Travl sæson for Marco

Marco Sørensen får masser af tid bag rattet i 2015. Den 24-årige danskers sæsonplaner er netop blevet afsløret, og den byder både på GP2 og debut i Le Mans.

Marco Sørensen . Copyright Renault Sport

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 14/1 2015 klokken 11:01

Marco Sørensen går benhårdt efter at blive den næste dansker i Formel 1, og med offentliggørelsen af hans planer for 2015 sæsonen ser det ud til, at han meget vel kan tage et vigtigt skridt i netop den retning. Ligesom sidste år skal Marco deltage i GP2 serien, men hvor han i 2014 kæmpede med en ikke altid konkurrencedygtig racer, skifter han i år til det, han selv betegner som et ’topteam’.

Marco Sørensen vinder GP2 i Sochi. Copyright GP2 Media Series

Marco kan endnu ikke offentliggøre, hvilket team der er tale om, men han forventer tydeligvis at være langt mere konkurrencedygtig end sidste år, og kan han køre et topresultat i mesterskabet hjem, er der næppe tvivl om, at han vil være væsentligt tættere på et Formel 1 sæde i 2016.

Mere overraskende er det imidlertid, at den ambitiøse dansker sideløbende med sin indsats i GP2 også kommer på banen i sportsvognsracing. Sammen med Nicki Thiim og Christoffer Nygaard bliver han del af en uhyre stærk dansk satsning i både Le Mans og VM i langdistancerace, WEC. De 3 danskere skal dele en Aston Martin hos Young Driver teamet; det samme team, som i 2013 oplevede den store tragedie, som kostede Allan Simonsen livet på den legendariske franske bane. Teamet går efter sejren i GTE Pro klassen, og det betyder masser af tæt løb og action for den danske trio.

Den rent danske Aston Martin, Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

”Den er der nok ikke ret mange, der havde set komme. Men det her bliver en sæson, hvor jeg får kørt en masse, og det er det, jeg elsker. Jeg glæder mig helt sindssygt, for der bliver mange forskellige udfordringer,” siger Marco Sørensen i et interview med BT om den kommende sæson.

Marco Sørensen nyder også i år godt af økonomisk opbakning fra Lars Seier Christensen og Saxo Bank, og det er da heller ingen hemmelighed, at en WEC indsats i GTE Pro klassen er en bekostelig affære. Young Driver teamet ejes og drives af den danske rigmand Jan Struve, og prisen for en fuld sæson i WEC skønnes at ligge på minimum 30 millioner kroner.

Jan Struve udtaler: ”Målet er som sidste år, hvor 24-timers løbet i Le Mans var det, vi absolut gik efter at vinde og vandt i GTE Am-klassen. Vi vil også gerne vinde VM, men det er Le Mans, der er førsteprioritet i år. Vi har både bilen, teamet og kørerne til at vinde.”

Young Driver teamet tager således et skridt op af rangstigen fra GTE Am til GTE Pro, og det betyder, at de tager kampen op med de etablerede fabriksteams fra Ferrari, Aston Martin og ikke mindst Corvette Racing, som også i år har Jan Magnussen på lønningslisten.

Dannebrogsflag ved Dunlopbroen, Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Der er således også i år al mulig god grund til at pakke kufferten og drage til det vestlige Frankrig for at opleve det legendariske 24-timers løb. Selvom vi ikke får Tom K på banen i år, så er der god grund til at kippe med Dannebrog hele vejen rundt om Circuit de la Sarthe.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pirelli vil have vandvognen på banen Melbourne vil beholde sit starttidspunkt »