Japans GP, løbsresumé: Hamilton vinder sort løb på Suzuka

Suzuka banens layout og et massivt regnvejr venter kørerne denne søndag. Regnvejret blev efterhånden så kraftigt, at løbet måtte startes bag safetycar.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 5/10 2014 klokken 10:10

Safetycaren lagde stærkt fra land fra sin pole-position og holdt føringen, men der indløb dog meldinger fra Hamilton om, at Mercedes’ tredje bil kørte for langsomt. På omgang to tabte Ericsson sin bagende og røg en tur i gruset. Han kom dog afsted igen. Samtidig meldte Lewis Hamilton, at han ikke kunne se Rosberg foran sig pga. regnen. Situationens alvor blev kort efter understreget af, at løbet blev flaget rødt, og man derfor nu skulle afvente vejrets udvikling.

Da der var blevet kørt over to omgange bag safetycar betød det, at givende point ved løbets afslutning ville være halveret, hvis ikke vi til den tid ville have gennemført over 40 omgange.

På opvarmningsomgangen efter opholdet måtte vi se Alonso parkere sin racer midt på banen, formentlig pga. problemer med elektronikken.

Efterhånden slap tålmodigheden op blandt flere kørere. Specielt Lewis Hamilton var fremtræden, idet han adresserede Charlie Whiting direkte over radioen og fortalte ham, at banens forhold nu var gode nok til race. Whiting var dog tilsyndeladende ikke enig før omgang ni.

På omgang 10 blev løbet givet frit med Kevin Magnussen på sjettepladsen. Rosberg satte foden på speederen og kom fint afsted ligesom resten af feltet. Flere kørere gik med det samme i pit og skiftede til intermediate dæk.

Kevin Magnussen fik med det samme kamp til stregen fra Vettel, mens Massa beklagede sig højlydt over ekstremt nedsat sigtbarhed. Efterhånden byggede Rosberg og Hamilton et stort forspring op til de to Williams racere. På omgang 12 dykkede nærmest resten af feltet i pit, hvilket betød at Button nu kunne profitere og rykkede op som nummer otte. Både Hamilton og Rosberg blev dog ude på det blå dæk et par omgange længere, hvilket også viste sig at være en god ide, da intermediate dækket ikke umiddelbart var hurtigere.

På omgang 15 var første runde ved pokerbordet afsluttet og status i toppen var den samme. Rosberg forrest med Hamilton efter sig. Button indtog tredjepladsen, mens to gange Williams og Red Bull kæmpede om de efterfølgende placeringer.
Kevin Magnussen pittede igen på omgang 16, hvilket umiddelbart ikke havde nogen fornuftig forklaring bag sig. Det viste sig efterfølgende, at Magnussen havde problemer med sit rat.

Efterhånden som omgangene gik begyndte det at spidse til i topppen, såvel som i bunden. Kevin Magnussen kæmpede både med Caterham, Torro Rosso og Lotus, mens Rosberg havde nok at gøre med at holde Lewis Hamilton bag sig. Samtidig var der problemer for Kimi Raikkonen i pitten, da venstre forhjul ikke kunne monteres korrekt, hvilket sendte ham ned bagest i feltet. Nogle omgange efter kom Hamilton helt tæt på Rosberg ved brug af DRS, men fik en overstyring i første sving og måtte ud og tage det grønne underlag til hjælp, hvilket gav tiltrængt luft til Rosberg, der dog kun varede kort tid.
På omgang 29 tog Hamilton teten og kørte sig forbi på ydersiden af Rosberg efter DRS-zonen, og man kunne med det samme se, at Rosberg havde problemer med at hægte sig fast på Hamiltons bagvinge.
Kevin Magnussen havde også sit at slås med, da han fik en karruseltur i bunden af første sving, dog uden nogen videre dramatik.

Et par omgange efter havde Hamilton pittet, mens Ricciardo overtog føringen midlertidigt. Imens kunne man på TV-billeder se Kevin Magnussen klemme sig forbi australieren i en modig og verdensmesteragtig overhaling og op som nummer 14.

Med 13 omgange igen begyndte regnen at tage en smule til i styrke, samtidig med at vi nu fik kørt over 40 omgange, hvilket betød fulde point. Bagved Hamilton blev der kæmpet bravt mellem Button og Ricciardo, mens Rosberg befandt sig midt i intetheden med 10 sekunder til Hamilton og 10 sekunder til Vettel.
Samtidig satsede Kevin Magnussen og fik monterede de blå regnvejrsdæk, mens andre stadig forsøgte at holde dampen oppe på intermediates. Lidt efter bragede Sutil ud i barrieren, mens Kevin Magnussen var i hård kamp med sin teamkammerat.

En omgang efter kom safetycar og medical-car på banen, da Sutil sandsynligvis havde problemer efter sit uheld. Samtidig åbnede det op for endnu en runde ved pokerbordet og forberedelserne til den helt store finale. Efterfølgende blev løbet flaget rødt grundet uheldet, hvilket efterhånden tegnede sig alvorligt. Kort efter kom den endelige melding om, at løbet ikke ville blive genoptaget. Hamilton vandt dermed løbet foran Rosberg, Ricciardo som nummer tre, mens Kevin Magnussen ikke hentede point grundet en placering som nummer 14.

Opfølgning på uheldet: Der er i øjeblikket forlydender om, at Jules Bianchi har ramt den traktor, der skulle bugsere Sutils racer væk fra banen. Samtidig bekræftes det, at Bianchi ikke er ved bevidsthed.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP: Løbet LIVE - Drama i Japan Nyt om Bianchi (update) »