Italiens GP: 2. frie træning

Mercedes fortsatte, hvor de slap fra gårsdagens kvalifikation. Ellers var der panderynker hos Ferrari, hvor Carlos Sainz smadrede sin racer i væggen.

Frankrigs Grand Prix 2021 . Copyright Ferrari

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 11/9 2021 klokken 13:09

I dagens træning kørte holdene ‘long runs’ for at forberede sig så godt som muligt forud for sprintkvalifikationen og hovedløbet søndag.

Holdene må ikke ændre ret mange ting, da bilerne er i parc ferme, som betyder, at der ikke må lave store ændringer.

Derfor var tiderne også markant langsommere end i gårsdagens træning, hvor Hamilton kørte hurtigste tid med 1:20.926. sammenlignet med dagens hurtigste tid på 1:23.246. som igen blev sat af Hamilton.

Grundet kørerne kørte med forskellige benzinmængder var der derfor en meget blandet grid, hvor Kubica og Giovinazzi sluttede henholdsvis sekser og syver.

Carlos Sainz havde en ret stor ulykke i udgangen af sving 8, hvor fronten af bilen blev sendt til venstre.

Spanieren sagde over radioen, at crashet gjorde ondt, men han burde være klar til sprintkvalifikationen.

Teamkammeraten havde problemer under kvalifikationen med bilen, og igen i dag sagde Leclerc over radioen, at han blev nødt til at pitte, og det var noget han ikke kunne forklare over radioen. Så måske døjer den tidligere vinder af Monza-grand prixet over samme problemer som i går.

Red Bull sluttede med begge biler i top 4, hvor Perez kun var over en tiendedel fra sin hollandske holdkammerat.

McLaren har været rigtig hurtige i denne weekend, men i dagens træning sluttede Norris på tiendepladsen og Ricciardo P12.

Vettel havde problemer med batteriet, og han synes generelt, at træningen var rodet som måske bekræfter, hvorfor tyskeren kun sluttede helt nede på P18. Stroll sluttede træningen to placeringer længere oppe end den firedobbelte verdensmester.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:23.246 + 0.000 25
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:23.468 + 0.222 24
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:23.662 + 0.416 23
4. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:23.917 + 0.671 29
5. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:24.263 + 1.017 20
8. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:24.539 + 1.293 16
9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:24.654 + 1.408 24
10. Lando Norris McLaren
P
1:24.665 + 1.419 27
11. Charles Leclerc Ferrari
P
1:24.770 + 1.524 21
12. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:24.774 + 1.528 24
13. Nicholas Latifi Williams
P
1:24.805 + 1.559 23
14. George Russell Williams
P
1:25.083 + 1.837 22
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:25.422 + 2.176 32
16. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:25.729 + 2.483 23
17. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:25.763 + 2.517 28
18. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:25.935 + 2.689 28
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:26.012 + 2.766 25
20. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:26.124 + 2.878 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: Kvalifikationen Italiens GP: Løbsresumé Ricciardo vinder »