Fart på Aston Martins F1-motorudvikling

Aston Martins teknikere arbejder hårdt med udviklingen af den planlagte motor til Red Bulls F1-program, og ifølge fabrikkens CEO, er der godt med fart på i udviklingsafdelingen.

Aston Martin. . Copyright BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 23/5 2018 klokken 14:05

Samarbejdet mellem Red Bull og teamets motorleverandør Renault har knaget lige siden starten af den nuværende turboæra. Af samme årsag indgik Red Bull sponsorsamarbejde med Aston Martin med henblik på at den britiske fabrik skal have en motor klar til teamet i 2021, når det nye motorregulativ træder i kraft.

Regulativet er endnu ikke helt på plads, men Formel 1s ejere, F1 Strategy Group (fabriksteamene + et privat team) samt FIA er indtil videre blevet enige om hovedlinjerne, der bl.a. indebærer, at den kostbare og omkostningstunge MGU-H (enhed som genanvender varmen fra udstødning og turbo) helt forsvinder fra bilerne.

"Den smule vi endnu ikke ved om regulativet er budgetloftet, og det er en væsentlig del af vores beslutning om at gå ind i sporten eller ej,” udtalte Aston Martins CEO Andy Palmer til Motorsport.com.

Det nye samarbejde mellem Red Bull og Aston Martin præsenteredes af Daniel Ricciardo og Daniil Kvyat.
Copyright Red Bull


"Vi har ikke en masse pege at brænde af på dette. Det skal have et bedre afkast, som f.eks. kunne være gennem sponsorering, og det er en vigtig del af forudsætningerne.”

"Jeg forventer noget i stil med et begrænset antal timer i dynoen (motorprøveprøvebænken, red.) eller en form for økonomisk konsekvens for at bruge den (dynoen, red.) i timevis og den slags ting."

Arbejdet med udviklingen af den kommende V6-motor går stærkt fremad, og fabrikken lægger stor entusiasme i projektet.

”Det går virkelig stærkt. Det er helt sikkert… og vi har ca. 9 måneders arbejde foran os til at overbevise os selv på den ene eller anden måde,” fortsatte Palmer.

”Vi bruger simulationsværktøjer og arbejder med 1-cylindermotorer, hvilket giver os en ganske god fornemmelse af sammenhængen mellem test og simulation.”

Aston Martin er kendt for at bygge kraftige motorer, her den buldrende V8
Copyright BMF1


Dertil kommer, at Aston Martin har hentet erfaren hjælp fra Ferraris tidligere motorchef Luca Marmorini samt fra erfarne motorproducenter som Cosworth, Illmor og AVL, og det finder Palmer helt naturligt.

”De fleste motorprojekter verden rundt bliver udført med hjælp fra konsulenter. Det er jo ikke let, og vi ser ikke på opgaven som en slags ’det er jo bare en motor’. Vi er en motorproducent og motordesigner.”

”Det er vores V12 og Valkyrie-motoren (hyper-sportsvogn designet af Adrian Newey) et eksempel på. Vi starter ikke fra nul.”

Men Palmer erkender, at der kan være udfordringer forude, hvis projektet falder på plads.

”Honda har tydeligt vist, hvor svært det er, men samtidig kan man også begynde at se Hondas fremgang,” lød det fra Palmer.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: Optakt Pirelli P Zero Hypersoft får debut i Monaco »