren sluttede foran Esteban Gutierrez, Haas F1, og ikke mindst foran Felipe Massa i Williams. Læg dertil, at hans vanddunk ikke virkede, så det var - groft sagt - kun varm luft at suge op fra beholderen.
Af gode grunde kunne samme glæde ikke spores hos teamkammeraten Jolyon Palmer, som tidligt i løbet fik en sivepunktering og derfor måtte ind til et tidligt pitstop, hvilket fik strategien helt ud af sync. Stoppet sendte englænderen ned bag begge Manor-racere, som han brugte mange omgange på at overhale på bybanen.
”Det var et hårdt løb, og der kom intet let min vej… jeg tabte tid pga. en sivepunktering og derefter bag begge Manor-bilerne, som det næsten var umuligt at overhale på denne bane,” lød det fra Palmer.
”Det positive fra i dag var, at vi fik set, at det er muligt at score point i bilen, hvis alting går vores vej. Og det er, hvad jeg sigter efter på Sepang,” sluttede Palmer.