Lige pt. er der fire motorfabrikanter i Formel 1, hvoraf Ferrari, Renault og Mercedes er de eneste af de fire der har direkte fabriksteams med. Den sidste af de fire af Honda der har et tæt samarbejde med McLaren.
Fire motorleverandører og tre fabriksteams er ikke mange, men spørger man en anden tidligere Formel 1-deltager, så er det en direkte konsekvens af at det er for dyrt, at være med i Formel 1.
March 721X-Ford på vej ud til opvisning
Copyright Kim Kristensen
Ford har i samarbejde med Cosworth været med i Formel 1 i rigtig mange år, men de har holdt en pause siden 2013. De har dog været rygtet tilbage flere gange, men det kommer ikke til at ske, så længe prisen er så høj.
"Vi kigger ikke rigtigt på Formel 1 og jeg tror ikke det er noget vi vil begive os ud i, inden for den nærmeste fremtid. Formel 1 er rigtig dyrt i forhold til, hvad vi får ud af det. Kigger man på de serier vi deltager i lige pt. så er der en mening med det, fordi de hjælper os til at udvikle værktøjer og teknologi, som vi kan bruge til at gøre vores gadebiler bedre," lyder det fra Dave Pericak.
Benetton B192, bilen som gav Michael Schumacher sin første sejr på Spa i 1992
Copyright Kim Kristensen
Fords sidste sejr i Formel 1 kom tilbage i 2003, hvor Giancarlo Fisichella vandt det Brasilianske Grand Prix i sin gule Jordan-Ford. Det var den sidste af i alt 196 Formel 1-sejre, som Ford/Cosworth nåede at hente i løbet af deres mange år i Formel 1. Det amerikanske mærke er dog godt med i andre motorsportsklasser - I weekenden vandt de LM GT-klassen til 24 timers løbet på Daytona og sidste år vandt de samme klasse på Le Mans. Begge løb blev vundet i den moderne udgave af den gamle klassiker Ford GT40.