Den tredobbelte Le Mans-vinder og Audi-kører, André Lotterer, kunne lørdag åbne en rudekuvert, hvori der lå en indbydelse til at køre i en mørkegrøn Formel 1-bil fra Caterham.
De fleste med hang til Formel 1 havde sandsynligvis sat check-tegn ud for ”ja”, og var allerede begyndt at pakke kuffert, men ikke Lotterer.
”Caterham ønsker, at jeg kører for dem i Abu Dhabi, men jeg er ikke sikker på, om jeg vil tage imod tilbuddet,” siger han overraskende.
Kamui Kobayashi. Copyright Caterham F1
Lotterer har tidligere kørt et one-off løb for den grønmalede agterlanterne på Spa i august, men en måned senere sagde tyskeren pænt nej tak til at hoppe ind for Caterham i september, hvor han var tiltænkt fredagstræningen på Monza som erstatning for Roberto Merhi.
Abu Dhabi passer umiddelbart fint ind i Lotterers WEC-program (World Endurance Championship for sportsvogne), men det har åbenbart ikke været tilstrækkelig motivation for ham.
Indtil videre er det ene sæde formelt besat af Kamui Kobayashi, som interessant nok også har udbedt sig betænkningstid. Japanerens hidtidige teamkammerat, Marcus Ericsson, er kommet til Sauber fra 2015 og ønsker ikke at deltage for Caterham i sæsonens sidste løb.
Der kigges langt efter en kører hos Caterham. Copyright Caterham F1
En del af årsagen skal sandsynligvis findes i den betalingsstandsning og efterfølgende administration, som Caterham er sat under i England.
Når det alligevel lykkes at stille op med en bil i Abu Dhabi, skyldes det, at det Leafield-baserede team har iværksat en såkaldt ”crowdfunding”, hvor der er indsamlet småbeløb fra tusindvis af små indskydere – hvilket bestemt hverken er velset hos F1-bossen Bernie Ecclestone eller andre i toppen af Formel 1, hvor traditionen tilskriver, at kun ”big money talks”.