Formel 1 kan miste flere hold, hvis der ikke kommer styr på overforbruget meget hurtigt. Noget som virker umuligt i en sport, hvor de rige hold kan bruge løs, mens de bageste hold på gridden må vende og dreje hver eneste mønt, de får ind.
Både Sauber og Marussia kæmper for at overleve. Ubetalte regninger kender vi til hos Sauber, hos Marussia kan vi se det direkte på bilen, der nærmest er sponsorløs og er blevet mere ensfarvet i løbet af sæsonen.
Max Chilton. Copyright Marussia F1
Ifølge Michael Schmidt fra tyske ’Auto Motor und Sport’, så vil Marussia gerne fusionere med Sauber.
Det giver god mening. Begge hold kører med Ferrari-motorer i 2014, og de er ikke billige. Marussia har ikke pengene til at udvikle en god bil, og Sauber har ikke sponsorerne til at betale deres regninger men er dygtige til at bygge pointscorende biler.
Marussia-ejer Andrei Chaglakov har pengene, men ikke lysten til at smide penge ned i et bundløst hul, hvor lyset sjældent rammer.
”Andrei Cheglakov har tilsyneladende fået nok af at grave dybt i sine egne lommer kun for at være bagest på gridden.”
”Men han ønsker at blive i Formel 1. Først forsøgte han at købe Toto Wolffs Williams-aktier. Bernie Ecclestone skulle have støttet handlen, men Claire Williams afviste det, fordi de (Williams F1, red.) ønsker at være uafhængige.”
Copyright Sauber Motorsport
”Nu har russerne tilsyneladende Sauber i deres sigte.”
Holdet ville ved en fusion drives fra Saubers schweiziske hovedkvarter i Hinwill. Saubers nuværende russiske redningsplan virker også til at være gået i vasken.
Vi ved mere indenfor de kommende måneder.