FIA ønsker obligatorisk onboard kamera

Som vi har set det før, fører et uheld eller en usædvanlig hændelse ofte til en ændring eller tilføjelse til reglementet, og det ser nu også ud til at blive tilfældet med Alonsos afkørsel i Barcelona. FIA ønsker onboard kamera på alle racere også i tests.

Fernando Alonso . Copyright McLaren Media

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 3/3 2015 klokken 18:03

De mange spekulationer omkring Fernando Alonsos afkørsel under den næstsidste pre-season test i Barcelona får nu FIA til at rejse forslag om obligatoriske onboard kameraer på samtlige racere, ikke kun under løbene men også, når der testes. Optagelserne skal hjælpe med at klarlægge årsagerne til eventuelle ulykker.

Der foreligger fortsat ingen officielle forklaringer på Alonsos afkørsel – mens McLaren fortsat hævder, at ”usædvanlige” vindforhold bærer skylden for afkørslen, florerer der masser af andre rygter og forlydender på de sociale medier og sågar i paddocken, hvor mange stadig er af den holdning, at Alonso af en eller anden grund var bevidstløs, allerede før han ramte væggen.

Fernando Alonso. Copyright McLaren

Det forhåndenværende data- og fotomateriale fra afkørslen gør det ikke muligt for FIA at fastslå årsagen med sikkerhed, og derfor har man overfor alle teams og kørere fremsat et forslag om at montere kameraer på alle biler. Ifølge ’Autosport’ er forslaget allerede blevet accepteret af både kørere og teamchefer, og nu mangler blot den formelle accept hos FIAs eget sportslige udvalg.

Der bliver tale om en tilføjelse til paragraf 27.2 i Formel 1s sportslige reglement, og ordlyden er som følger:
”Med analyse af uheld for øje skal alle biler udstyres med et højhastighedskamera, som er fremstillet af en af FIA udpeget leverandør efter FIAs specifikationer.”
”Dette skal være monteret på bilen under alle løb og alle test, hvor der deltager mere end ét team.”
”Alle teams skal gøre deres yderste for at sikre, at kameraet virker til enhver tid.”
”Kameraet skal monteres i overensstemmelse med FIAs instruktioner.”

Starten på Belgiens Grand Prix 2012. Copyright Ferrari Media

I kombination med de ”sorte bokse” som allerede findes i bilerne, og som leverer data om hastighed, g-påvirkninger, styreudslag og meget andet, håber FIA at kunne tage ved lære af fremtidige uheld og afkørsler.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Slå BMF1s eksperter i at spotte F1 talenter Alonso uheldet er underligt »