Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/4 2018 klokken 20:04
Inden et løb med meget af den data som indsamles under træningerne, bliver der regnet og kalkuleret for at finde frem til den hurtigste måde til at køre et løb på.
Beregningerne for Bahrains Formel 1-grandprix viste, at to stop ville være den hurtigste måde at få tilbagelagt distancen på.
Men en ting er beregninger, en anden ting er det der sker på banen, når den er fyldt op med biler, der alle kæmper om at være forrest.
Da Ferrari pittede efter planen fra front, var det for at holde sig til to stop strategien, men da uheldet med Kimi Räikkönens ene mekaniker skete, smuttede muligheden for at Vettel kunne komme ud, før Hamilton over, så han nu ville komme ud efter briten.
Der besluttede Ferrari sig for, at prøve at få Vettel helt til mål, med Soft dækket.
Den beslutning opdagede Mercedes bare ikke i tide, hvilket betød at de ikke satte det afsluttende angreb ind, tids nok til at gå forbi Vettel, der i de døende omgange tydeligt havde udfordringer med sine dæk.
”Havde vi være opmærksomme på strategiskiftet, kunne vi have lagt mere pres på ham (Vettel red.) i omgangene 35 til 45,” kom det fra James Allison.
Allison anerkender dog, at Vettel var virkelig god til at passe på sine dæk.
”Vi har konkluderet, at vores bil er rigtig blid ved dækkene, hvorfor vi ikke var i tvivl om, at vi sagtens kunne få dem til mål, men vi var overrasket over at Ferrari kunne holde så længe,” sluttede James Allison.