Der har længe været snak om, at der skulle findes på nogle løsninger, som kunne formindske muligheden for hovedskader. I sidste sæson fik vi så set et par af de løsninger, da Ferrari kom med deres halo anordning og Red Bull kom med deres canopy anordning. Disse anordninger blev testet af de to teams under nogle træninger, hvorefter FIA vedtog, at Ferraris halo, var den bedste løsning at gå med i fremtiden. Det betyder konkret at anordningen vil være at finde på bilerne fra og med 2018, hvis ellers planen holder.
Red Bulls canopy-skærm
Copyright Red Bull Contentpool
Så skulle man tro, at canopy løsningen var helt ude, men det er den ikke fortæller FIA.
"Ideen med canopy er ikke død, tværtimod. Den kan laves i løbet af seks måneder, hvis cheferne ønsker det, men lige nu vil de have halo, så derfor er det den de får. Hvis tingene skulle ændre sig, må vi se på det til den tid, men canopy kan sagtens nå at blive løsningen også," lyder det fra Charlie Whitings højrehånd Laurent Mekies.
Sebastian Vettel med halo
Copyright Ferrari Media
Ind til videre er planen som sagt at halo-anordningen skal monteres på bilerne fra og med 2018. I starten ville FIA dog have den monteret allerede i denne sæson, men den ide blev nedstemt af de forskellige teams, fordi den ikke var testet godt nok. Det blev den så i løbet af året, hvor stort set resten af holdene var ude at kører med den under de forskellige fredags træninger.