Normalt er der jo ikke et Formel 1-løb der er ens, der sker som regel noget nyt hver gang, men i denne sæson har der dog været en del gentagelse. Her tænkes der ikke på Mercedes-dominansen, men der i mod det faktum, at der den seneste tid har været en del problemer med lovovertrædelse, som måske ikke er blevet straffet som de burde. Der var bl.a. Mercedes-gate i England, hvor sølvpilene på ulovligvis hjalp Nico Rosberg over radioen, men der har også været mange episoder, hvor folk har været uden for banen uden at blive straffet.
Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG
De episoder har ikke givet FIA det bedste ryg, fordi det har virket som om nogle bliver straffet, mens andre ikke gør for de samme forseelser. Derfor har de nu strammet reglerne for brugen af radioen endnu mere, de nye regler indeholder bl.a. følgende ændringer.
- Hvis et team informere køreren om at der er problemer med bilen, skal de samtidig bede køreren om at komme i pit, for at få fixet problemet eller for at trække bilen ud.
- Det er forbudt at fortælle køreren, hvis der er skader på bilens bodywork.
- Det er lovligt at hjælpe en kører til at vælge bilens program, men kun hvis det hjælper med at undgå at bilen bryder helt sammen. Man må ikke hente mere tid end det man gjorde før man hjalp køreren og hjælper man skal bilen undersøges af FIAs tekniske delegerede.
Dette er dog kun de vigtigste ændringer, der er nemlig en masse små ændringer, men dem tager vi når de bliver brugt.
Lewis Hamilton køre Nico Rosberg af banen
Copyright Mercedes AMG
Udover disse regelændringer, så vil FIA fra og med det ungarske grand prix også benytte sig af sensorer i banerne. Det vil de, så de kan finde ud af, hvornår nogen har været uden for banen. På den måde kan de se, hvem der drager fordel af det og dermed straffe de pågældende kørere. Umiddelbart lyder det dog rigtig godt med disse stramninger, så må vi bare håbe de også holder i praksis.