• Forside

Montoya: Folk tror jeg er tosset

Fra F3000 til Champ Car, hvor det blev til et verdensmesterskab. Sideløbende hermed kørte han Indy Racing Legaue for at debutere i Formel 1 i 2001. Fra 2007 bliver det så NASCAR. Dette er den korte version af Juan Pablo Montoya’s motorsportskarriere.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 10/7 2006 klokken 13:07

Den internationale motorsportsverden vågnede i går op til noget af en nyhed, da man kunne læse, at Juan Pablo Montoya skifter til den amerikanske NASCAR løbsserie fra og med næste sæson.

Her på BMF1 kunne vi i går oplyse, at Montoya forlader McLaren Mercedes for at prøve ovalbanelykken i USA, og det skal utvivlsomt få armene i vejret hos mange ’over there’. National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) er en stor sport på de kanter.

Montoya er udmærket klar over de reaktioner, som det overraskende skifte afstedkommer.


Situationen hvor Montoya er involveret i uheldet med Räikkönen i USA's Grand Prix. Den har utvivlsomt slået det sidste søm i beslutningen om at forlade F1.

”Når folk hører om mit skifte fra Formel 1 til NASCAR, tror de at jeg er tosset. Men jeg syntes, at det er vildt spændende,” siger Montoya.

Den nye arbejdsgiver, Chip Ganassi, er en gammel kending af Montoya, og i modsætning til F1, har colombianeren haft ubetinget succes i hans stald.

”Jeg vil meget hellere køre der og arbejde for Chip, og have det sjovt, end køre her (i F1, red.) og ikke kunne lide det,” fortsætter Montoya.

Montoya mener, at teknologien betyder mere for Formel 1 end spændingen, og det bryder han sig ikke om. Han vil have hårdt race, side om side, og de muligheder byder sig bedst i NASCAR’s ovalbanecirkus, mener han.

”Enhver der ser de løb (F1, red.) ved, at det ikke er det mest spændende at kigge på,” siger Montoya. ”Hvor svært er det ikke at overhale i Formel 1? Og hvis du endelig gør det, så bliver du betragtet som et vildt dyr.”

Offentliggørelsen af Montoyas skifte til NASCAR skete i går på Chicagoland Speedway, og colombianeren ringede umiddelbart efter til McLarens teamchef Ron Dennis og Mercedes motorsportsdirektør Norbert Haug, for at fortælle dem om beslutningen.


Juan Pablo Montoya har mange fans i USA.

”Jeg kan ikke påstå, at de var glade for nyheden,” indrømmer Montoya.

Skiftet indebærer en betragtelig lønnedgang for McLaren-køreren, men det betyder intet, siger han. Hellere tjene mindre og så være glad.

”Jeg tror ikke at man bliver et gladere menneske af at tjene mange penge og samtidig gå og være utilfreds hele dagen,” siger Montoya.

”Da jeg ringede til Chip sagde jeg ’Hi Chip, ved du hvad? Jeg kunne godt tænke mig at komme tilbage og køre race, og jeg tror, at det bedste sted er her’.”

”Jeg sagde ’det er hvad jeg har lyst til’, og Chip sagde ’OK’, fortsætter Montoya. ”Det tog os vel en time at få alting på plads. Så enkelt var det. Jeg er meget åben overfor ham, og han er meget åben overfor mig, og det hele er bare perfekt.”


Juan Pablo Montoya på Silverstone 2006.

Chip Ganassi er, ikke overraskende, glad for at den fortabte søn vender tilbage.

”Vi er meget begejstrede for at få en kører af hans kaliber,” siger Ganassi. ”Juan Pablo er en af de bedste kørere i verden. Han vil bibringe en højt ønsket erfaring til vores team.”

”Han ringede til mig for et par dage siden og sagde ’Hey, du er på udkig efter en kører?’ Så sagde han ’Jeg vil køre den bil’. Det er vist en meget passende sammenfatning af vores samtale,” siger Ganassi.

Montoya har prøvet at sidde bag rattet i en såkaldt ’stock car’ tidligere. Det var på Indy i juni 2003, hvor han kørte den firedobbelte mester Jeff Gordon rundt på Indianapolis’ F1 bane.

”Det var rigtigt sjovt” siger Montoya. ”Du kunne virkelig presse bilen. Du kunne skride ud med den, og den var enormt nem at køre rundt på banen. Det var virkelig spændende for mig.”

Den 30-årige colombianer skal erstatte amerikaneren Casey Mears i næste sæson og dermed køre bil nr. 42, en Dodge Charger.

Det menes, at Montoyas NASCAR karriere kan starte enten sent i oktober på banen i Atlanta eller i november på Fort Worth i Texas. NASCAR Nextel Cup består at 36 løb.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER