Weekendens malaysiske Grand Prix på Sepang banen blev en spændende og afvekslende affære. Vejret har ofte spillet en helt afgørende rolle i Malaysia, men sådan blev det ikke i årets udgave af det nyklassiske løb.
Løbet i Malaysia markerede afslutningen på Mercedes’ sejrsstime. De tyske verdensmestre havde før løbet på Sepang banen vundet de foregående 8 løb i træk, men i denne weekend blev de overgået af Ferrari og Sebastian Vettel.
Hvorvidt magtbalancen vitterligt er ved at tippe, så man kan sige, at Mercedes’ dominans er brudt, er naturligvis alt for tidligt at udtale sig om, men det lover under alle omstændigheder godt for de kommende løb.
Vi tager som sædvanlig pulsen på kørere, teams og weekendens begivenheder generelt, når vi forsøger at udpege vores Hot or Not top 3.
Som altid er der tale om en helt og aldeles subjektiv vurdering, som udelukkende står for undertegnedes regning. Vi vil derfor hellere end gerne have jeres reaktioner og/eller bud på en alternativ liste.
Hot top 3:
1: Sebastian Vettel. Den tyske eks-verdensmester viste blændende kørsel løbet igennem, hvor han ikke satte et hjul forkert. Vettel har tilsyneladende genfundet glæden ved sporten efter sit skifte til Ferrari, og da han over teamradioen udtrykte sin glæde over sejren, var der ikke meget at være i tvivl om. Vettel er tilbage!
Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media
2: Max Verstappen. Den 17-årige hollænder har måttet lægge ører og skuldre til lidt af hvert allerede. Længe før sæsonen blev skudt i gang, var både tidligere og nuværende kørere og teamchefer ude med kritik af, at det kunne lade sig gøre at erhverve en superlicens i så ung en alder. Man frygtede, at Max ville være til fare for både sig selv og resten af feltet, men indtil nu har han modbevist alle kritikere. Flot og tilsyneladende velovervejet kørsel bragte ham i mål på en flot 7. plads efter intense og fair kampe med både teamkammeraten Carlos Sainz og de 2 ”storebrødre” fra Red Bull.
Max Verstappen
Copyright Getty Images/Toro Rosso
3: Malaysias Grand Prix 2015 generelt. Efter et mildest talt trist og statisk åbningsløb i Melbourne var løbet i Malaysia lige præcis dét, som sporten og alle vi andre havde brug for. Vi fik masser af overhalinger og forskellige strategier, og for en gangs skyld var det ikke en selvfølge, at en Mercedes kørte først over stregen. Mere af den slags, tak!
Not top 3:
1: Red Bull. Det tidligere så suveræne team fra Milton Keynes har det svært i år, og løbet i Malaysia blev endnu en skuffelse. De 2 Red Bull racere var slet ikke konkurrencedygtige og sluttede på de 2 sidste pointgivende placeringer. Undervejs blev de sågar overhalet af ”lillebror” fra Toro Rosso, og det er ikke godt nok for et team med Red Bulls budget og ambitioner. Både Christian Horner og Helmut Marko har siden åbningsløbet i Australien brugt en del ressourcer på at kritisere Renault for ikke at levere varen, men måske var tiden inde til at kigge indad i stedet?
Japans GP 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
2: Mercedes’ løbsstrategi. Ja, det er altid nemt at være bagklog – og hvorvidt man mener, at det var Ferrari, der VANDT weekendens løb, eller at det nærmere var Mercedes, der TABTE løbet, afhænger givetvis i høj grad af, hvilke briller man tager på. I undertegnedes optik fik det imidlertid stor indflydelse på løbsresultatet, at Mercedes valgte at tage deres første pitstop allerede efter 4 omgange. På den måde stod det klart for enhver, at verdensmestrene var på en 3 stops strategi, og Ferrari havde derfor alle kortene på hånden allerede tidligt i løbet. Da man mod slutningen af løbet, hvor Lewis Hamilton skulle forsøge at lukke hullet op til Vettel, var nødt til at sende ham ud på Hard dæk, fordi man ganske enkelt ikke havde flere Medium dæk til rådighed, var resultatet givet. Ikke verdens bedste strategi fra de forsvarende mestre.
Pitstop til Nico Rosberg
Copyright Daimler Benz
3: Marcus Ericsson. Den svenske Sauber kører gjorde det flot i Melbourne, hvor han kørte en 8. plads hjem, og i kvalifikationen til weekendens løb i Malaysia så det endnu bedre ud. Svenskeren formåede at komme med i Q3 og startede løbet fra 8. pladsen, men glæden varede kort. Ganske upresset lykkedes det for Ericsson at køre sig selv af banen i noget, der lignede en regulær begynderfejl – og da han tilmed lige præcis formåede at få baghjulene udenfor asfalten, så de gravede sig ned i gruset, var svenskerens løb slut efter bare 4 omgange. Det er ikke godt nok.
Marcus Ericsson
Copyright Sauber Motorsport
/jh