Jan Jønck - når talent og ambitioner går hånd i hånd

Vi har tidligere på året skrevet om den 16-årige Jan Jønck, som er et af de mest lysende talenter i dansk bilsport. I denne artikel følger vi op på hans 2014 sæson og får et indblik i de udfordringer, som kampen for et internationalt gennembrud byder på.

Jan Jønck i Formel 4 ved Italian Winter Trophy 2014. . Copyright Jan Jønck Presse

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 27/11 2014 klokken 07:11

Jan Jønck. Bid endelig mærke i navnet, for den 16-årige århusianske teenager kan meget vel være på vej mod en stor international karriere. Vi har tidligere på året bragt et portræt af den dengang 15-årige teenager, som i år debuterede i Formel Ford efter en succesfuld karriere i karting. Her følger vi op på hans første sæson i bilsport og ser på hans muligheder for at slå igennem i det store udland.

Fik du ikke læst portrættet af Jan Jønck i august måned? Så kan du finde det her: Portæt af Jan Jønck

Formel Ford er den mindste klasse i decideret bilsport og den helt naturlige vej mod en karriere indenfor formelracing. Jan Jønck debuterede i år med teamet RS Competition, under ledelse af den tidligere racerkører Robert Schlünssen, og Jan imponerede allerede fra starten af sæsonen. Med kun nogle få testdage i bagagen kørte Jan først over stregen i det ene heat allerede i årets første løbsweekend på Jyllandsringen, og han fortsatte de flotte takter gennem hele sæsonen.

Ud af sæsonens 21 løb blev det til 15 podieplaceringer, heraf 7 sejre, og da sæsonens sidste løb blev flaget af på Ring Knutstorp, kunne Jan lade sig hylde som Vice Champion. Indsatsen rakte ikke helt til for alvor at true den mere erfarne Frederik Schandorff, som helt fortjent løb med mesterskabet, men som debutant havde Jan absolut sat sit aftryk på klassen.

Hans manglende erfaring med både racer og baner medførte enkelte fejl fra Jans egen side, og han blev også ramt af tekniske defekter i et par af løbene, men overordnet set var der tale om en meget imponerende debut.

Jan Jønck fører feltet an på Padborg Park. Copyright Jan Jønck Presse.

Især sæsonens 4. løbsweekend står tilbage som lidt af et svendestykke for den unge racerkører. Weekenden skulle afvikles på den svenske Kinnekulle Ring; en helt ny bane i Formel Ford sammenhæng, som end ikke de mere erfarne kørere således havde prøvet kræfter med før.

I temperaturer mellem 30 og 35 graders varme satte Jan en tyk streg under sine evner, da han hentede 2 sejre og en 5. plads i weekendens 3 heats, og det var da også en svært tilfreds Jan, som kunne gøre status på en meget varm weekend i det svenske.

”Der var ingen i feltet, som kendte denne bane i forvejen, og derfor var vi alle helt lige, da vi tog hul på den første træning. På de betingelser er det bare rigtig fedt at få vist, at man er den hurtigste. Gutterne fra RS Competition har lagt rigtig mange timer i at optimere en masse ting på raceren, og den kørte bedre end nogensinde i dag. Efterhånden føles det næsten som at tage en handske på, når jeg kravler ned i bilen,” udtalte han.

Jans egen opsummering på hele sæsonen er da også præget af en vis stolthed, men også ydmyghed og taknemmelighed overfor de mange mennesker, som har andel i hans succes.

”RS Competition har givet mig de bedst tænkelige forhold at arbejde under i år. Både teamchef, ingeniør og mekanikere har været 100% tilstede for mig, og de har altid lyttet til mine ønsker og input. Jeg har virkelig følt mig hjemme, og jeg skylder dem alle en kæmpe tak for en rigtig god sæson," udtaler Jan Jønck.

"Med 7 sejre, 4 andenpladser og 4 tredjepladser synes jeg også, vi har al mulig grund til at både glade og stolte. Jeg er selv rigtig stolt over at være blevet nr. 2 i DM i min debutsæson, og jeg vil gerne understrege, at det i høj grad også er teamets fortjeneste. RS Competition består af nogle super dygtige og engagerede gutter, som har arbejdet stenhårdt gennem hele sæsonen.”

Jan Jønck med ingeniør og mekaniker, Formel Ford 2014. Copyright Jan Jønck Presse.

Efter sæsonafslutningen gjorde Jan det hurtigt klart, at han sigtede mod at køre i udlandet i 2015. Målet hedder Formel 4; en klasse hvor bilerne er en anelse kraftigere end Formel Ford racerne, bygget i kulfiber og udstyret med både front- og hækvinge.

”Jeg føler mig på alle måder klar til at tage det næste skridt i min karriere. Jeg har lært rigtig meget ved at køre Formel Ford, men hvis jeg skal opfylde mine ambitioner og udvikle mig som kører, så er jeg nødt til hele tiden at lægge på og udfordre mig selv."

"Jeg skal lære at køre en bil med vinger, for det er en lidt anderledes kørestil, og det stiller andre krav til min fysik. Der findes ikke en klasse herhjemme, som for alvor er interessant, og derfor stiler vi mod udlandet, hvor konkurrencen er hårdere og eksponeringen er massiv."

"På den måde lægger jeg maksimalt pres på mig selv, så jeg konstant bliver udfordret og udvikler mig, samtidig med, at jeg forhåbentlig får lidt nemmere ved at tiltrække nye sponsorer og samarbejdspartnere,” sagde han således allerede tidligt på efteråret om sine planer for 2015.

Jans teamchef hos RS Competition, Robert Schlünssen, vil rigtig gerne hjælpe Jan videre i hans karriere, og derfor sendte han en række følere ud til sit eget netværk indenfor europæisk racing. Efter nogen tids forhandling, og med god hjælp fra Jans egne samarbejdspartnere, lykkedes det at give Jan en forsmag på, hvad det kræver at sidde bag rattet på en Formel 4 racer: Jan blev inviteret til at køre det såkaldte Winter Trophy på Adria International Raceway i Italien.

Det italienske Formel 4 mesterskab var allerede afgjort, men i weekenden d. 1.-2. november skulle der afvikles en særskilt løbsweekend med 2 heats, og her blev Jan tilbudt et sæde hos DieGi Motorsport. Forud for selve løbsdagen ville Jan få 3 hele testdage i bilen, og det var selvsagt en oplagt mulighed for at prøve kræfter med den type racer, som Jan sigtede efter at køre i 2015.

Jan Jønck i Formel 4 ved Italian Winter Trophy 2014. Copyright Jan Jønck Presse

Jan bestod weekenden med bravour. Han forbedrede sig kontinuerligt over de 3 testdage, og den italienske ingeniør, som stod med ansvaret for Jans racer, var synligt imponeret over den unge danskers indsats.

”Jan har gjort det flot. Han har udviklet sig og gjort gode fremskridt over de 3 testdage. Det er klart, at han behøver endnu mere tid i bilen for at blive lige så hurtig som de allerbedste, men han har absolut imponeret mig,” sagde Umberto Visintini således.

”Han lærer hurtigt, og han har været rigtig god til at lytte til mine instrukser. Han er meget moden af sin alder, og jeg er især imponeret over hans fysik, for det er altså ikke nemt at komme fra Formel Ford og sætte sig ned og køre 105 omgange den ene dag og 88 omgange dagen efter, som Jan har gjort torsdag og fredag.”

Det er rigtig hårdt arbejde at køre en formelracer på grænsen, og netop det fysiske aspekt var et af de områder, som Jan selv var spændt på at opleve. Efter de 3 testdage, som sammenlagt havde budt på næsten 200 omgange på den 2,7 km lange bane, kunne han ånde lettet op.

”Det er helt klart noget mere anstrengende end Formel Ford, men det er ikke så slemt, som jeg havde frygtet. Jeg er ok.”

Jan Jønck i Formel 4 ved Italian Winter Trophy 2014. Copyright Jan Jønck Presse

Jan Jønck i Formel 4 ved Italian Winter Trophy 2014. Copyright Jan Jønck Presse

De 2 heats resulterede i en 6. plads og en 4. plads, hvilket absolut må sige sat være godkendt i et felt bestående af flere Formel 1 juniorkørere og kørere, som havde kørt hele sæsonen i det italienske mesterskab. I Robert Schlünssens øjne betød løbsresultaterne i sig selv dog ikke det store.

”Jan har allerede bevist, hvad han skal i denne weekend. Han har fået en masse erfaringer med en Formel 4 racer, og han har vist, at han er klar til denne klasse,” udtalte Schlünssen således inden starten på det første heat.

”Det var været super fedt at prøve kræfter med en Formel 4 racer. Jeg havde bevidst ikke opstillet en hel masse forventninger, så jeg gik ind til opgaven med et helt åbent sind, men her bagefter er jeg bare endnu mere overbevist om, at det er det her, jeg skal køre til næste år," sagde Jan efter at være kravlet ud af bilen for sidste gang.

"Køreoplevelsen er så vild, og det er jo i meget højere grad en rigtig racerbil, end min Formel Ford var. Kørestilen er noget anderledes, fordi der her er tale om en motor med turbo, men jeg fandt ret hurtigt frem til, hvad det medfører.”

”Lige nu kan jeg godt mærke, hvilke muskler, jeg har brugt ude på banen, men jeg havde nu heller ikke troet, at det ville være nemt at køre sådan en racer. Nu ved jeg, hvad jeg skal arbejde med hen over vinteren, så jeg er helt klar, når sæsonen starter til foråret,” sagde Jan med et stort smil.

”Jeg er meget taknemmelig for at have fået denne chance, og det havde ikke været muligt uden hjælp fra en af mine gode samarbejdspartnere, advokatfirmaet Innova, og det vil jeg gerne takke dem mange gange for."

"Også en kæmpe tak til DieGi Motorsport for den tillid og tålmodighed, som de har vist mig, og naturligvis til min teamchef Robert Schlünssen, som har troet på mig og har stået for at arrangere det hele. Det har været en stor oplevelse, og nu SKAL det bare lykkes at komme ud at køre Formel 4 til næste år.”

Jan Jønck i Formel 4 ved Italian Winter Trophy 2014. Copyright Jan Jønck Presse

Jan Jønck i Formel 4 ved Italian Winter Trophy 2014. Copyright Jan Jønck Presse

Jan Jønck i Formel 4 ved Italian Winter Trophy 2014. Copyright Jan Jønck Presse

De kommende måneder byder på hårdt arbejde for Jan og hans supportteam. Ganske vist er sæsonen slut, så rent køremæssigt må Jan må holde sig skarp ved hjælp af daglig træning i simulatoren, men i vintermånederne er der mange andre ting, der skal tages hånd om.

Den altoverskyggende opgave handler om økonomien bag Jans videre karriere, for selvom man har så åbenlyst et talent som Jan, så får man ikke foræret et sæde nogen steder. Der skal forhandles og holdes møder med en række potentielle samarbejdspartnere, og Jan er fuldt bevidst om, at det er en del af gamet.

”Det er klart, at jeg hellere bare vil køre race, men det er bare et faktum, at det koster rigtig mange penge, og det bliver kun dyrere og dyrere, jo højere vi kommer op i hierarkiet, så medmindre du har en rig onkel et eller andet sted – og det har jeg altså ikke - så er det bare en del af dit job af skaffe pengene, før du kan sætte dig bag rattet,” siger den unge kører.

Ved siden af skolegangen, hvor Jan går i 1. G på Elite Sports Akademi Aarhus, og den fysiske træning tager Jan således selv del i arbejdet med at opsøge og afholde møder med potentielle partnere. Det største slæb står hans forældre og et par frivillige hjælpere dog for, men Jan giver gerne selv en hånd med.

”Vi er ikke i mål med finansieringen til en fuld sæson i Formel 4 endnu, men det går da fremad,” siger Jan. ”Desværre er det ikke nemt at få virksomhederne til at se mulighederne i et samarbejde. På trods af den massive eksponering, som en Formel 4 sæson vil medføre, så er det noget op af bakke lige nu.”

Endnu en sejr. Copyright Jan Jønck Presse.

Motorsport er en af de allermest effektive platforme at brande sine produkter på. Det er ikke uden grund at store internationale brands som Santander, Petronas, Johnnie Walker osv. år efter år smider millioner i sponsorater i motorsport - det gør de, fordi det er en god forretning.

Den tyske Formel 4 serie, som er den Jan Jønck sigter efter i 2015, dækkes med både live streaming, TV, masser af tilskuere på lægterne, og dækning af både online- og trykte medier, så Jans partnere får absolut valuta for pengene, men det kniber altså stadig med at få de danske virksomheder til at investere i Jans karriere. Det får dog ikke den unge århusianer til at tvivle på projektet.

”Det skal lykkes, og vi arbejder videre. Nu er jeg kommet så langt, og jeg er så tæt på at kunne sikre mig et sæde, så vi giver altså ikke op nu,” slutter Jan Jønck.

Jan Jønck i køredragten fra RS Competition. Copyright Jan Jønck Presse

Her på BMF1 vil vi gerne opfordre det danske erhvervsliv til at gribe den bold, som Jan Jønck hermed kaster op i luften. Danmark producerer racerkørere af meget høj kaliber, og selvom Tom K og de 2 X Magnussen har åbnet nogle af dørene for kommende generationer, så er de fortsat dybt afhængige af økonomisk hjælp for at slå igennem på den internationale scene.

Vi følger historien til dørs og håber at se Jan Jønck i Formel 4 næste år.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vergne siger farvel og tak McLaren: Point afgør ikke kørervalg »