Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 14/3 2014 klokken 08:03
Allerede fra da de grønne lys blev tændt, var der aktivitet ude på banen i form af blandt andet Sauber. Derefter fulgte bogstaveligt talt resten af feltet og efter knapt en halv time havde 17 kørere sat en timet omgang med Rosberg som hurtigste mand.
Kamui Kobayashi og hans Caterham måtte tage til takke med en tidlig fyraften pga. store tekniske problemer.
Flere kørere, heriblandt Kevin Magnussen, oplevede at måtte finde lidt alternative veje rundt på banen, da de hårde opbremsninger nærmest fik bilen til at ligne en hval der svinger med halen.
Lotus var heller ikke til at få øje på i første træning, men var nu rundt på banen og markerede sig første gang på tidstavlen efter en lille halv time.
I samme tidsrum havde flere kørere skiftet til den bløde compound og markerede sig hurtigt. Heriblandt Rosberg, Ricciardo og Hülkenberg.
Kevin Magnussen lå efter 33 minutter på plads 10, mens Button sad på plads 5.
Mens anden træning af mange blev brugt til løbssimulering, var der også dem der testede flere kilometer på de bløde dæk. Heriblandt Vettel der bed fra sig og gik op som nummer to og Kevin Magnussen var også ude og veksle sin plads til nummer 9 på daværende tidspunkt.
Med omkring tre kvarter tilbage blev flere og flere biler trukket tilbage til pitten, øjensynligt med henblik på en genopfyldning og dermed bruge den sidste del af træningen på løbssimulation efter at have trænet kvalifikation og hurtighed i første del.
Romain Grosjean lignede grangiveligt en mand der skulle have meldt sig til DHB Drift med sin Lotus, da han gav den gas med powerslides på udvalgte steder. Naturligvis ikke noget af hæfte på franskmandens kørestil, men et bevis på at Lotus’ langt fra er hvor de ønsker i forhold til udviklingen af bilen.
Men i bedste Lotus stil, blev problemerne selvfølgelig grebet an med højt humør på de sociale medier.
Mercedes lå stabilt hele vejen igennem træningen og satte sig hhv. på plads et og to med Hamilton og Rosberg. Fra plads et og til plads 13 var der en adskillelse på omkring 1,5 sekund, hvilket må siges at være en mindre forskel end forventet.
En anden nævneværdig overraskelse må siges at være Red Bull. Teamet der ikke formåede at udføre en samlet testpakke over de 12 dages de havde til rådighed og var nu under hele træningen med oppe i den sjovere ende, med Vettel som hurtigste mand af de to.
Med lidt mindre end fem minutter tilbage af træningen måtte Hülkenberg se sig selv sidde fast i sandkassen, efter at være kommet for langt ud med bagenden. Grosjean tabte kampen til sin Lotus’ og måtte bugseres tilbage til pitten da hans baghulsophæng blev smadret efter en for urolig nedbremsning.
Da træningstiden udløb var stillingen således:
1 Ham
2 Ros
3 Alo
4 Vet
5 But
6 Ric
7 Rai
8 Bot
9 Mag
10 Hul
11 Ver
12 Mas
13 Per
14 Sut
15 Gut
16 Kvy
17 Bia
18 Gro
19 Chi