Hvem starter hvor – og hvorfor?
Det var et spørgsmål, som F1-teams og F1-kommentatorer kæmpede en del med i denne sæson:
Problemet var, at hvis kørere var blevet pålagt en straf til løbene, var ikke altid helt klart, hvem der skulle starte hvor på gridden som følge af de forskellige typer straf - motorstraf, udskiftning af dele, hindring af andre kørere osv..
Hverken F1-eksperter eller de forskellige teams vidste altid helt nøjagtigt, hvor de straffede kørere skulle starte løbet fra…
Flere teams og kørere har desuden spekuleret i at tage straffe på bestemte baner, f.eks. på Monza eller Spa-Francorchamps, da det er nemmere at kompensere på en startposition længere nede i feltet på disse baner med en frisk motor og/eller nye komponenter end på andre baner, f.eks. Monaco.
Belgiens Grand Prix 2022. Podiet. Sejr til Verstappen foran Perez og Sainz
Copyright Red Bull Contentpool
Men det skal der rettes op på, så straffene for det første bider mere uafhængigt af de forskellige baner, og så straffene bliver mere forståelige for F1-fans.
Mediet
Racingnews360 mener at vide fra en insider, at FIA i øjeblikket er ved at gennemgå reglerne for straffene, så man ikke bare automatisk bliver rykket 3, 5 eller 10 pladser ned i startopstillingen, men at straffene skal tages under selve løbet.
Det vil f.eks. betyde, at man ganske vist starter hvor man har kvalificeret sig fra, men at køreren og teamet kommer til at afsone en straf ved det første pitstop, f.eks. på 5 eller 10 sekunder.
Desuden skal der laves klarere regler for, hvordan udskiftning af de enkelte komponenter bedømmes og hvilken udvirkning, de skal have for en eventuel straf.
Italiens Grand Prix 2020. Lewis Hamilton tager en 10 sekunders stop and go straf for at køre i pit mens pitlane var lukket
Copyright Mercedes AMG
Formålet er at begrænse en strategisk spekulation i at tage straffe på bestemte baner eller på bestemte tidspunkter i sæsonen.
Straffe for power unit-komponenter vil næppe kunne undgås i løbet af en sæson. Men umiddelbart ville en sådant system være mere transparent for den almindelige Formel 1-fan og give flere overhalinger på banen.
Det er i hvert fald FIA’s plan indtil videre – intet er blevet besluttet endnu, og det kan tage lidt tid, før det sker:
Såfremt reglerne for straffene skal ændres, skal forslagene først sendes til høring af de såkaldte ”Sporting and Power Unit Advisory Committees” sammen med de strategiansvarlige for de forskellige teams.
Hannah Schmitz, chefstrateg og ingeniør hos Red Bull
Copyright Red Bull Contentpool
Derefter skal F1-kommissionen stemme om de foreslåede ændringer: Her er der 30 stemmer: FIA har 10, det officielle F1 har 10, og hvert team har 1 stemme (en for hvert team).
Derefter skal de godkendte regler ratificeres af World Motor Sport Council.