Red Bull truer med at forlade Formel 1

Det kan meget vel være tomme trusler, men signalværdien er ikke til at tage fejl af: Red Bull truer med at trække sig ud af Formel 1, hvis der går for meget politik i sporten.

. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 24/3 2014 klokken 20:03

Dietrich Mateschitz, grundlægger af Red Bull-koncernen og således ejer af Red Bull Racing, rasler med sablen overfor FIA. Den 69-årige østriger udtrykker stor utilfredshed med den retning, som sporten er på vej i, hvor han mener, at politik og økonomiske interesser i alt for høj grad sætter dagsordenen. Hvis denne tendens fortsætter, udelukker Mateschitz ikke, at Red Bull vil trække sig fra sporten.

Red Bull-chefen Dietrich Mateschitz på besøg i garagen. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Østrigerens udtalelser kommer som en direkte reaktion på den kontroversielle episode i årets første Grand Prix, hvor Daniel Ricciardo som bekendt blev diskvalificeret for at have overskredet grænserne for racerens fuel-flow. En kendelse, som Mateschitz er alt andet end imponeret over. I en udtalelse til den østrigske avis ’Kurier’ lyder det:

”Faktum er, at FIAs sensorer har givet upræcise målinger siden starten på pre-season testene. Vi kan bevise, at vi har holdt os inden for grænseværdierne.”

Den østrigske milliardær har tidligere udtalt, at Red Bull først vil forlade Formel 1, når det ikke længere giver økonomisk mening at være med, men nu er meldingerne ikke længere så entydige: ”Spørgsmålet er ikke længere i så høj grad, hvorvidt det økonomisk giver mening, det handler i højere grad om den sportslige værdi, politisk indflydelse og den slags ting,” siger Mateschitz.

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

De omfattende ændringer, som blev indført op til den nye sæson, får også kritik af den bramfri østriger: ”Formel 1 burde igen være det, som det altid har været: den ultimative sportsgren. Formel 1 har ikke til opgave at sætte rekorder i brændstofforbrug, eller at indføre motorløb, hvor man kan hviske til hinanden under løbet og højdepunktet er dækkenes hvinen. Jeg synes også, det er absurd, at vi kører et sekund langsommere end sidste år, og at den mindre serie, GP2, kører næsten lige så stærkt for en brøkdel af vores budget.”

Dietrich Mateschitz er således godt i gang med at lægge pres på FIA op til høringen i appelsagen, der som bekendt indledes d. 14. april i Paris.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Historien om Kevins hjelm Vettel var overrasket »