Ved åbningsløbet i Melbourne var Mercedes præcis så hurtige og dominerende, som pre-season testene havde indikeret. De tyske sølvpile var i rå speed godt og vel et sekund hurtigere end alle andre, men det får på ingen måde teamet til at hvile på laurbærrene. Toto Wolff, motorsportschef hos Mercedes, maner til besindighed og minder om, at vi knap nok er kommet i gang med sæsonen endnu. Wolff afslører samtidig, at han fortsat anser de forsvarende mestre fra Red Bull som den primære konkurrent.
Toto Wolff. Copyright Mercedes AMG
Toto Wolff hæfter sig især ved den speed, som Red Bull på trods af en miserabel pre-season viste i Australien: ”Når man kigger på, hvor de (Red Bull, red.) var 2 uger tidligere i Bahrain, så skal vi passe på,” siger Wolff til britiske ’Autosport’. ”Vi har endnu ikke set Sebastian i en pålidelig og hurtig bil, og med hans erfaring må man forvente, at han vil være endnu hurtigere (end Ricciardo, red.). Vi er nødt til at blive ved med at presse på,” fortsætter han.
Den 42-årige østriger fortæller videre om det svære valg, som teamet står overfor; skal man konsolidere sig for at fokusere på pålideligheden eller skal udvikle nye dele for at finde ekstra fart. Som bekendt udgik Lewis Hamilton tidligt i løbet i Australien, og det betyder, at Mercedes ikke blot kan arbejde på at finde mere fart i bilen: ”Vi er nødt til fortsat at arbejde på pålideligheden men også på bilens ydeevne. Vi er nødt til at finde noget mere downforce, og vi skal have alle systemer i bilen til at samarbejde. Vi skal have forbedret bilens køling og den overordnede placering og komprimering af de enkelte komponenter,” siger Wolff således.
Lewis Hamilton. Copyright Daimler Benz
Netop placeringen og komprimeringen af motor, udstødning, ERS-enhed, elektronik og de mange øvrige systemer og komponenter i raceren menes at være et af de punkter, hvor Red Bull er gået for aggressivt til værks med det første design af årets racer. De nye, kraftigere ERS-enheder kræver markant mere køling, end det, som har været påkrævet de senere år, og hvis designet bliver for aggressivt og kompakt, er der ganske enkelt for lidt plads under motorcoveret, hvilket vil resultere i overophedning og måske endda brand, som vi så det hos Red Bull under pre-season.
Toto Wolff hos Mercedes. Copyright Mercedes AMG
Toto Wolff slutter med at minde om, at teamet reelt ikke har et ret stort forspring: ”Jeg ser det ikke som den store fordel. Vi havde også en DNF og mistede mange point. McLaren fører i konstruktørmesterskabet. Vi har en smule forspring i øjeblikket, og jeg vil anse det som en fiasko, hvis vi mister det forspring igen,” slutter Wolff.