Vi var mange, der grinte, da vi første gang hørte om en racerserie bestående af elektriske racerbiler. Alle ved, at batteritiden ikke er særlig lang, hvis man presser en elbil, og så er der lige det med lyden. Altså den fra dækkene, for motorerne vil man ikke rigtig kunne høre, og hvem vil dog køre disse biler?
Formula E Copyright Formula E
Nu er tiden dog kommet til at se, om vores skepsis har noget på sig. Starter man med at kigge på kørerne, så er der mange tidligere Formel 1-kørere inde over serien. Takuma Sato, Jerome D’Ambrosio, Jarno Trulli og Nick Heidfeld for lige at nævne et par stykker. Der er også de to kvindelige racerkørere Katherine Legge (tidligere ChampCar-kører) og Michela Cerruti (Løbsvinder i AutoGP).
I alt 10 hold med hver to kørere fra ni forskellige nationaliteter.
Hold |
Kører |
Kører |
Reserve |
Land |
Amlin Aguri |
Katherine Legge |
Takuma Sato |
Fabio Leimer |
Japan
|
Andretti Formula E |
Franck Montagny |
TBA |
- |
USA
|
Audi Sport Abt |
Lucas di Grassi |
Daniel Abt |
- |
Tyskland
|
China Racing |
Nelson Piquet Jr |
Ho-Pin Tung |
Antonio Garcia |
Kina
|
Dragon Racing |
Jerome D'Ambrosio |
Oriol Servia |
- |
USA
|
e.Dams.Renault |
Nicolas Prost |
Sebastien Buemi |
- |
Frankrig
|
Mahindra Racing |
Bruno Senna |
Karun Chandhok |
- |
Indien
|
Trulli |
Jarno Trulli |
Michela Cerruti |
- |
Schweiz
|
Venturi |
Nick Heidfeld |
Stephane Sarrazin |
- |
Monaco
|
Virgin Racing |
Jaime Alguersuari |
Sam Bird |
- |
England
|
Demo i Berlin med den gamle aerodynamik. Copyright Formula E
Banerne, der skal køres på, fordeler sig også over hovedsagelig bybaner i hele verden, og serien kommer også forbi Europa, hvor den slutter med løb i Monaco, Berlin og London. I Beijing kører man i gaderne i den olympiske park.
Hvad er det så de kører?
Bilerne er bygget af Spark Racing Technology, går under navnet Spark-Renault SRT 01E, chassiset er designet af Dallara med den samme elektriske motor, leveret af McLaren, som også bruges i McLaren P1. Batterierne er leveret af Williams F1, og den femtrinsgearkasse leveres af Hewland. Michelin leverer gummiet, som du kan læse nærmere om
her.
Opvisning i Las Vegas med den rigtige aerodynamik. Copyright Formula E
Bilerne accelerer fra 0-100 km/t på tre sekunder og har en topfart på 220 km/t. Ikke meget for en racerbil, men banerne er heller ikke så lange. Motorerne yder 200 kw eller 270 hk under træning og kvalifikation.
For at få batteriet til at række er der kun 150 kw til rådighed i løbet, dog 180 kw hvis man modtager et af de tre fanboost.
Formula E. Copyright Formula E
Hvordan kører de så?
Som vi kender det fra almindelige løbsserier, så er der både træning, kvalifikation og løb. Der bliver dog ikke kørt et Grand Prix, men et ePrix. Løbene varer cirka 45 minutter, og meget uvant skal køreren i pit halvvejs i løbet for at skifte bil.
Ja, du læste rigtigt. Køreren skal fysisk flytte sig fra en bil til en anden. Der er ikke mere power i bilerne efter tyve minutters hård kørsel, så det giver da et lille ekstra element.
I træningen kan køreren vælge mellem begge biler, men kun en bil kan bruges i kvalifikationen. Hurtigste mand får 3 point på kontoen, og ellers er pointene fordelt ligesom i Formel 1 med 25 for første, 18 for plads 2 o.s.v. Hurtigste omgang i løbet giver yderligere to point.
Første officielle test. Copyright Formula E
Hvor kan jeg se det?
TV3 Sport 1 viser træning, kvalifikation og løb direkte. Om der kommer danske kommentatorer, vides dog ikke endnu, men sendetiderne fra åbningsløbet i Beijing lyder natten til lørdag:
Kl. 04.25: træning
Kl. 05.45: kvalifikation
Kl. 09.30: løbet
Hvis man ellers kan overkomme den manglende lyd, som trods alt er uhyre vigtig i motorsport, så er der potentiale i Formula E. Med små bybaner på ren strøm er det ikke utænkeligt, at klassen om et par år kan finde vej til Danmark.
Skulle man selv have lyst til at prøve en Formula E-racer, så kan det lade sig gøre i Forza Motorsport 5 til X-Box One, som et gratis download.