Eksklusivt interview med David Coulthard

2014 sæsonen i Formel 1 bliver af mange betegnet som den mest uforudsigelige i mange år. Blandt andet pga. nye motorer, samt radikale ændringer i regulativerne til bilens aerodynamiske design. Den tidligere Formel 1 kører, David Coulthard, giver i dette interview sit syn på nogle af de emner, der har optaget mest spalteplads undervejs i denne sæson.

David Coulthard . Copyright Allan Haslund

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 23/9 2014 klokken 06:09

Vi har her på BMF1 fået et eksklusivt interview med den tidligere F1 kører, David Coulthard. Et interview som undertegnede har tilrettelagt og udarbejdet.

David Coulthard havde sin aktive karriere i Formel 1 fra 1994 til og med 2008. I 1994 fungerede han som testkører for Williams men fik også sin debut som løbskører samme år, idet Williams mistede Ayrton Senna på Imola. Fra 1996 og frem til 2004 var Coulthard på kontrakt med McLaren-Mercedes, og han opnåede i 2001 sin bedste placering i verdensmesterskabet, da han sikrede sig andenpladsen. Fra 2005 til 2008 kørte skotten for Red Bull, hvor han også sluttede sin aktive karriere indenfor sporten.

Der er behov for ændringerne
Da FIA i fjor varslede de forestående ændringer i motorregulativerne, varede det ikke længe, før de kritiske røster begyndte at røre på sig og gav Formel 1 sporten en dyster profeti. Udsigten til at de velkendte og højtbrølende V8 motorer nu skulle udskiftes med en turboladet sekscylindret motor var noget, der i dén grad delte vandene i motorsportsverdenen. Man frygtede, at hele lydbilledet ville forsvinde, og derved gøre sporten til et tavst omrejsende cirkus.

Diskussionen om hvorvidt regulativerne var en direkte nødvendighed, eller mest af alt skulle ses som en vitaminindsprøjtning, fyldte meget i medierne gennem testsessionerne. End ikke en vellykket premiere i Australien kunne overbevise omverdenen om, at FIA havde fat i den lange ende.

”Jeg er ikke sikker på, om jeg kan være visionær nok til at sige, om det var en nødvendighed. Der var engang, hvor omkostningerne var relativt små, omkring 5 millioner, men nu kan det nemt koste op til 20 millioner, hvilket gør det svært at være et mindre team. Motorerne er meget komplekse, så regulativerne skal hjælpe holdene til at skubbe Formel 1 i en mere grøn og teknologisk retning. Formel 1 har altid, ifølge mig selv, stået for det ypperste teknologiske design og de hurtigste biler, men der skal også være en krydsning mellem producenterne og folk derhjemme, forstået på den måde at personerne foran skærmen skal kunne identificere sejrene på banen med at gå ud og købe f.eks. en Mercedes.
Formel 1 skal altid kunne udvikle nye teknologier, der kan bruges på bilmarkedet f.eks. batterier, og reglerne afspejler den vision, så jeg har ingen indflydelse på, om hvorvidt det er rigtigt eller forkert.”

David Coulthard til CHGP 2011. Copyright Red Bull Media

Mercedes skaber spænding hele vejen til finalen
Med sæsonens første løb overstået tegnede der sig hurtigt et billede af, at Mercedes og deres to kørere, Lewis Hamilton og Nico Rosberg, havde fundet nøglen til en hurtig og pålidelig bil, hvilket straks skabte et større forspring til blandt andre Ferrari og Red Bull, der ikke på samme måde kunne få det hele til at gå op i en højere enhed.

Men det store pointforspring skabte en ligeså stor intern rivalisering mellem de to duellanter. En rivalisering, der brød ud i lys lue på Spa og efterfølgende fik teamchef Toto Wolff til at indskærpe på det kraftigste overfor sine kørere, at sådanne episoder ikke måtte gentage sig. Episoden fik den tidligere verdensmester Nigel Mansell på banen med en teori om, at ledelsen hos Mercedes kunne have direkte indflydelse på, hvem af de to kørere, der ville ende med at hæve trofæet.

”Hvis du kan forestille dig et scenarie, så er det muligt, at det kan ske. Men jeg tror ikke, at det vil ske. Men jeg kan ikke vide, om Mercedes vil have indflydelse på, hvem der vinder VM. Men hvis det sker, så vil det kunne ses i medierne, da køreren, der ikke har opbakning, vil fortælle om det. Vi har haft en fantastisk sæson indtil videre, og det skal vi takke Mercedes for. De har tilladt deres kørere at køre ræs og de har haft deres episoder, men sådan er det, når du har to kørere, der kæmper om verdensmesterskabet. Vi kunne have set, at det ville minde om de samme ting som i Michael Schumachers tid, hvor vi efter sæsonens andet løb ville vide, hvem der ville vinde VM. Det har vi ikke haft i denne sæson, og det er spændende for sporten.”

Dobbeltpoint kan blive en fuser
I december sidste år lancerede FIA et nyt koncept: En fordobling af pointene i sæsonfinalen i Abu Dhabi. Det skulle, som FIA beskrev det, ”maksimere fokus på mesterskabet hele vejen til enden.” Det fik endnu engang fansene til tasterne, og der blev vidt og bredt diskuteret, hvorvidt vi kunne se et enkelt team vinde med den største pointforskel i mands minde.

”De (FIA red.) forsøger at skabe spænding, og det skaber interesse i medierne. I min optik er ét løb ikke mindre betydeligt end et andet løb. Men vi ved ikke, om det vil have nogen indflydelse på mesterskabet, for vi ved ikke, hvordan det vil se ud ved dette løb. Løbet er stadig et løb som alle andre, og hvis Ricciardo har en chance for at vinde mesterskabet i Abu Dhabi, så kan det have en effekt, men ellers er løbet stadig bare et løb.”

Silly Season lever i bedste velgående
Der kommer et tidspunkt på sæsonen hvert år, hvor den såkaldte kørerkabale for næste år skal lægges, og en kabale skal som bekendt gerne ende med at gå op. Sebastian Vettel tog hul på 2014 som forsvarende- og firedobbelt verdensmester, men tyskeren har gennem sæsonen haft store problemer med sin racer. Samtidig har Daniel Ricciardos storform sat gang i spekulationerne om et skifte for Vettel, som langt fra synes tilfreds.

”Som jeg sagde tidligere; hvis du kan forestille dig scenariet, så kan det ske. Men de eneste, der virkelig ved det, er kørerne og teamsene selv. Selvfølgelig kan klausuler og andre kontraktforbehold ændre tingene, for kørerne vil jo altid være der, hvor det er bedst. Ligesom med ting i supermarkedet, så har kørere også en udløbsdato, der dog er noget sværere at forudsige. Sebastian Vettel var i stand til at slå alle og vinde fire år i træk, men i dette år har han problemer, mens Ricciardo har fundet vejen og endda har vundet tre løb. Det er lidt ligesom Kimi Räikkönen, der vinder nogle løb hos Lotus og så kommer til Ferrari, hvor han ikke er i nærheden af Fernando Alonso. Jeg tror, at vi må vente til sæsonen er færdig med at reflektere over, hvad der sker. Hvis det viser sig i næste sæson, at Vettel stadig ikke kan konkurrere og slå Ricciardo, så må vi tage det som et tegn på, at det er en æra, der er forbi.”

David Coulthard i Red Bull Speed Street i Kuala Lumpur. Copyright Red Bull Racing

Kevin Magnussen danser med de store
Hele motorsportspressen fik i dén grad noget at skrive om, da det blev bekræftet, at Kevin Magnussen havde sikret sig et løbssæde hos McLaren. Danskeren er indtil videre på kontrakt for et enkelt år, men han har allerede gjort sig bemærket ved flere lejligheder. Særligt hans imponerende tredjeplads i åbningsløbet i Australien står skarpt i erindringen. Siden er det dog ikke gået samme vej for Magnussen, da det gennem sæsonen blev tydeligere, at McLaren ikke havde formået at bygge en bil, der hørte til i den absolutte top. Det betød, at Kevin i flere løb har måttet fokusere på at forsvare sig mod bagfrakommende kørere, hvilket flere gange har kastet ham ud i aktioner, der har været på, men også over grænsen, for det tilladte.

”Jeg kender Jan og har kørt mod ham og tilbragt tid med ham, mens han var hos McLaren. Jeg kender familien, og Kevin virker som en sympatisk og cool fyr, og han har ikke bare fået et sæde, fordi han er en hurtig racerkører. McLaren ledte efter en, der var en eller to tiendedele hurtigere end Jenson Button, og Kevin skal jo selvfølgelig vise, at han er dét hurtigere. Jenson har en del point mere, hvilket der selvfølgelig er nogle grunde til. Mht. de to straffe, så ved jeg, at Kevin ikke bifalder dem, men når dommeren giver dig en straf, så må du tage imod den og tilpasse dig og derved undgå, at du får den samme straf igen, for det er grunden til, at de bliver givet. De går ikke kun efter ham, fordi han er ung og er fra Danmark, men fordi han har kørt på en måde, som de ikke finder passende. Jeg har ikke gransket episoden på Spa nok til at vide, hvor slem episoden var, men han fik de 20 sekunder efter det ternede flag, så der må have været noget om det. På Monza synes jeg personligt, at han var en smule sen i sit forsvar, men selvom jeg har den holdning, betyder det ikke, at Fernando Alonso eller en anden har den samme mening. Hvis du vil have et ærligt svar, så syntes jeg, at Kevin skal lave mindre ’weaving’ (kørsel fra side til side på f.eks. langsider red.) og mere racing, men jeg accepterer også, at han ikke har bilen til at vise sit fulde potentiale, men det er tydeligt, at han har farten og har fortjent sin plads i Formel 1, og jeg ønsker ham alt det bedste i hans karriere.

”Jeg synes, at Danmark har en flot historie i motorsport. Desværre fik Jan aldrig rigtig chancen hos McLaren. Tom Kristensen er jo en legende, og Kevin har nu den ideelle mulighed for at skabe sig en lang karriere indenfor Formel 1.”

Max Verstappen har potentialet
Det skabte stor debat på diverse internetsider og i medierne, da Toro Rosso annoncerede, at de fra næste sæson havde valgt at give den blot 16-årige Max Verstappen chancen som løbskører, hvilket betyder et farvel til Jean-Eric Vergne efter denne sæson. I forvejen har Toro Rosso kontrakt med en anden ung komet, russeren Daniil Kvyat, der med sin debut som 19-årig overtog Sebastian Vettels rekord som den yngste kører nogensinde til at score point i sit debutløb. Max Verstappen vil første gang teste en Formel 1 bil, når feltet rammer Suzuka banen i Japan, og han vil være fyldt 17, når han til næste år sætter sig til rette og ruller ud til Australiens GP.

”Daniil Kvyat havde jeg aldrig hørt om, før han blev annonceret som reservekører, men han kørte sig i top 10 i Brasilien på en fugtig bane, og jeg var imponeret med det samme. Han er venlig, respekteret og mange kan opføre sig som superstjerner, før de overhovedet har opnået noget. Så som en gammel dreng er det dejligt at se, at de unge kørere også ved, at det handler om respekt i paddocken, og det får du blandt andet ved at levere varen på banen og være professionel udenfor banen. Jeg er ikke i tvivl om, at Max har potentialet, selvom han er ung. Han har ikke meget livserfaring men går fra at være hjemme til pludselig at være F1 kører. Det er et eksperiment, og han vil lave fejl, og jeg er ikke sikker på, om han har mistet sin mødom i den alder, men han vil samle erfaring, og det vil være spændende, hvis det lykkes for ham.”

Adspurgt om, hvorvidt en så hurtig debut som løbskører kunne gøre Verstappens karriere kort, som det er set med flere andre kørere gennem tiden, er David Coulthard optimistisk.

”Det er muligt, at det vil ske, men nogen får jo aldrig muligheden for at vise deres værd som en F1 kører. Jeg er åbensindet, for jeg har ingen idé om, hvordan hans karriere vil udforme sig, men jeg tror, at alle der arbejder hårdt og målrettet også vil blive belønnet, og jeg ønsker ham alt det bedste med hans karriere," slutter David Coulthard.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: Dagen derpå Max Verstappen får Suzuka-debut »