Teamchef Guenther Steiner, fortalte efter kvalifikationen, “vi var tæt på Q3, men som det gik, kan det måske være en fordel for os og starter hvor vi gør, det kan give os en strategisk fordel, vi skal nok klare os godt”. Regnen der kom i 2. frie træning, gjorde at teamet ikke fik testet løbs-opsætningen med fuld tank, til det siger Steiner “Selvom vi ikke nåede løb simulationer i træningen fredag, er jeg sikker på, at vi har en god bil, så vi skal nok klare os godt i morgen, vi havde samme udfordring sidst i Ungarn”.
I denne weekend har holdene 3 forskellige dæk og vælge imellem, Soft, Supersoft og Ultrasoft. Til det udtaler Guenther, “Jeg ved endnu ikke, om vi tager alle 3 dæk i brug, der er rig mulighed for forskellige strategier hos teamene. Jeg har ikke lagt mig fast på noget endnu, teamet og jeg vil kigge på mulighederne for i morgen”. Han sluttede med hans sædvanlige humor, “der er jo også risiko for, at at kludre det op, hvis man har for mange muligheder”.
Spa-Francorchamps har historisk, været helt uberegnelig med hensyn til, at forudsige vejret. BMF1 spurgte til forventninger og ønske til regnvejrsløb, til det svarer Steiner “Vejret kan gøre en forskel, men vi håber ikke på rain, det kan gå begge veje, man kan vinde og tabe points på det, så vi foretrækker tørvejr”.
Under fredags træningerne brugte teamet en bagvinge, med meget downforce, men under lørdagens træning skiftede de, til en vinge med mindre downforce, der har gjort håndteringen af bilen bedre.
Bahrains Grand Prix 2017. Kevin Magnussen
Copyright Haas F1
Kevin havde en god sidste omgang på Q2, men han overbelastede bagdækkene i sving 5 og 6, så han måtte kæmpe med dem på resten af omgangen. Kevin er glad for den nye bagvinge, “Jeg kan presse bilen meget hårdere, med en højere downforce, det gør det meget sjovere at køre”, Jeg tror godt jeg kunne have slået Grosjean, men han kørte en god omgang, så han var svær og slå”
Sidste år i Belgiens GP, kørte Kevin i væggen lige efter Eau Rouge, i en af hans voldsomste ulykker. Kevin siger forud for søndagens GP, “uheldet sidder ikke i mig mere, bilernes sikkerhed er meget høj, så jeg tænker ikke over det, det er en del af sporten”.
I fredagens 2. træning, rasede Sergio Perez over Kevins kørsel, da de nær stødte sammen, hvor han i radioen sagde “Magnussen is so dirty, always”. Kevin udtalte i dag “Jeg drejede ikke bevist mod ham, jeg var igang med og varme mine dæk op, det er vigtigt for mig og sige, at det ikke var bevist, jeg så ham ikke”
Grosjean blev holdt lidt tilbage, af Vandoorne der var på vej i pit, han fortæller til BMF1 “det sker når en bil er på vej i pit, det kan kortvarig slå en ud af fatningen, men jeg kunne nok have gjort nogle ting anderledes, andre steder på banen, så havde tingene set helt anderledes ud”. Det blev meldt ud forud for Belgien, at teamet får nye Ferrari motorer, Grosjean udtalte “Vi har monteret den nye motor i bilen, den kører godt, jeg er tilfreds”
Løbet køres søndag kl. 14.00.