Horner vil have V8 motorerne tilbage

Red Bulls teamchef, Christian Horner, langer endnu engang ud efter det nye motorreglement, som han mener er en decideret fejl. Englænderen vil have V8 motorerne tilbage på gridden.

Christian Horner . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 13/11 2014 klokken 18:11

De nuværende V6 motorer med turbo har været genstand for mange diskussioner gennem hele sæsonen, ikke kun på grund af deres markant anderledes lyd, men i høj grad også fordi der er tale om ekstremt komplekse enheder. Det medfører i sagens natur højere omkostninger, og det er her, kæden hopper af for Red Bulls teamchef.

”Ingen ønsker at gå et skridt baglæns, men sommetider er man nødt til at kigge bagud. Når tingene spidser til, er man nødt til at gøre noget drastisk, og med de omkostninger, som de nye power units medfører, mener jeg, at man er nødt til at vurdere, hvor rentabelt det er for hvert enkelt team og i særdeleshed for leverandørerne,” siger Horner således.

Mercedes V6 turbomotor. Copyright Daimler Benz

RS27 V8 motoren. Copyright Renault Sport

I den 40-årige englænders øjne har folkene bag det nye regelsæt begået en regulær brøler, ikke kun på grund af de store omkostninger til udvikling og konstruktion af de nye power units, men også på grund af reglen om at fastfryse motorerne gennem sæsonen, så der ikke kan udvikles og optimeres på dem. ”Vi står nu ikke blot med en ekstremt dyr motor, vi står også med en motor, som har meget begrænsede muligheder for at udvikle på, så i realiteten fastfryser vi bare den fordel, som nogle teams har,” fortsætter han med slet skjult hentydning til den åbenlyse fordel, som de Mercedes-motoriserede teams har haft gennem hele sæsonen.

Horner har tidligere udtrykt sin utilfredshed med, at Mercedes fortsat blokerer for en ophævelse af forbuddet mod at udvikle på motorerne, og den diskussion åbner han gerne igen. ”I teorien ville det rigtige være at fastsætte et vindue, indenfor hvilket de motorleverandører, som halter bagefter, kan indhente de førende. Det ville bare ikke være fair overfor Mercedes, så man er naturligvis nødt til at åbne vinduet for alle leverandørerne. I modsat kommer vi til at se Mercedes dominere i hele dette motorreglements levetid.”

Bernie Ecclestone og Red Bull teamchef Christian Horner. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Christian Horner er overbevist om, at det nye motorreglement har spillet en stor rolle mht. lukningen af både Caterham og Marussia. ”Desværre har vi allerede set 2 teams forlade sporten pga. omkostningerne på disse power units. Det spiller en stor, og det er et stort problem. Holdene kan ikke klare flere omkostninger, uanset om det er de store eller de små teams. Det er desværre meget usandsynligt at det kommer til at ske, men hvis vi ser rationelt på tingene, så burde vi overveje at vende tilbage til V8 motorerne,” slutter Christian Horner.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel har behov for en spektakulær bil Ericsson dropper Caterham »