Når kvalifikationen skydes i gang på Albert Park, kan vi for første gang forvente at få et komplet billede af det aktuelle styrkeforhold i feltet. Nu er der ikke længere nogen grund til at holde noget tilbage eller eksperimentere med det ene eller det andet - nu skal der bare åbnes for posen og gives gas.
Vi minder om, at formatet er ændret en smule i forhold til de senere år, og at det nu ser således ud:
Q1: 18 minutter
Q2: 15 minutter
Q3: 12 minutter
Hvordan kommer favoritterne i gang med sæsonen, og hvilken position får vores egen Kevin Magnussen lov at starte sit første Grand Prix fra? Den næste time kommer formentlig til at give os mange svar.
Det er tørvejr i Melbourne, lufttemperaturen ligger på 26 grader, og asfalten er 31 grader.
Q1
Q1 er skudt i gang, og i modsætning til den generelle tendens sidste år, er der masser af trafik på banen med det samme. Det hænger givetvis sammen med vejrudsigten, som siger, at der kan komme regn i løbet af den næste time. Foreløbig er det dog tørt, men det ser ikke ud til, at ret mange af kørerne vil risikere noget.
Den første tid, der klikker ind, er til Lewis Hamilton. Briten kører på 1.31.699. Han underbydes straks af Felipe Massa med 1.31.549
Kevin Magnussen kører bedste tid - 1.30.949. Danskeren underbydes med det samme af Daniel Ricciardo, men ikke desto mindre en godkendt start af Kevin.
Tiderne bliver ved at tikke ind, og med 10 minutter igen af Q1 har 21 ud af feltets 22 kørere sat en tid.
Top 5 hedder Ricciardo, Magnussen, Massa, Button og Bottas.
Med 7 minutter tilbage af Q1 begynder det at dryppe på banen. Vettel melder om regn over radionen, og tilskuerne finder paraplyerne frem. Hvor voldsomt mon det bliver?
Pastor Maldonado bliver offer for vejret - Lotus-køreren har endnu ikke nået at sætte en omgangstid, og regnen er nu så voldsom, at det ikke kan lade sig gøre at køre hurtigst nok. Det er ikke, fordi han ikke prøver, men efter 2 ture i gruset må han kapitulere.
I det hele taget bliver Lotus den store taber, for Romain Grosjean er næstsidst på nuværende tidspunkt. Det ser altså ud til, at begge Lotus-kørere ryger ud allerede her i Q1.
Med en enkelt minut tilbage er der kun enkelte racere på banen. Esteban Guttierez arbejder med balancen i sin Sauber-racer, men det er for vådt til at sætte en tid, der kan bruges til noget.
Så er Q1 forbi, og Top 5 endte således:
Daniel Ricciardo (Red Bull), Kevin Magnussen (McLaren), Felipe Massa (Williams), Fernando Alonso (Ferrari) og Jenson Button (McLaren).
Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing
I bunden af tabellen må vi sige tak for i dag til Max Chilton, Jules Bianchi, Esteban Guttierez, Marcus Ericsson, Romain Grosjean og Pastor Maldonado.
Pastor Maldonado. Copyright Lotus F1
Q2
Det ser ud til, at regnen er hørt op igen til starten af Q2, men det er klart, at der er vådt og glat overalt på banen. Hvordan det kommer til at influerer på resten af kvalifikationen bliver spændende at se.
De fleste ser ud til at komme ud på intermediates, men der er også kørere, som satser på, at regnvejrsdæk er det rigtige valg på nuværende tidspunkt.
Masser af trafik fra første færd, men der er også stor risiko for, at regnen vil tage til igen.
Den første tid får vi fra Bottas i Williams - finnen kører på 1.47.881, altså knap 18 sekunder langsommere end de bedste tider fra Q1. Bottas bliver hurtigst sat tilbage af både Massa, Hamilton og Rosberg, men tiderne ligger relativt tæt.
Kevin Magnussens første omgang her i Q2 er knap 12 sekunder langsommere end Bottas' tid, men der tid endnu. Kom så, Kevin!
Præcis som i Q1 har hjemmebanefavoritten Ricciardo sat sig på P1. Australieren ser ud til at være kommet godt i gang, men han underbydes nu af Alonso. Også Rosberg og Hamilton har skruet op for tempoet, og banen ser nu ud til bare at blive hurtigere og hurtigere. Det er stadig tørvejr, og det bliver mere og mere tørt.
Omgangstiderne er nu nede på 1.44, og Button tager P1. Kevin er nu på P8, godt ét sekund langsommere end Button.
I den tunge ende af feltet er både Massa og Vettel med 3 minutter tilbage udenfor top 10.
Tiderne bliver ved med at rasle nedad, og nu er Kevin igen udenfor top 10. Hurtigst er Bottas med 1.43:852 foran Ricciardo og Kvyat - Magnussen, Vettel og Räikkönen er udenfor top 10 lige nu.
Nu hurtigste tid til Rosberg.
Kimi Räikkönen i muren. Finnen taber sin Ferrari og ryger i muren med en ødelagt front. Gult flag med 1 minut igen.
Kevin gør det i sidste forsøg! Han sætter sig på P5 og er videre til Q3! Til gengæld lykkes det hverken for Button, Vettel eller Räikkönen, som alle må holde tidlig fyraften i dag.
Tiden er gået, og Top 5 i Q2 ser således ud:
Nico Rosberg (Mercedes), Daniel Ricciardo (Red Bull), Fernando Alonso (Ferrari), Lewis Hamilton (Mercedes) og Kevin Magnussen (McLaren).
Nico Rosberg. Copyright Mercedes AMG
Vi tager afsked med Jenson Button, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Adrian Sutil, Kamui Kobayashi og Sergio Perez.
Q3
Q3 er i gang, og regnen har taget til igen. Der ser ikke ud til at være nogen tvivl om, at regnvejrsdæk nu er det rigtige valg. Vi hører dog over teamradioen, at Alonso er på Intermediates, men ellers er alle andre på Wets.
Nu bliver det spændende at se, hvem der finder den bedste balance i bilen, for i dette føre handler det mere om balance end om rå fart.
Den første tid kommer fra Nico Rosberg i Mercedes. Tyskeren kører på 1.45:550, og det bliver så en reference for de øvrige kørere. Vi får også Ricciardo, Hamilton og Massa over stregen, men ingen af dem kan matche Rosbergs tid.
Med 6 minutter igen tager Hamilton P1. Magnussen lige nu på P7, 2.6 sekunder efter Hamilton.
Med 4 minutter tilbage foretager en række kørere et sidste stop efter friske dæk. Intermediates eller Wets? Nu gælder det...
Flere kørere på Intermediates har problemer med at holde raceren på asfalten. Der køres meget sidelæns, og det kniber åbenlyst med at finde grip på den våde bane.
Kevin på P3! Med et halvt minut igen sætter Kevin den tredjebedste tid! Samtidig sætter Daniil Kvyat sin Toro Rosso i muren, men der er ikke rødt flag. Vi kører videre.
Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media
Hamilton og Rosberg kæmper om pole, men på sidste omgang ser Daniel Ricciardo ud til at skulle snyde dem begge. Kæmpe jubel i Albert Park, da australieren sætter bedste tid. Desværre for de mange australske tilskuere befinder Hamilton sig stadig ude på banen, og han snupper pole i allersidste forsøg.
Lewis Hamilton. Copyright Mercedes AMG
Vores endelige top 10 ser derfor således ud:
Lewis Hamilton (Mercedes)
Daniel Ricciardo (Red Bull)
Nico Rosberg (Mercedes)
Kevin Magnussen (McLaren)
Fernando Alonso (Ferrari)
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso)
Nico Hülkenberg (Sauber)
Daniil Kvyat (Toro Rosso)
Felipe Massa (Williams)
Valtteri Bottas (Williams)
Har vi så fået nogle svar ud af denne kvalifikation? Ja, det har vi. Selvom billedet bliver lidt sløret af regnvejret, som gør, at vi må tage alting med forbehold, så tyder meget på, at Mercedes må påtage sig favoritrollen. Rosberg og Hamilton ser bare ud til at have den bedste pakke i øjeblikket, og så må det være op til resten af feltet at lukke hullet op til sølvpilene.
Red Bull ser ud til at have fundet farten, men hvad med pålideligheden? Teamet må stadig lide under de manglende testkilometer, som de andre teams har kunnet bruge til at finde og kurere de værste børnesygdomme. Det bliver spændende at se, hvordan de klarer sig over en hel løbsdistance.
Ferrari er tilsyneladende ikke, hvor de burde være. Hverken Alonso eller Räikkönen formåede at kæmpe med om de forreste placeringer, og det kan ganske enkelt ikke være tilfredsstillende for italienerne.
Kimi Räikkönen. Copyright Ferrari Media
McLaren, og i særdeleshed Kevin Magnussen, kom godt i gang med sæsonen. Der er stadig et hul op til Mercedes, så der er masser af hårdt arbejde forude, men alt andet lige ser det lovende ud.
Fantastisk start på sæsonen for Kevin Magnussen, som kun kan være med til at opbygge endnu mere selvtillid hos den unge dansker. Det kan ikke have været den nemmeste kvalifikation at debutere med, men Kevin stod for presset og viste resten af gridden, hvad han er gjort af. Supergodt gået af Kevin - det lover rigtig godt for løbet i morgen og for resten af sæsonen.